Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Kevin Folta, Universiteit Florida:

"Genetisch gezien veel potentie om smaak AGF te veranderen"

Tholen - "Consumenten zijn over het algemeen niet tevreden met de smaken en aroma's van verse groenten en fruit. Veredelaars hebben het belang van andere eigenschappen zoals maatvoering, opbrengst en ziekteresistentie voorop gesteld. Er is nog veel ruimte om dit te verbeteren en ook genetisch potentieel om dit probleem op te lossen."

Wat wil de consument
Hierover sprak Kevin Folta, professor en voorzitter van het Horticultural Sciences Department aan de Universiteit van Florida tijdens het International Strawberry Congress. Hij zocht synergieŽn tussen onderzoek en marketing. "Het is belangrijk dat we weten wat de consument wil. De consument is ons doel en dat is niet altijd zo geweest. De twee belangrijkste groepen in deze wereld zijn consumenten en veredelaars. Deze vinden beiden heel andere zaken belangrijk. Consument gaat bijvoorbeeld voor smaak, maar wat is smaak precies? We moeten onderzoeken wat de consument wil en proberen het te produceren voordat ze weten dat ze het willen."

De Universiteit van Florida doet diverse onderzoeken. Zo wordt gekeken naar de relatie tussen fysieke stimuli en wat zij veroorzaken in emoties en gedrag. "Zo is er een smaaktest naar tomaten geweest. Opvallend was dat zoetheid en suikergehalte niet altijd gerelateerd zijn. Er waren bepaalde tomatenrassen die een hoog suikergehalte hadden, maar minder zoet werden bevonden dat tomatenvariŽteiten met een lager suikergehalte. Sommigen hebben een hoog suikergehalte, maar smaken niet zoeter."

Genetische technieken

Kevin gaf aan dat de aardbei genomisch gezien simpel is, maar genetisch complex. "Smaak en aroma zijn complex en daarnaast zijn deze aspecten natuurlijk ook niet bij elke consument hetzelfde. Er zijn technologieŽn ontwikkeld om genetisch bepaalde zaken te verwijderen of aan te passen of te verwijderen. Consumenten maken zich zorgen over die nieuwe technologieŽn. Volgens hem kunnen we dit niet oplossen door mensen meer te leren en dat daardoor hun zorgen verdwijnen. "Ik denk dat het belangrijk is om gedeelde waarden te definiŽren. Er worden nieuwe gewasbeschermingsmiddelen ontwikkeld, andere productiemethoden gebruikt en het is goed om elke gelegenheid te gebruiken om consumenten te vertellen waarom bepaalde zaken belangrijk zijn en waarom we daarvoor kiezen."

Voor meer informatie:
kfolta.blogspot.com
kfolta@ufl.edu

Publicatiedatum: 20-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: