Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"TLN: "Invoering kilometerheffing voor alleen vrachtauto's slecht idee"

Mogelijk kiest het nieuwe kabinet voor een bepaalde vorm van kilometerheffing voor het vrachtverkeer, onder meer vanwege de milieu- en klimaatdoelen. TLN vindt deze maatregel een slecht idee.

​Een kilometerheffing heeft alleen zin als die voor al het verkeer geldt. Voorbeelden in België en Duitsland laten zien dat een kilometerheffing die alleen voor vrachtverkeer geldt geen enkel effect heeft op de files. Daarnaast zijn ook de milieueffecten van zo'n maatregel gering, laat TLN weten.

Geen positief effect
Op dit moment wordt zo'n 80 procent van de vrachtautokilometers in Nederland al gemaakt door de schoonste Euro 5- en Euro 6-vrachtauto's. Een kilometerheffing met hogere tarieven voor vuile vrachtauto's verandert daar niet veel aan. Lastiger is nog dat voor vrachtauto's nog geen uitstootnormen bestaan voor het broeikasgas CO2. Een kilometerheffing voor deze voertuigen kan dus niet worden gedifferentieerd naar CO2-uitstoot, zodat er ook geen positief effect is op het klimaat.

Betaald in de file
TLN-voorzitter Arthur van Dijk ziet in een kilometerheffing voor alleen vrachtauto's vooral een forse lastenstijging voor een economisch belangrijke sector. "De geruchten die we nu horen vanaf de formatietafel zouden er daarom alleen maar voor zorgen dat onze vrachtauto's nog duurder betaald in de file staan dan nu al het geval is."

Effectievere duurzaamheidsaanpak
In plaats van een kilometerheffing enkel voor het goederenvervoer kiest TLN liever voor een gezamenlijke verduurzamingsaanpak. Van Dijk wijst daarbij op de enkele weken terug door TLN gepresenteerde duurzaamheidsvisie. "De kosten van verduurzaming moet je niet alleen bij de vervoerders willen leggen. Het is veel beter om in te steken op een gezamenlijke verantwoordelijkheid, met als voornaamste doelstellingen zero emissie in de binnenstad en de inzet van groene brandstof voor het binnenlands vervoer. Dan doen we pas echt iets aan het terugdringen van de CO2-emissies."

Zorg om concurrentiepositie
Van Dijk wijst ook nog op een ander belang: "De introductie van een kilometerheffing, enkel voor vervoerders, legt – vanwege eerdergenoemde lastenstijging – een ongewenste druk op onze internationale concurrentiepositie. Dat is economisch gezien niet wenselijk en ook om die reden pleit ik voor een andere, breder opgezette aanpak."

Bron: TLN
Publicatiedatum: