Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tesco gaat strijd aan tegen voedselverspilling

Tesco heeft een baanbrekend samenwerkingsverband aangekondigd om een bijdrage te leveren aan de VN doelstelling voor duurzame ontwikkeling met betrekking tot voedselverspilling.

Tesco directeur Dave Lewis liet vorige week in New York weten dat zijn bedrijf de handen ineen zal slaan met 24 van zijn grootste leveranciers om de VN-doelstelling om de voedselverspilling tegen 2030 met de helft te verminderen waar te kunnen maken.

De bedrijven die meewerken zijn: Yeo Valley, Gomez, Branston, Greencore, Icelandic Seachill, AMT, DPS, Kepak Meat Division, G's, Allied Bakeries, Moy Park, Richard Hochfeld, Ornua, Cranswick, Samworths, 2SFG, Hilton, Espersen, Greenyard Frozen, Müller Milk & Ingredients, Kerry Foods, Bakkavor, Froneri, Noble.

Deze leveranciers, die goed zijn voor €19 miljard van de omzet van Tesco, zullen hun cijfers omtrent voedselverspilling binnen hun eigen ondernemingen binnen 12 maanden publiceren en daarnaast de nodige maatregelen treffen om verliezen in de toeleveringsketen te beperken. Bovendien zullen zij door innovaties het voor de consument makkelijker maken om voedselverspilling thuis te voorkomen. 

Tesco maakte eveneens bekend dat haar bedrijven in Ierland, Polen, Slowakije, Tsjechië en Hongarije hun cijfers met betrekking tot voedselverspilling hebben gepubliceerd, en dat de cijfers in het Verenigd Koninkrijk al vier jaar lang openbaar worden gemaakt. Dit bewijst dat Tesco een transparant beleid voert ten aanzien van voedselverspilling en deze informatie gebruikt om dit probleem in de toekomst verder terug te dringen. 

Tristam Stuart, een bekende campagnevoerder tegen voedselverspilling, is blij met dit nieuws en noemt Tesco als toonaangevend in de wereld op dit gebied: "We dagen Tesco en andere retailers al jaren uit om transparant te zijn over hun voedselverspillingscijfers. Door dit te doen, garandeert Tesco dat de toeleveringsketen onder de loep wordt genomen wat een belangrijke stap is om aan de wereldwijde doelstelling om de verliezen tegen 2030 met 50% te reduceren, tegemoet te kunnen komen. Het wordt dan ook tijd dat andere bedrijven het voorbeeld van Tesco volgen," aldus Stuart. 

In zijn toespraak vertelde Lewis dat er grote vooruitgang is geboekt maar dat het noodzakelijk is dat nog veel meer bedrijven, landen of steden deze doelstelling na gaan streven en hun cijfers openbaar maken om op basis hiervan dit probleem aan te pakken. Hij gaf aan zeer blij te zijn dat veel van zijn vaste leveranciers de samenwerking met Tesco aangegaan zijn. 

Het akkoord is het eerste in zijn soort tussen een grote retailer en zijn leveranciers. 
Publicatiedatum: