Abn Amro stelt groeiprognose supermarkten naar boven bij
Uitdagingen
Niettemin is de branche in beweging. Zo is er een verschuiving naar premium/beleving. Naar verwachting groeit het aandeel van discount in de komende jaren verder (na de lichte daling in 2016). Ook is het food-aanbod vanuit de non-food-winkels gegroeid.
Daarnaast verwachten wij dat het internetaandeel in de omzet van supermarkten groeit tot 9% in 2025. Volgens GfK kocht de consument in 2016 voor EUR 930 miljoen online, een kleine 3% van de totale bestedingen. In vergelijking met andere branches blijft het aandeel online klein, vanwege complexiteit in de distributie en de hoge dichtheid aan supermarktvestigingen (22 per vijf kilometer).
Verdringingsmarkt
De groei van supermarktwinkels die inzetten op premium/beleving, food-aanbieders vanuit branchevreemde partijen en internetkanalen beperken de toename van omzet in het middensegment. Daar is de concurrentie groot. Voor supermarkten binnen dat
middensegment is het van belang om binnen die 'verdringingsmarkt' onderscheidend vermogen te creëren om ook op lange termijn relevant te blijven.
Onderscheiden
Er zijn diverse terreinen waarop supermarkten zich kunnen onderscheiden. Neem bijvoorbeeld 'gezondheid': de consument vindt gezondheid belangrijk bij boodschappen voor elk deel van de dag (FSIN). Daar kan een ondernemer op inspelen in het assortiment. Ook stijgt het aantal eenpersoonshuishoudens. Met bijvoorbeeld het aanbod van kant-enklaarmaaltijden kan de supermarkt profiteren. Daarbij speelt de super bovendien in op de behoefte aan 'gemak'. Dat verklaart ook de komst van kleinere supermarktwinkels in de stad, waarin de consument de boodschappen in korte tijd kan doen.
Bron: Abn Amro