Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Tony Boussu en Ann Baeten van 't Vitamientje

"Vroeger aten mensen meer klassiek, nu willen ze avocado's"

Tholen - Midden in het oude centrum van Mechelen zijn Tony Boussu en Ann Baeten al 33 jaar werkzaam in de verswereld met hun groenten- en fruitzaak 't Vitamientje. Een paar jaar nadat zij de deuren van de winkel openden, zagen ze in dat groenten en fruit alleen niet volstonden. "Zo'n dertig jaar geleden zijn wij zelf rauwkost gaan snijden, dat zag je toen nog eigenlijk niet in Vlaanderen", zegt eigenaar van 't Vitamientje Tony Boussu. "In België zijn wij, denk ik, wel een beetje de pioniers in het snijden van rauwkost." Zijn vrouw Ann Baeten beaamt dat. "We zijn destijds in Nederland inspiratie gaan op doen en hebben er dan onze eigen invulling aan toegevoegd", zegt de mede-eigenaar. "Het was hier niet gebruikelijk, maar toch zijn wij ermee begonnen."


Ann Baeten en Tony Boussu van 't Vitamientje in Mechelen.


De fruithoek van de winkel.

Geen kwantiteit
In de loop der jaren zijn er naast groenten, fruit en rauwkost nog meer producten bijgekomen. Toch blijft het fruit nog het belangrijkst voor de zaak in Mechelen. "Fruit loopt bij ons nog altijd het best. Daar komen de mensen speciaal voor", zegt Tony. "Kwaliteit is hét belangrijkst voor ons. Het kan onmogelijk goedkoop en de beste kwaliteit zijn. Wij willen op alles toegeven, behalve op kwaliteit. Als wij een bak hebben met boontjes van 3 euro per kilo en daarnaast een bak hebben staan van 0,50 euro per kilo, kan ik je vertellen dat de laatste aan het einde van de dag onaangeraakt is. Mensen komen hier bewust voor de hogere kwaliteit van groenten en fruit."

De verszaak uit Mechelen.


Een overzicht van het groentenaanbod.

Chauvinistisch fruit
Volgens Tony doen seizoensgebonden producten het altijd goed. Of dat nu aardbeien in de zomer zijn of spruiten en witlof in de winter. Wel merkt hij: hoe warmer het is, des te meer fruit mensen kopen. Dat zorgt er volgens Tony voor dat mensen meer producten inslaan zoals rauwkostsalades, komkommers en tomaten. En of het nu warm is of niet, mensen kopen het liefst fruit uit België, zo merkt de eigenaar. "De Belgen zijn toch wat chauvinistisch, dus willen ook graag dat de producten uit eigen land komen", zegt hij. "Als de Conference peren niet meer uit België komen, dan halen wij ze uit Zuid-Afrika. Zo doen we dat ook met andere producten." Zijn vrouw vult Tony aan. "Eigenlijk zijn er geen seizoenen meer tegenwoordig", vertelt zij. "Heel het jaar door zijn producten verkrijgbaar. Het is dan alleen zo dat het niet uit België komt, maar uit Chili bijvoorbeeld. Dat is het enige verschil."

Hippe groenten
Daarnaast ziet Ann een verschuiving naar de vraag van de groenten- en fruitsoorten. Doordat koken steeds hipper wordt en koks op televisie populairder worden, heeft de eigenaresse de afgelopen 33 jaar de vraag naar producten zien veranderen. "Mensen komen hier steeds meer met recepten aan en kokkerellen meer dan vroeger", zegt de vrouw van 't Vitamientje. "Vroeger aten mensen meer klassiek. Nu willen ze avocado's en citroengras eten, of moeten bepaalde gerechten glutenvrij zijn. Wij hebben die trend ook in onze eigen salades en soepen gelegd en bieden ook glutenvrije bereidingen aan. Vroeger was dat helemaal niet zo. Sommige producten zijn veel hipper geworden dan vroeger. Dat geldt ook voor de salades en soepen die wij hier maken."


De salades worden in de keuken van het bedrijf zelf gemaakt met groenten en fruit uit de winkel.


Ook soepen zijn verkrijgbaar bij 't Vitamientje.

Tijdrovend
Drie keer per week worden de verse producten vanuit de Vroegmarkt naar 't Vitamientje gebracht. Vroeger deden Tony en An dat zelf, al was dat volgens de twee een tijdrovende klus om 's nachts in te kopen en de producten overdag te verkopen. "Nu hebben wij leveranciers die precies weten wat wij willen hebben", zegt de man. "Als iets dan niet goed blijkt te zijn, gaat het ook weer gewoon retour. Dat gebeurt niet vaak, maar wij willen alleen de juiste producten hebben. Je moet weten wie je kunt vertrouwen en bij wie je je aankopen moet doen." 

Bij de Mechelse zaak zijn het vooral vaste klanten die langskomen. Zo'n 95 procent van het klantenbestand komt iedere week wel een paar keer langs. "Naast de vaste klanten leveren wij ook aan bedrijven, al is dat maar een klein deel", zegt Ann. "Dat zal ongeveer maar vijf procent zijn. Wij willen ons voornamelijk richten op de contacten met de klanten. Ze moeten zelf kunnen uitkiezen welk fruit zij willen hebben. Wij zijn hier om de levensverhalen van de mensen aan te horen. Samen met ons team proberen we dat voor elkaar te krijgen."


Een van de hippe producten die 't Vitamientje verkoopt, is een salade met quinoa.

Voor meer informatie:
't Vitamientje
Steenweg 46
2800 Mechelen (België)
T: +32 15 21 22 31

Publicatiedatum: 20-9-2017
Auteur: Joost Verdult
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: