Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Update GS1 programma DataKwaliTijd2.0 in AGF

De afgelopen maanden is betrokken partijen hard gewerkt om te komen tot implementatie van het programma Datakwalitijd2.0 in de AGF-sector. Dit programma is op initiatief van de Nederlandse retail en staat onder leiding van standaardisatie-organisatie GS1 Nederland. Dit voorjaar zijn bedrijven hierover geïnformeerd tijdens een aantal regionale bijeenkomsten.

Standaarden geschikt voor AGF 
Middels constructief overleg met GS1 Nederland en retailers is gewerkt aan het bijschaven van de afspraken/standaarden van het programma DK2.0 in AGF. De insteek is om voor leveranciers de uitvoering eenduidig en transparant te maken. Een belangrijk punt waarvoor een verdere uitwerking noodzakelijk is, betreft het verkrijgen van Vrijstellingen (inclusief referent) voor artikelen met betrekking tot fysieke controle van etiketinformatie en/of de fysieke controle van afmetingen & gewichten. Momenteel werkt Frugicom aan een eenduidige set met voorbeelden van AGF-artikelen waarbij wel of geen vrijstelling van toepassing verklaard kan worden. Dit najaar wordt duidelijk welke Vrijstellingen (inclusief referenten) er zijn en hoe mensen hiervoor in aanmerking kunt komen.
 
Controle via Data Management Service
Ook is er gekeken naar hoe een Data Management Service (DMS) te werk gaat en wat dit betekent voor een AGF-bedrijf. Een eerste complete doorloop van een DMS-controle is uitgevoerd in samenwerking met DMS XXTRACT en importeur Nature's Pride. Hieruit zijn learnings gehaald welke besproken worden met retail, GS1 en DMS. Daar waar inhoudelijke onderwerpen concreet aangepast moeten worden, zal geborgd worden in de Implementatiehandleiding GS1 Data Source en DatakwaliTijd 2.0/Toelichting op de AGF. Daar waar wij als AGF-sector onderdelen procesmatig anders moeten inregelen gaan we zorgen voor heldere instructies. Deze instructies zullen eveneens opgenomen gaan worden in updates van de Implementatiehandleiding. Een tweede complete doorloop van een DMS-controle met verschillende AGF-artikelen van leverancier Fruitmasters staat gepland voor oktober.
 
Eigen merk-artikelen 
Het programma focust zich naast eigen merkartikelen ook op een onderdeel van private-label artikelen. Voor private label artikelen worden echter geen etiket-controles uitgevoerd. Binnen het programma worden wel fysieke controles uitgevoerd. Voor de etiket-controle op private label artikelen worden veelal externe partijen ingezet. Deze externe partijen werken normaliter in opdracht van desbetreffende retailer. Denk hierbij aan partijen, zoals BrandBank, XXTRACT, TraceOne, SIM en PS in Foodservice. Uiteraard worden standaard artikelen in meermalig fust (onder andere (klap)kratten van Europool, IFCO of CBL Versfust) niet opgeroepen voor een controle.
 
Beeldmateriaal
Op dit moment wordt steeds vaker beeldmateriaal/foto's vastgelegd van (AGF-)artikelen. Retailers actief in het opkomende online-segment werken vrijwel uitsluitend met beeldmateriaal voor de presentatie van hun assortiment. Het beeldmateriaal wordt ook kwalitatief steeds hoogwaardiger. Retail informatiesystemen zijn niet altijd volledig voorbereid op het werken met kwalitatief hoogwaardig beeldmateriaal. Sommige retailers kiezen daarom voor gespecialiseerde dienstverleners die hun op het gebied van masterdata inclusief beeldmateriaal volledig kunnen bedienen. Indien mensen kiezen voor een Data Management Service die alle benodigde artikelgegevens inclusief beeldmateriaal vastlegt, voldoen zij automatisch aan de eisen van DataKwaliTijd 2.0. Indien personen beeldmateriaal op een andere wijze borgen, dienen zij hierover zelf werkafspraken te maken.
 
Pilot implementatie
De komende weken werkt Frugicom verder met GS1 Nederland en de retail aan het compleet maken van afspraken en finaliseren van documenten. Op basis van de afronding van de tweede DMS doorloop gaan we met enkele AGF-bedrijven in november en december een gecontroleerde implementatie realiseren. Geïnteresseerden kunnen contact op nemen met Johan den Engelse via registratie@frugicom.nl
Publicatiedatum: