Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

78 marketingtips voor je winkel

Marketing is een uitdagend onderwerp voor ondernemers. Veel ondernemers nemen weinig tijd om te brainstormen over marketing ideeën of promoties. Er liggen talloze kansen om meer klanten naar de winkel te trekken. Kooplust zette er maar liefst 78 op een rij, omdat het veel winkeliers aan tijd ontbreekt om eens na te denken over hun marketing.

1. Organiseer een winactie in de winkel. Verzamel e-mailadressen van degenen die mee willen doen, zodat je ook na de winactie in contact kan blijven met je publiek. En ja, een online winactie via bijvoorbeeld Facebook kan ook. Zorg wel dat je jezelf aan de regels van Facebook houdt en pas deze tip toe met mate. Je hebt namelijk niets aan volgers die je alleen maar volgen om iets gratis te krijgen en nooit klant zullen worden van je winkel.

2. Zorg dat je etalage tiptop in orde is en voorbijlopende bezoekers verleidt tot een stap over de drempel. Lees deze blog om te kijken welke fouten je moet vermijden bij het inrichten van je etalage. Ontwikkel een brochure die je aan klanten verstuurt. En nee, dan niet eentje die alleen maar producten en prijzen laat zien. Wel eentje die precies toont waar jij en je winkel voor staan, wat jullie speciaal maakt en waarom jij de merken die je verkoopt, hebt geselecteerd.

3. Zet een spaarsysteem op voor je klanten. Wat daarbij een aantal do's & don'ts zijn, hoor je in deze vlog. Reageer! Sturen klanten je mails? Reacties op Facebook? Reageer dan. Het toont dat jouw marketing geen eenrichtingsverkeer is, maar dat je daadwerkelijk om je klanten geeft. Verzamel feedback van je klanten via een enquête. Waarvoor willen zij naar je winkel toe komen?

4. Plan een feedback-avond. Ook in levende lijve spreken met je klanten is een goede manier om meer informatie te verzamelen over wat klanten willen. Zoals Maggy's bijvoorbeeld deed. Organiseer workshops of demonstraties over hoe je één van de populairste producten uit jouw branche gebruikt.

5. Geen ruimte voor workshops of demonstraties? In Los Angeles kwam ik winkels tegen die een zelf opgenomen workshop tonen op een TV-scherm in de winkel. Ook een idee dus.

6. Schrijf je teksten voor je eigen website, vergeet dan niet aandacht te besteden aan SEO (oftewel: zoekmachineoptimalisatie). Zo trekt jouw website als vanzelf klanten aan. Geen kennis over SEO? Schakel dan een expert in.

7. Organiseer een familie- en vriendenavond waarop jij en je medewerkers bekenden uitnodigen om in de winkel te shoppen.

8. Maak persberichten wanneer je nieuws hebt en stuur deze naar de lokale of landelijke pers.

9. Voeg reviews en testimonials van klanten toe aan jouw brochure, website of ander marketingmateriaal. Een vorm van sociale bewijskracht die andere klanten over de streep trekt om jouw winkel te bezoeken.

10. Zet jezelf neer als expert door blogs te schrijven of vlogs te maken. Een paar tips nodig? Bekijk dan deze vlog.


Klik hier voor de 68 andere tips van Kooplust
.
Publicatiedatum: