Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Carrefour lanceert premiumbanaan en steunt Pink Ribbon

"Onze premiumbananen hebben een korte reistijd en een langere rijping"

Tholen - Supermarktketen Carrefour komt in België met een nieuwe premiumbanaan in hun assortiment die volgens de supermarktgroep meer natuurlijke suikers heeft en korter onderweg is van plantage naar supermarkt. Daarnaast doneert Carrefour België 1 euro per verkochte doos bananen aan de stichting Pink Ribbon, die zich inzet tegen borstkanker. Volgens de leverancier van de bananen is het de eerste keer in Europa dat een fruitsoort in de supermarkt en een goed doel elkaar kunnen helpen.


Jan Pollier (directeur e-commerce food bij Carrefour), Bettina Geysen (Directrice Pink Ribbon België), Nicolas Vanderborght (PrimaMundo), Baptiste van Outryve (communicatie Carrefour).

Laten hangen
In de Hypermarkt Carrefour van Zemst presenteerden Carrefour, Pink Ribbon en bananenleverancier PrimaMundo de banaan aan het publiek. Onder het merk Papillon zullen de vruchten bij de supermarkt te vinden zijn. Volgens Jan Pollier, directeur e-commerce food bij Carrefour, zitten er een aantal voordelen aan het fruit. "De bananen groeien jaarrond in een vulkanisch microklimaat in Zuid-Guatemala", zegt de directeur e-commerce food. "Deze bananen zijn korter onderweg. Doordat het fruit minder lang onderweg is, kunnen de bananen langer aan de boom blijven hangen, waardoor er meer vruchtvlees en meer natuurlijke suikers in de banaan te vinden is."


De bananen verpakt in een zaak van de stichting Pink Ribbon die zich inzet tegen borstkanker.

Volgens Nicolas Vanderborght van PrimaMundo komt het door afspraken die zij maakten met de mensen op de schepen, dat de bananen korter onderweg zijn dan normaal. "Allereerst worden de bananen pas later geoogst", zegt de man achter het merk van de bananen. "De schepen hebben de route omgegooid, waardoor de boten de laatste stop bij ons maken om het fruit op te halen. Vervolgens gaan de bananen met een boot naar Rotterdam, waarna ze het normale traject ondergaan in de rijpkamers."


De bananen van Papillon komen uit Guatemala. In samenwerking met Pink Ribbon zijn ze te vinden bij Carrefour.

Stabiele groei
Ondertussen liggen de bananen een week in de winkel. Volgens de directeur e-commerce food gaan de Papillon-bananen beter dan zijn voorganger. "Bij verschillende soorten bananen zag wij dat de vraag ervan toenam", zegt Jan. "De biobananen, losse bananen en de goedkopere doen het steeds beter, terwijl de premium bananen van Chiquita stabiel bleven in groei. Als mensen de bananen van Papillon nu kopen, weten ze natuurlijk ook nog niet wat ze kunnen verwachten, maar dankzij de Pink Ribbonzakken rond de bananen zijn de consumenten denk ik eerder geneigd deze bananen te pakken. De eerste keer kan de klant natuurlijk nog niet op de smaak afgaan, terwijl ze de bananen nog nooit geproefd hebben. Toch ligt het volume van de Papillon-bananen binnen een week al op hetzelfde niveau als dat van zijn voorganger en we verwachten dat die hoeveelheid nog zal gaan groeien."


Verschillende soorten bananen bij Carrefour. Helemaal rechtsboven de biobananen, daarnaast die nieuwe premium bananen, linksboven de losse bananen en onderaan de goedkopere bananen.

Pink Ribbon
De directrice van Pink Ribbon geeft aan blij te zijn met de samenwerking. Volgens Bettina Geysen is het belangrijk om borstkanker onder de aandacht te brengen. "Gezonde voeding kan kanker beperken", vertelt zij. "Bananen helpen mee aan een gezonde levensstijl." De directeur e-commerce food haakt daarop in. "Het is niet zo dat er alleen goede dingen gedaan hoeven te worden in het land van origine", zegt hij. "Problemen heb je hier ook. Daarom vonden wij het belangrijk om iets te doen voor Pink Ribbon en ons in België daarvoor in te zetten. Het is niet ondenkbaar dat wij de samenwerking met de stichting nog gaan uitbreiden. Nu verkopen wij de bananen in een zak, maar het kan ook zo zijn dat wij het fruit in losse variant gaan verkopen. Wij blijven in ieder geval verbonden aan Pink Ribbon."

Voor meer informatie:
Nicolas Vanderborght
PrimaMundo
Werkhuizenkaai 112-154
1000 Brussel (België)
T: +32 (0) 474 92 27 50