2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Supermarkten | 1,6 | 0,6 | 1,7 | 1,5 |
Speciaalzaak in voeding | 0,7 | 0,4 | 0 | 0,5 |
Voedingspeciaalzaken
In de afgelopen jaren zetten supermarkten ook meer in op versproducten, ook om de beleving in de winkel te verhogen. Dit is deels ten koste gegaan van de verkoopvolumes van de voedingspeciaalzaken. Zij zijn omzet kwijtgeraakt aan supermarkten, toen het prijsbewustzijn bij de consument steeg. De speciaalzaken zijn daarom nog ver verwijderd van précrisisniveaus. In 2017 tot en met juli zit men nog 29% onder dat niveau.
Vergrijzing
Ten opzichte van vorig jaar was er ook sprake van een daling voor voedingspeciaalzaken. Anb Amro houdt vast hun eerdere prognose, waarbij ze uitgaan van stabilisatie van volumes. Het toenemende aanbod van vers onder supermarkten blijft een bedreiging. Toch liggen er kansen voor speciaalzaken, bijvoorbeeld in de vergrijzing. Speciaalzaken zijn bij oudere generaties populair. Vooral in Flevoland, Utrecht en Noord-Holland groeit het aantal 65-plussers naar verwachting hard. In Friesland, Drenthe, Limburg en Zeeland is in 2030 relatief een groot deel van de bevolking 65-plusser: 26 tot 29%.Dit is een zeer belangrijke ontwikkeling voor voedingspeciaalzaken. Door een hoge mate van service en expertise kunnen speciaalzaken zich onderscheiden richting hen. Mede daarom behoudt de speciaalzaak zijn relevantie.
Supermarkten
De supermarkten houden hun degelijke groei tot dusverre vast. Het groeitempo ligt iets hoger dan geprognotiseerd. Abn Amro verhoogt de verwachting voor 2017 iets, naar 1,7%. De verkoopvolumes van supermarkten zaten in 2017 tot en met juli al ruim 9,5% boven het précrisisniveau. Uitgaven aan voeding bleven tijdens de crisisjaren relatief stabiel, omdat voeding tot de eerste levensbehoeften behoort. Tegelijkertijd wisten supers ook klanten over te nemen van speciaalzaken. Ondanks het relatieve crisisbestendige karakter is het natuurlijk ook voor supermarkten gunstig als de economie groeit en daarbinnen de consumptie stijgt.
Bron: Abn Amro