Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Aziatische vraag naar kaki's groeit,"

Jaarrond beschikbaarheid kaki's, een goed idee?

"Morgen beginnen we aan de pluk van de eerste Rojo Brillante kaki's, die over een paar weken op de markt zullen komen," vertelt producent en exporteur José Vicente Llario Cuquerella, manager van het Valenciaanse bedrijf Yacufrut. 

We verwachten dit seizoen ongeveer 3 miljoen kilo kaki's te verwerken, die voornamelijk voor de exportmarkt, zoals Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Nederland en Italië, bestemd zijn. Dit jaar beginnen we ook met een programma voor de Verenigde Arabische Emiraten dat het hele seizoen zal duren. De merken van het bedrijf zijn Cuquefruit Gold en Martina Premium. 


De broers Jose Vicente en Fernando Llario met hun opa Jose Cuquerella.

Het bedrijf Yacufrut heeft zijn oorsprong in 1960 toen José Cuquerella Cuquefrut oprichtte. Het bedrijf hield zich destijds uitsluitend bezig met het produceren en vermarkten van steenfruit en Aledo druiven. In 2013 richtten zijn kleinzoons José Vicente en Fernando Yacufrut op en schakelde het bedrijf van de teelt van Aledo druiven over op kaki's. 

"Ons seizoen start in april met het eerste volumes steenfruit uit Valencia en Murcia en loopt vervolgens over in het kakiseizoen in het najaar dat pas eind februari eindigt. José Vicente vertelt dat het bedrijf dit jaar het slechte steenfruitseizoen ooit achter de rug heeft. "We kunnen nog geen prognose van het kakiseizoen geven maar de markt is zomerfruit een beetje beu en kan momenteel niet wachten tot dit product weer in de schappen verschijnt."




Is jaarronde beschikbaarheid van kaki's een goed idee?
José Vicente vertelt dat de Spaanse Kaki Coöperatie, waar Yacufrut lid van is, momenteel onderzoek doet naar mogelijkheden om het kakiseizoen te verlengen zodat het fruit gedurende een langere periode op de Europese markt verkrijgbaar zal zijn. "We hebben rassen zoals Tom Guasch en Sharoni uitgetest maar consumenten blijven een voorkeur houden voor Rojo Brillante. Een nieuw ras zou dan ook een sterke gelijkenis met Rojo Brillante moeten hebben," legt de producent uit. 

"Tegelijkertijd zijn we ook gestart met de kakiproductie in Peru waardoor we de Europese markt buiten het Spaanse seizoen kaki's kunnen leveren. In Peru hebben we goede partners. De kaki is daar een nieuw gewas en de teelt ervan vereist specifieke kennis zodat we ervan verzekerd zijn dat het fruit de consument in optimale conditie bereikt. Dit is niet eenvoudig. Het plan bestaat om de kaki's in de maanden mei, juni en juli van Peru naar Europa te verzenden maar we zijn ons ervan bewust dat we in deze maanden felle concurrentie van steenfruit kunnen verwachten. Ik denk dan ook dat het niet loont om in deze maanden kaki's op de markt te brengen," benadrukt José Vicente. 



Azië als mogelijke oplossing voor overaanbod
De gemiddelde prijs dreigt te dalen als gevolg van de toenemende aanvoer. José Vicente vertelt dat zijn bedrijf uit strategische overwegingen gekozen heeft om langzaam te groeien. De prijzen zijn een toenemende bron van zorg binnen de sector."

Om deze reden komt Azië steeds vaker in beeld als bestemming voor de Spaanse export, hoewel dit afhangt van de uiteindelijke ondertekening van het exportprotocol met China dat momenteel in behandeling is.

"We zien dat de vraag naar kaki's toeneemt in Azië. We exporteren ons fruit al twee jaar naar Hong Kong en Singapore. We zijn voorzichtig op deze markten omdat de export over grote afstanden ook risicovol is (de transittijd bedraagt 35 dagen). Er worden echter goede prijzen betaald voor premium fruit. Als zaken niet goed gaan, wordt dit meteen afgestraft. We zijn klaar voor deze markt maar pakken het wel rustig aan."

José Vicente is bovendien van mening dat de categorie nog wel wat extra promotie kunnen gebruiken. "We merken namelijk dat veel onze klanten de consument nog vaak uit moeten leggen wat een kaki nu eigenlijk is."

Voor meer informatie:
Jose Vicente Llario Cuquerella
Fernando Llario Cuquerella
Yacufrut
T: +34 962920107
M: +34 699082452 (Jos? Vicente)
info@yacufrut.es
www.yacufrut.es
Publicatiedatum: