Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Granaatappelconsumptie groeit maar markt wordt moeilijker"

"Eind vorige week zijn we in onze nieuwe plantages in Sevilla aan de granaatappeloogst begonnen. We hebben gekozen voor vroege rassen om ons klantenbestand een ruimere dienstverlening te kunnen bieden," vertelt Daniel Blanco, commercieel directeur van Mogalla. 

De opbrengst zal lager zijn maar dit wordt gecompenseerd door het feit dat er nieuwe plantages productief worden. "De lagere oogst is te wijten aan de hoge temperaturen tijdens de bloei en zetting. We zullen ook wat meer grotere maten oogsten dan vorig seizoen," vervolgt Daniel Blanco. 



Mogalla beschikt momenteel over een areaal van 240 hectare, verdeeld over zijn bedrijven in Sevilla, Huelva, Badajoz en Don Benito. Dit seizoen verwacht het Andalusische bedrijf zo'n 3.000 ton granaatappelen van verschillende rassen te oogsten hoewel het grootste volume uit Wonderful en Mollar zal bestaan. "We hopen onze productie de komende 2 tot 3 jaar te vergroten als onze nieuwe plantages productief worden, met name die van het ras Acco, waarvan we 6.000 tot 7.000 ton hopen te oogsten."

Voor Mogalla zijn granaatappelen een steeds belangrijker onderdeel van het productaanbod geworden. "Dit jaar hebben we onze opslagfaciliteit in Badajoz uitgebreid en gemoderniseerd zodat deze beter beantwoordt aan onze eisen en die van onze klanten."

"We gokken op rode en vroege rassen maar behouden ook klassieke rassen, zoals Mollar en Wonderful, die we in sommige regio's zelfs extra stimuleren. We volgen nieuwe rassen op de voet. De laatste jaren zijn er zo veel nieuwe rassen verschenen waarvan we nog niet weten hoe ze in commercieel en agrarisch opzicht presteren maar die wel de weg vrijmaken naar het vinden van de perfecte balans tussen externe en interne kwaliteit, kleur en smaak."

Consumptie blijft stijgen maar marktomstandigheden worden moeilijker
Volgens Mogalla dankt het fruit zijn toenemende populariteit aan zijn geweldige eigenschappen die de consumptie een boost hebben gegeven, "We kunnen nu het hele jaar door granaatappelen kopen omdat zij ook buiten het seizoen geïmporteerd worden," vertelt Daniel Blanco. 



Toch worden de marktomstandigheden steeds moeilijker, legt Blanco uit. "De markt wordt steeds moeilijker als gevolg van de overvloedige aanvoer vanuit verschillende herkomstgebieden en ons eigen land. Granaatappelen zijn een zeer volatiel product. Landen als Turkije, Israël en Egypte produceren aanzienlijke hoeveelheden tegen concurrerende productiekosten.Zij kunnen hun fruit vaak ook voordeliger vervoeren wat de afzet van onze granaatappelen bemoeilijkt."

"We proberen onze producten en merken op te markt te brengen via programma's zodat we garanties hebben wat betreft de volumes en prijzen. We zijn ons ervan bewust dat we professioneel te werk moeten gaan en een goede dienstverlening moeten bieden om hierin te slagen. We doen dit door het hele productieproces te beheren van 'veld tot vork'."

Mogalla heeft ook plannen om granaatappelen naar Aziatische markten te gaan exporteren. "Vorig jaar zijn we hiermee gestart voor andere producten, waaronder citrus en kaki's en de resultaten waren goed."

Mogalla is te bezoeken tijdens de vakbeurs Fruit Attraction in Madrid, hal 9, stand 9 E12C.




Voor meer informatie:
Daniel Blanco
Mogalla S.A.T.
Carretera Sevilla – Ayamonte, km 104.
Huelva, Andalusia. Spain.
T: +34 954 934 272
M: +34 600 422 318
danielblanco@mogalla.com
www.mogalla.com


Publicatiedatum: