Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Costco naar China?

Retailers voelen Lidl-effect al

Meijer biedt 'misfits' AGF aan met korting
"Meijer biedt ruim 600 soorten groenten en fruit aan dus het Misfits assortiment is een geweldige aanvulling op ons totale aanbod," vertelde Peter Vail, vicedirecteur AGF bij Meijer. "Deze producten met schoonheidsfoutjes zijn van binnen even mooi als gewone AGF. Onze klanten hebben de producten goed ontvangen die in het kader van het Misfits programma op de markt zijn gebracht."

VS: retailers merken Lidl-effect al
Het huismerk van Lidl combineert hoge kwaliteit met lage prijzen en vormt een serieuze bedreiging voor kruideniers, met name de traditionele. Het is echter niet alleen de groei van deze discounter waar iedereen de adem voor inhoudt. Wijt het maar aan de ongelooflijk intensieve en steeds vollere markt die aanleiding geeft tot prijzenslagen in de hele kruidenierssector. Een grote bedreiging wordt gevormd door de online gigant Amazon die duidelijk zijn zinnen gezet heeft op het ontwrichten van de kruideniersmarkt. De komst van Lidl op de Amerikaanse markt heeft alleen nog maar meer olie op het vuur gegooid. Veel conventionele kruideniers en grote retailers die in het middensegment zijn gepositioneerd, voelen zich in toenemende mate bedreigd. Target, wiens prijzen voorheen gemiddeld waren, heeft recent beloofd de prijzen van veel kruidenierswaren te verlagen. 

Kansen voor offline retailers in China
Toen e-commerce de consumentenmarkt op zijn kop zette, vreesden veel offline bedrijven dat ze klanten kwijt zouden raken aan online verkoopkanalen. En deze vrees werd bewaarheid...totdat de toenemende klantenwervingskosten een rem op de groei van e-commerce zette. Voor het eerst in vijf jaar tijd daalde het groeipercentage van de online retail in China onder de 30%. Jack Ma is hier snel op ingespeeld door zijn 'new retail' geesteskind op te markt te introduceren waarin de online en offline winkelervaring naadloos in elkaar overgaan. 

Aldi meldt recordomzet maar dalende winst te midden van prijzenslag
De Duitse discounter meldt dat de omzet in 2016 met 13,5% groeide naar €9,9 miljard, maar dat de winst met 17% daalde. De retailketen wijt deze terugval aan zijn voortdurende investeringen in prijzen en infrastructuur. Matthew Barnes, algemeen directeur van Aldi, legt uit dat de strategie van het bedrijf bestaat uit het aanbieden van de laagste prijzen op de Britse markt. "We doen er alles aan om de consument te beschermen tegen hogere kosten en zorgen er voor dat we de laagste prijzen in het land blijven aanbieden, elke dag weer," vertelde Barnes. 

Dochteronderneming Amazon koopt belang van €23,4 miljoen in Indiase retailketen Shoppers Stop
Een dochteronderneming van Amazon zal voor €23,4 miljoen een belang in de Indiase retailketen Shoppers Stop nemen.. Amazon.com NV Investment Holdings, een belegger in buitenlandse portefeuilles, zal op ongeveer 4,4 miljoen aandelen inschrijven, wat neerkomt op een belang van 5% in de Indiase retailer voor een bedrag van €5,28 per aandeel op preferentiële basis. Afgelopen vrijdag sloot het aandeel Shoppers Stop 3% lager (€5,41) op de aandelenbeurs. 

Canadese retailafzet groeide harder dan verwacht in juli
In Canada groeide de retailafzet harder dan verwacht in juli. Consumenten gaven meer uit aan nieuwe auto's, voeding en drank, zo bleek uit de cijfers die vorige week door Statistics Canada gepubliceerd werden. De groei van 0,4% overtrof de verwachtingen van economen, die rekening hielden met een groei van 0,1%. De volumes namen daarentegen met 0,2% af. De afzet van voeding en dranken groeide met 0,9%, de vierde maandelijkse groei op rij. Alle retailers in deze categorie hadden een grotere afzet, met supermarkten, kruideniers en slijterijen aan kop. 

Britse supermarkten experimenteren met vingerafdruk betalingen
FingoPay is de naam van een systeem dat al in de zomer van 2016 door fabrikant Sthaler op de markt is gebracht. Het maakt gebruik van door Hitachi ontwikkelde infrarood scanners om de unieke ader patroonherkenning van de vingers van gebruikers, een proces dat lijkt op biometrische vingerafdrukherkenning maar met een ingebouwde liveness detectie. De biometrische profielen van gebruikers die zich voor dit systeem registeren worden gekoppeld aan betalingsinformatie, waarna zij inkopen kunnen doen zonder bankpas of contant geld. Nu steeds meer gebruikers gewend zijn aan het uitvoeren van transacties met hun vingerafdruk op mobiele betalingsplatforms zoas Samsung Pay en Apple Pay, lijkt deze nieuwe betalingsmethode een logische stap voorwaarts op het gebied van convenience. 

Asda-klanten woedend nadat de retailer online bestellingen annuleert wegens 'technische problemen'

Boze Asda-klanten hebben uitgehaald naar de retailgigant nadat deze talloze online boodschappenbestellingen wegens technische problemen heeft geannuleerd. Teleurgestelde klanten laten weten dat het bedrag wel werd afgeschreven maar dat de bestelling geannuleerd werd. 

Analist voorspelt dat 
 Costco binnenkort eerste winkels in China zal openen
Costco staat op het punt om de op één na grootste wereldeconomie te betreden. Dit meldt een firma op Wall Street. Baird heeft zijn 'outperform' waardering van Costco aandelen herhaald in de verwachting dat de budgetretailer weldra de Chinese markt zal betreden op basis van de officiële opening van een shop op Tmall, dat gerund wordt door de Chinese e-commerce gigant Alibaba. 

Instacart rolt online boodschappendienst op lokaal niveau uit
De online boodschappendienst Instacart heeft een grote uitbreiding aangekondigd die vorige maand van start is gegaan en waarmee het bedrijf nog eens 495.000 huishoudens in de regio's Atlanta, Douglasville, Lithia Springs en Villa Rica kan bedienen. 

M&S gaat proef doen met online thuisbezorgdienst 
Marks & Spencer is een proef gestart om na te gaan welke online boodschappendienst het best bij de wensen van zijn klanten past. De proef vindt plaats in een periode waarin steeds meer retailers zich zorgen maken dat Amazon de markt zal ontwrichten. M&S kondigt aan dat het twee kleinschalige proeven doet in Camden en Woodley, die beide bedoeld zijn voor exclusieve Sparks leden. De online boodschappenservice in Camden biedt thuisbezorging binnen een straal van 5 km. In Wooley is er een ophaalservice waarbij de bestellingen binnen twee uur gereed zijn om opgehaald te worden.

Auchan vervangt mogelijk Jumbo hypermarkt merk in Portugal
Retailketen Auchan overweegt zijn Jumbo hypermarkten in Portugal tegen het einde van 2018 te laten vervallen. Het is de bedoeling van de Franse keten om in alle17 landen waar zij actief is de naam Auchan aan te nemen, als onderdeel van een nieuwe bedrijfsstrategie om haar aanwezigheid te versterken. Vorig jaar maakte de retailer plannen bekend om merken geleidelijk aan op elkaar af te stemmen met een grotere nadruk op de merknaam Auchan.

Mercadona maakt nieuwe Portugese winkellocaties bekend
De Spaanse kruideniersketen Mercadona heeft de locaties van zijn vier nieuwe winkels bekend gemaakt die in 2019 de deuren zullen openen. Deze komen bovenop de eerder dit jaar aangekondigde Matosinhos en Gaia winkels. Het Valenciaanse bedrijf laat weten dat de volgende twee winkels in Gaia en Gondomar gebouwd zullen worden. De eerste nieuwe winkels zullen in de regio Porto opengaan, waar een investering van €25 miljoen mee is gemoeid. 

Co-op ziet onderliggende winst met 48% dalen in eerste halfjaar
De Britse Co-operative Group heeft bekend gemaakt dat zijn winst in het eerste halfjaar met 48% gedaald is naar €16,3 miljoen. Het bedrijf investeert in leden en verkoopt zijn laatste aandeel van 1% in de Co-op Bank. Het bedrijfsresultaat daalde van €84 miljoen vorig jaar naar €60 dit jaar. Het bedrijf laat weten dat hierin de continue herbouw van zijn ondernemingen tot uitdrukking komt evenals de €33,8 miljoen aan beloningen die het aan zijn leden heeft uitgekeerd. Over het algemeen bleven de inkomsten stabiel op €5,2 miljard, met een toename in de Co-op foodsfdeling en de uitvaartverzorging en juridische diensten.



Publicatiedatum: