Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Abn Amro stelt groeiprognose supermarkten naar boven bij

De supermarktbranche groeit boven verwachting en volop in beweging, concludeert Abn Amro. Ze ze stelt de prognoses naar een verwachte groei van 1,7% in 2017. De verkoopvolumes van supermarkten zaten in 2017 tot en met juli al ruim 9,5% boven het précrisisniveau. Uitgaven aan voeding bleven tijdens de crisisjaren relatief stabiel, omdat voeding tot de eerste levensbehoeften behoort. Tegelijkertijd wisten supers ook klanten over te nemen van speciaalzaken. Ondanks het relatieve crisisbestendige karakter is het natuurlijk ook voor supermarkten gunstig als de economie groeit en daarbinnen de consumptie stijgt.

Uitdagingen
Niettemin is de branche in beweging. Zo is er een verschuiving naar premium/beleving. Naar verwachting groeit het aandeel van discount in de komende jaren verder (na de lichte daling in 2016). Ook is het food-aanbod vanuit de non-food-winkels gegroeid.
Daarnaast verwachten wij dat het internetaandeel in de omzet van supermarkten groeit tot 9% in 2025. Volgens GfK kocht de consument in 2016 voor EUR 930 miljoen online, een kleine 3% van de totale bestedingen. In vergelijking met andere branches blijft het aandeel online klein, vanwege complexiteit in de distributie en de hoge dichtheid aan supermarktvestigingen (22 per vijf kilometer).

Verdringingsmarkt
De groei van supermarktwinkels die inzetten op premium/beleving, food-aanbieders vanuit branchevreemde partijen en internetkanalen beperken de toename van omzet in het middensegment. Daar is de concurrentie groot. Voor supermarkten binnen dat
middensegment is het van belang om binnen die 'verdringingsmarkt' onderscheidend vermogen te creëren om ook op lange termijn relevant te blijven.

Onderscheiden
Er zijn diverse terreinen waarop supermarkten zich kunnen onderscheiden. Neem bijvoorbeeld 'gezondheid': de consument vindt gezondheid belangrijk bij boodschappen voor elk deel van de dag (FSIN). Daar kan een ondernemer op inspelen in het assortiment. Ook stijgt het aantal eenpersoonshuishoudens. Met bijvoorbeeld het aanbod van kant-enklaarmaaltijden kan de supermarkt profiteren. Daarbij speelt de super bovendien in op de behoefte aan 'gemak'. Dat verklaart ook de komst van kleinere supermarktwinkels in de stad, waarin de consument de boodschappen in korte tijd kan doen.

Bron: Abn Amro
Publicatiedatum: