Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Steeds meer ananas uit Ecuador op wereldmarkt
De aanwezigheid van ananas uit Ecuador op de wereldmarkt neemt elk jaar met 25% toe. In 2016 kwam de export van Ecuadoraans ananas neer op 5 miljoen dozen. Telers in Ecuador herstellen zich van de recessie binnen de internationale markt voor ananas, die van 2008 tot 2011 aanhield.
Ecuador is de vierde grootste producent en exporteur van ananas ter wereld. De ananassector van het land maakt op dit moment veel omzetgroei mee. De belangrijkste exportmarkten zijn Chili (32%), België (20%), Duitsland (11%), Argentinië (10%), het Verenigd Koninkrijk (8%) en Italië.
In de afgelopen tien jaar is de structuur van de markt veranderd. In 2007 was de VS met een aandeel van 34% de belangrijkste exportbestemming voor Ecuadoraanse ananas. Op dit moment heeft de VS echter een aandeel van slechts 4%, waarmee deze markt op de zevende plaats staat.
Door een overschot vanuit Costa Rica had de Amerikaanse markt lage prijzen voor ananas. De enige redenen dat dit niet tot een crisis heeft geleid, zijn de nabijgelegen geografische ligging van Costa Rica met betrekking tot de VS en de lagere productiekosten in Costa Rica.
Hierdoor is de ananasproductie in Ecuador sinds 2008 afgenomen. De ananassector in Ecuador heeft zich echter hiervan hersteld. De sector heeft zich aan de veranderende omstandigheden van de markt aangepast door op efficiënte wijze om te gaan met de problemen rondom de productie en export.
"De huidige strategie van telers in Ecuador komt erop neer dat ze een nieuwe positie innemen op traditionele markten en dat ze uitbreiden op de Zuid-Amerikaanse markt," zegt Roberto Castillo van Asopiña, de nationale coöperatie voor ananastelers van Ecuador.
Asopiña is een coöperatie van elf grote en middelgrote bedrijven, die samen verantwoordelijk zijn voor 90% van alle ananasexport vanuit Ecuador.