Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
De Noord-Amerikaanse aardbeienmarkt in beeld

"Prijs aardbeien in VS belangrijker dan smaak"

Tholen - De Noord-Amerikaanse aardbeienmarkt is groeiende, zowel in productie als consumptie. De VS de grootste producent met een lokale productie van 1.166.000 ton in 2015. De lokale productie in Mexico bedroeg dat jaar 393.000 ton en in Canada 23.000 ton. Opvallend is het verschil in consumptie per capita. Een inwoner uit de VS eet gemiddeld 4,4 kilo aardbeien per jaar, een Canadees 3,4 en een Mexicaam 2,5 kilo. Dit vertelde Dan Legard van de California Strawberry Commission tijdens het International Strawberry Congress in Antwerpen.



Californië: 85% van de VS-productie

In de VS vindt de productie van aardbeien met name plaats in Californië. Deze staat is goed voor 85% van de totale productie in de VS. Vooral bij de kust worden de aardbeien geteeld. Het aandeel voor de versmarkt in 2016 was een volume van 804.000 ton. Het deel dat bestemd was voor de diepvries bedroeg in dat jaar 216.000 ton. Het areaal in Californië bedraagt 14.6000 hectare. Florida en Mexico zijn verantwoordelijk voor de rest van de productie. De export van aardbeien uit de VS is vrij stabiel de afgelopen jaren. Het meeste gaat naar Canada, daarna Mexico, Hongkong, Japan en kleinere volumes naar diverse andere bestemmingen. De consumptie in de VS ligt vrij hoog, per capita wordt 4,4 kilo per jaar gegeten. Van 2005 tot 2015 steeg de consumptie van aardbeien daar met 33,4%.

Consumententrends VS
Uiterlijk en prijs belangrijker dan smaak en origine
In de supermarkt is opvallend dat 'berries' het belangrijkste segment zijn in de AGF-afdeling. De jaarlijkse omzet in de VS van de 'berry' categorie bedraagt 6,4 miljard dollar. Aardbeien staat in de totale AGF-afdeling op nummer zeven, met een jaarlijkse omzet van 3 miljard dollar. Als het gaat om alleen fruit is aardbeien nummer vier. In het berry segment is aardbeien de 'berry' met de meeste omzet. Dit product is goed voor bijna 50% van het totaal. Daarna komt de blauwe bes, framboos en braam. Opvallend is dat uiterlijk en prijs de twee belangrijkste zaken zijn als de consument aardbeien koopt. Daarna komt smaak, kleur, maat en dan pas origine. Ook opvallend is dat de aardbeienaankopen met name worden gedaan door de 'heavy users'. Er is dus nog een groot potentieel.

Voor meer informatie:
Dan Legard
Vice President, Research & Education
California Strawberry Commission

dlegard@calstrawberry.org
www.CaliforniaStrawberries.com