Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Metro begint "Unboxed"-tentoonstelling in Düsseldorf"

Nieuwe maaltijdpakketten van HelloFresh

Lotte verkoopt Chinese vestigingen
De Zuid-Koreaanse Lotte Group gaat een aantal Chinese vestigingen verkopen. De reden hiervoor is de strikte maatregelen die de Chinese overheid heeft ingesteld in verband met de installatie van het Amerikaanse THAAD-raketverdedigingssysteem. Lotte maakte bij de installatie van het systeem een golfbaan beschikbaar in Zuid-Korea en is zodoende bij THAAD betrokken geraakt. Mogelijk moet Lotte alle Chinese vestigingen van de hand doen. (straitstimes.com

Nieuwe maaltijdpakketten van HelloFresh
HelloFresh heeft nieuwe producten geïntroduceerd onder de naam 20-Minute Meals. De nieuwe maaltijdpakketten zijn sneller klaar te maken en zijn een aanvulling op de andere pakketten van Hellofresh, die iets meer tijd nodig hebben om te worden voorbereid. De nieuwe pakketten spelen in op de behoefte van de consument voor snellere en makkelijkere pakketten. Een veelgehoorde klacht was dat men teveel tijd kwijt was aan het snijden van de groente. (fooddive.com

VK: Waitrose heeft sterke omzet in eerste halfjaar
De retailgroep John Lewis Partnership had in de eerste helft van het jaar een bruto omzetgroei van 2,3% voor zowel Waitrose als John Lewi. De omzet bij Waitrose steeg met 2,3% tot £3,3 miljard (€3,75 miljard), waarbij de like-for-like-omzet toenam met 0,7%. De winst nam met 17,4% af tot £100,8 miljoen (€114,5 miljoen). De reden hiervoor is de wisselkoers, die de aanleiding is geweest voor stijging in kosten en verminderende winstmarges. (igd.com)

Kenia: Nakumatt en Uchumi hebben schulden aan leveranciers
De vijf grootste retailketens van Kenia hebben samen een schuld van Sh700 miljoen (€5,7 miljoen) aan hun leveranciers. Met het einde van dit jaar was dit 83% van de totale uitstaande schuld.. Volgens een verslag van het Keniaanse ministerie van handel en nijverheid zijn de vijf retailers verantwoordelijk van 92% van alle schulden die langer dan 60 dagen uitstaan. De grootste schulden liggen bij Nakumatt en Uchumi, die samen verantwoordelijk zijn voor 73% van de totale schuld. (standardmedia.co.ke

JD.com en Central Group beginnen joint venture
Het Chinese JD.com Inc en de Thaise retailer Central Group gaan samen een joint venture van $500 miljoen (€418 miljoen) beginnen op het gebied van e-commerce en financiële technologie. JD.com wil op deze manier zijn aanwezigheid in Zuid-Oost-Azië versterken. (Reuters)

Ierland: Dunnes Stores voert reorganisatie door
De Ierse keten Dunnes Stores voert een grondige reorganisatie door. CEO Margaret Heffernan heeft haar dochter Anne Heffernan en haar nicht Sharon McMahon als directieleden benoemd. (independent.ie


Duitsland: Metro begint "Unboxed"-tentoonstelling in Düsseldorf
De Duitse retailgroep Metro gaat onder de naam "Metro Unboxed" een interactieve tentoonstelling beginnen in het centrum van Düsseldorf. De tijdelijke tentoonstelling loopt tot 2 oktober en geeft bezoekers de kans om producten te proberen in landen waar de keten actief is, zoals onder andere Japan. (esmmagazine.com

Auchan introduceert nieuw winkelconcept in MoskouMy Auchan store concept launched in Moscow
Auchan begint in Moskou een nieuw winkelconcept onder de naam My Auchan. De My Auchan-vestigingen hebben een assortiment van 3.300 verschillende producten, die in de komende twee jaar van 400 leveranciers afkomstig gaan zijn. De My Auchan-vestigingen hebben een focus op het huismerk van Auchan, wat tevens een onderdeel van het plan van Auchan is om het eigen merk wereldwijd beter te standaardiseren. (igd.com)

Rusland: Magnit begint nieuw supermarktconcept
Magnit heeft in het centrum van Moskou zijn eerste vestiging onder het "Magnet Family"-concept geopend. Magnit Family maakt gebruik van een assortiment van 9,000 producten en heeft meer winkelruimte gereserveerd voor versproducten, cosmetica en alcoholische drank. (igd.com)

VK: Morrisons levert Safeway-producten aan McColl's
Morrisons gaat een nieuw assortiment aan Safeway-producten leveren aan McColl's. Het nieuwe assortiment bestaat uit 400 vers- en diepvriesproducten, waar sinds het einde van 2016 door Morrisons aan is gewerkt. McColl's krijgt een jaar lang exclusief toegang tot dit assortiment. Het opnieuw gelanceerde merk van Safeway zal vanaf januari 2018 te zien zijn op huismerkproducten in zo'n 1.000 buurtwinkels van McColl's. (talkingretail.com

Canada: Sobeys herstelt zich
Sobeys had in het eerste kwartaal een resultaat dat beter uitviel dan verwacht. Onder de naam Project Sunrise is een hervormingsplan ingezet, dat nu zijn vruchten lijkt af te werpen. De omzet van het eerste kwartaal nam met 1,4% toe tot CA$6,3 miljard (€4,3 miljard), terwijl de vergelijkende winkelomzet toenam met 0,5%. De netto winst steeg met 18,9% tot CA$87,5 miljoen (€60,3 miljoen). De resultaten van het afgelopen kwartaal komen na vijf kwartalen aan afname in de vergelijkende winkelomzet. Ook de inflatie van 0,5% had invloed op het afgelopen kwartaal, hoewel het bedrijf ook zijn prestaties zag verbeteren in het westen van Canada en in het discount-segment. (igd.com)

Canada: "Nog veel werk te verrichten bij Sobeys"
Sobeys Inc. boekt vorderingen bij de hervormingsplannen, die na een aantal zware jaren werden ingezet. Volgens Michael Medline, CEO van het moederbedrijf Empire Co. Ltd., moet er echter nog veel gebeuren voordat de retailer weer de oude is. "Je zult hier geen champagnekurken horen knallen," aldus Medline. "We moeten in alle onderdelen van ons bedrijf nog steeds significant werk verrichten." (theglobeandmail.com)

VS: Costco draait meer omzet met huismerk Kirkland Signature
Het huismerk Kirkland Signature van Costco heeft ongeveer een kwart van de totale jaaromzet van $118,7 miljard (€99,2 miljard) gegenereerd. De directie van het groothandelsbedrijf verwacht dat dit aandeel in de omzet toe zal blijven nemen. (fooddive.com)

VS: Publix krijgt FMI Food Safety Innovation-onderscheiding
Publix Super Markets heeft als eerste bedrijf ooit de Food Safety Innovation-onderscheiding van het Food Marketing Institute in ontvangst genomen. Publix kreeg de onderscheiding wegens de toewijding van de keten voor het verbeteren van voedselveiligheid door middel van duurzaamheid, goed leiderschap en innovatie. (groceryheadquarters.com

VS: Lidl bevestigt plannen voor Alabama 
Lidl heeft plannen aangekondigd voor Alabama. De keten gaat zijn eerste vestiging in de Amerikaanse staat opzetten in de stad Decatur. (supermarketnews.com



VS: ShopRite breidt biologisch assortiment uit
ShopRite breidt zijn biologische Wholesome Pantry-assortiment uit. De nieuwe producten betreffen zowel zuivel als verse groente en fruit. (progressivegrocer.com)

VS: United Natural Foods heeft sterke omzet 
United Natural Foods Inc. heeft in het vierde kwartaal van 2017 een netto omzet behaald van $2,34 miljard (€1,96 miljard). Jaar op jaar is dat volgens het bedrijf een toename van 5,7%. Over het hele jaar behaalde UNFI een netto omzet van $9,27 miljard, wat jaar op jaar een toename is van 9,5%. (fooddive.com


Publicatiedatum: