Roberto Piazza tijdens zijn presentatie in Marradi
Tijdens het Eurocasta-symposium dat op 14 september werd gehouden in Marradi, gaf expert Roberto Piazza een presentatie over de commercialisering van kastanjes. Piazza liet daarbij als voorbeeld foto's zien van hoe kastanjes in andere landen wordt verkocht. Spanje blijkt op dit vlak zich beter te hebben ontwikkeld dan Italië. Maar zowel Spanje als Italië blijven ruim achter bij de geroosterde kastanjes in China.
Geroosterde kastanjes in China
"Ik probeer alles zelf en ik moest zeggen dat de kastanjes uit China lang niet slecht waren. Daarom zeg ik dat de Italiaanse sector zich moet moderniseren en zich moet aanpassen aan de vraag op de markt. Hoe is het mogelijk dat wij niet in staat zijn om met Italiaanse grondstoffen een kant-en-klaar product te creëren dat een concurrerende prijs heeft?"
Piazza heeft meer dan 40 jaar ervaring in de groothandelssector. Volgens hem is deze sector verantwoordelijk voor bijna de helft van alle handel in beschikbare kastanjes. "Soms kijk ik naar de labels van Italiaanse producten. Er blijkt dan dat de informatie niet altijd klopt. Onze bedrijven moeten beter werk leveren. Het zijn natuurlijk allemaal professionals, maar het gemiddelde kan echt beter."