Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Specialisten ver verwijderd van precrisisniveaus, supers groeien harder dan verwacht

"Abn Amro: "Vergrijzing aanjager voor speciaalzaken"

Voedingsspeciaalzaken zitten volgens Abn Amro blijkt nog ver verwijderd van précrisisniveaus, tot en met juli zitten ze er nog 29% onder. Supermarkten houden hun groeitempo vast, het tempo ligt zelfs hoger dan werd voorspeld. Toch houdt Abn Amro vast aan haar eerdere analyse dat de omzet bij speciaalzaken zal groeien, gedreven door de vergrijzing.


2015 2016 2017 2018
Supermarkten 1,6 0,6
1,7 1,5
Speciaalzaak in voeding 0,7 0,4 0 0,5
Gerealiseerde volumes en volumeprognoses voor 2017 en 2018 van Abn Amro

Voedingspeciaalzaken
In de afgelopen jaren zetten supermarkten ook meer in op versproducten, ook om de beleving in de winkel te verhogen. Dit is deels ten koste gegaan van de verkoopvolumes van de voedingspeciaalzaken. Zij zijn omzet kwijtgeraakt aan supermarkten, toen het prijsbewustzijn bij de consument steeg. De speciaalzaken zijn daarom nog ver verwijderd van précrisisniveaus. In 2017 tot en met juli zit men nog 29% onder dat niveau.

Vergrijzing
Ten opzichte van vorig jaar was er ook sprake van een daling voor voedingspeciaalzaken. Anb Amro houdt vast hun eerdere prognose, waarbij ze uitgaan van stabilisatie van volumes. Het toenemende aanbod van vers onder supermarkten blijft een bedreiging. Toch liggen er kansen voor speciaalzaken, bijvoorbeeld in de vergrijzing. Speciaalzaken zijn bij oudere generaties populair. Vooral in Flevoland, Utrecht en Noord-Holland groeit het aantal 65-plussers naar verwachting hard. In Friesland, Drenthe, Limburg en Zeeland is in 2030 relatief een groot deel van de bevolking 65-plusser: 26 tot 29%.Dit is een zeer belangrijke ontwikkeling voor voedingspeciaalzaken. Door een hoge mate van service en expertise kunnen speciaalzaken zich onderscheiden richting hen. Mede daarom behoudt de speciaalzaak zijn relevantie.

Supermarkten
De supermarkten houden hun degelijke groei tot dusverre vast. Het groeitempo ligt iets hoger dan geprognotiseerd. Abn Amro verhoogt de verwachting voor 2017 iets, naar 1,7%. De verkoopvolumes van supermarkten zaten in 2017 tot en met juli al ruim 9,5% boven het précrisisniveau. Uitgaven aan voeding bleven tijdens de crisisjaren relatief stabiel, omdat voeding tot de eerste levensbehoeften behoort. Tegelijkertijd wisten supers ook klanten over te nemen van speciaalzaken. Ondanks het relatieve crisisbestendige karakter is het natuurlijk ook voor supermarkten gunstig als de economie groeit en daarbinnen de consumptie stijgt.

Bron: Abn Amro
Publicatiedatum: