Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vooral consumenten tonen interesse in drukbezochte opendeurnacht

Handelaren Mabru zijn toe aan verandering

Tholen - Vrijdag op zaterdagnacht hield de Mabru in de Belgische hoofdstad een opendeurnacht. Van middernacht tot zeven uur 's ochtends konden geïnteresseerden een kijkje nemen in de Brusselse Vroegmarkt. De open nacht stond deze editie in het thema van de Portugese producten. Directeur van de Mabru Laurent Nys merkt dat meer mensen de opendeurnacht willen bezoeken dan in vergelijking met de vorige editie in 2015. "Al onze 1600 parkeerplaatsen op het terrein zijn bezet", zegt de directeur midden in de nacht. "Op een terrein naast de Vroegmarkt kunnen mensen nu gelukkig parkeren. We verwachten deze editie tussen de 4000 en 5000 mensen. Als we naar de volle parkeerplaatsen kijken, moet dat wel goed komen."


Directeur van de Mabru Laurent Nys.


De Vroegmarkt stond deze editie in het thema van Portugal. Verschillende Portugese producten waren er voor het publiek te proeven.


Namens Portugal stond Carlos Coelho op de Mabru. Carlos vertelde dat zijn appelen zich onderscheiden door de hete dagen en koude nachten. Daardoor zijn de appelen volgens hem harder van structuur, maar zoeter van smaak.

Ludger Nollet van het gelijknamige bedrijf bevestigt dat. "Het is veel drukker dan vorige keer", vertelt de man van Nollet. "Het is mooi om te zien dat mensen van buitenaf hier komen kijken hoe het aan toe gaat. Ook mensen die ik persoonlijk ken, komen langs om te kijken hoe het hier gaat. Anders kom je hier gewoon niet." Volgens Ludger is het aan de social mediakanalen te danken dat het deze editie drukker is dan bij de vorige. "Ik heb veel reclame via Facebook langs zien komen", zegt hij. "Daar wordt veel gedeeld en er worden regelmatige foto's geplaatst waar wordt gesproken over het evenement. Ik denk dat dat wel heeft geholpen."


Ludger Nollet van Nollet met Belgische appelen.


Het pand van Nollet op de Vroegmarkt.

Consumenten
In totaal staan er 140 handelaren op de Vroegmarkt. Naast groenten en fruit worden er op dezelfde plaats ook vis en bloemen verkocht. Dat het deze editie druk is, merkt ook Stefan Bosmans van Michel Fruit. "Het is een leuk initiatief dat genomen wordt", zegt de ondernemer. "Het zijn vooral consumenten die komen kijken. De handelaren kennen de markt natuurlijk al, dus die weten hoe het hier aan toegaat. Mensen die hier nooit komen, kunnen zo een idee krijgen hoe het hier werkt. Ze kunnen hier kennis over groenten en fruit opdoen."


De aardbei is het topproduct van Stefan Bosmans van Michel Fruit.

Wim Vandepoel van Fruit Vandepoel haakt daar op in. "Consumenten krijgen hier andere dingen te zien dan dat ze gewend zijn", zegt de man op de Vroegmarkt. "Neem bijvoorbeeld paddenstoelen of variëteiten die de supermarkten niet verkopen. Sommige variëteiten frambozen die wij verkopen, zien er mooier uit dan die in de supermarkten verkocht worden. Daarnaast is het hier ook verser", vertelt Wim. 


Wim Vandepoel met frambozen.


Het ruime aanbod van paddenstoel bij Fruit Vandepoel.

Sterk verouderd
Toch waren er niet alleen maar positieve geluiden te horen op de Vroegmarkt. Het sterk gedateerde gebouw, waar sinds begin jaren '70 amper iets aan gedaan is, is een van de minpunten die handelaren ervaren. "Dit gebouw is enorm verouderd", zegt Inez Loomans van Vrijders. "Het is schandelijk hoe vooral de toiletten voor vrouwen erbij liggen. Het is gewoon niet in orde. Er is vaak geen wc papier en op veel plekken is er niet eens water. In het nieuwe gebouw is het wel wat beter, maar hier moeten echt dingen gaan veranderen."


Inez Loomans van Vrijders vertelt dat de frambozen het goed doen binnen het bedrijf.

Oneerlijke concurrentie
Een ander veelgehoord punt wat terugkomt, zijn de openingstijden van de Mabru. Is het nog wel van deze tijd om om 00.00 uur open te gaan en pas 's ochtends weer dicht te gaan? "Er zijn zelf geen concrete uren", vertelt Frank Valckenier van het gelijknamige bedrijf. "Vroeger toen ik klein was, was de Vroegmarkt open van 04.00 tot 08.00 uur. Nu is dat eigenlijk 24 uur per dagen. Er is hier geen reglement en geen controle. Klanten kunnen tijdens de openingstijden langskomen, maar de bedrijven die er staan, kunnen 24 uur per dag terecht. Wat gebeurt er dan? Bedrijven die hier staan, geven bij de Mabru aan dat een medewerker bijvoorbeeld hun pas kwijt is. Voor tien euro krijgen zij dan een medewerkerspas, waar zij 24 uur per dag mee binnen kunnen komen. Op die manier kunnen de klanten komen wanneer ze willen. Als bedrijven zo werken, zorgt dat voor oneerlijke concurrentie."


Frank Valckenier van het gelijknamige bedrijf. Vooral de aardbeien doen het goed bij het bedrijf.

Ook Wim Vandepoel zou graag andere openingstijden zien. "Voor sommige mensen kan het handiger zijn om hier 's nachts te zijn, voor ons zou dat eerder 's middags zijn", zegt hij. "Per markt en bedrijf verschilt het natuurlijk wanneer zij hun producten willen hebben. Voor mij zou het beter zijn om in de namiddag te beginnen met bestellen om 's avonds te leveren. Om die manier vermijdt je toch de files en zouden wij onze markt beter kunnen bedienen." Inez Loomans van Vrijders zou net zoals Wim ook graag andere openingstijden zien. "Daar is inderdaad veel discussie over", vertelt zij. "Het zou idealer zijn als het wat minder vroeg zou beginnen. Wat later beginnen en dan tot een uur of tien 's ochtends open zijn, zou beter zijn. Ik zie dat alleen niet zo snel veranderen. Het is een gewoonte geworden bij mensen, die je niet zomaar kan veranderen. Dat zal lastig gaan worden, denk ik."


Op verschillende plekken konden de bezoekers de verse producten van de Vroegmarkt proeven.


Grote bedrijvigheid tijdens de Vroegmarkt.

De kwestie met de openingstijden is voor directeur van de Mabru Laurent Nys een herkenbaar punt. "De openingstijden kunnen voor sommige handelaren nu inderdaad moeilijk zijn", zegt hij. "Het is belangrijk om te zoeken naar een goed evenwicht. Het is wel zo dat de vraag naar producten van een restaurant anders is dan die van een winkelhandelaar. Daar moet je natuurlijk wel op kunnen inspelen. In de toekomst zie ik wel dingen veranderen, dat zou een goede oplossing kunnen zijn. Wanneer dat is en hoe die oplossing eruit zou komen te zien, weet ik alleen nog niet."


Uitgestalde groenten en fruit van Vandepoel.

Locatie blijft goed
Hoewel de openingstijden en het verouderde gebouw een knelpunt zijn, zijn de handelaren het wel eens dat de locatie van de Vroegmarkt goed gelegen is. "We zitten hier vrij centraal en mensen weten ons te vinden, dat is onze aantrekkingskracht", zegt Wim Vandepoel. "Deze locatie is aantrekkelijker dan wanneer je alleen naar een industrieterrein zou verhuizen. Je kan hier iedere kwaliteit vinden, waar je maar naar op zoek bent."

Frank Valckenier vindt de locatie van de Mabru ook geschikt voor de handel. "Wij zitten hier heel goed", vertelt hij. "Dat is voor iedereen hier, denk ik, zo. Daarnaast zou verhuizen ook extra kosten met zich meebrengen. Aan de andere kant is de markt sterk verouderd. Wat de oplossing zou zijn voor de problemen weet ik ook niet." 


Het gebouw van de Mabru.