Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Trendwatcher Richard van Hooijdonk:

"Elk bedrijf zou een 25-jarige manager moeten hebben"

Tholen - "Zijn jullie klaar voor de toekomst? Over een aantal jaren zijn er steeds minder mensen nodig. Machines zijn veel slimmer dan ons. Ze kunnen in één dag een huis bouwen. Robots zullen veel banen van ons overnemen. Met namen in de agro-sector gaan er veel zaken door robots gedaan worden die we nu nog zelf doen." Hij liet onlangs een RFID-chip in zijn hand implanteren. De deur van zijn huis gaat nu automatisch voor hem open en binnen enkele maanden kan hij ook betalen met deze chip. Trendwatcher Richard van Hooijdonk is met allerlei zaken verbonden en heeft zelf al verschillende robots in huis.



Match met robot
Tijdens zijn presentatie op het International Strawberry Congres deelde hij nieuwe inzichten met het publiek. Veel van de deelnemers stonden sceptisch tegenover het idee dat de robot steeds belangrijker worden in ons leven. "Robots worden slimmer en echter. Over een paar jaar moet je echt opletten of je met een robot of mens 'matcth' op tinder. En voor de mensen die het niet geloven dat we relaties met robots gaan krijgen: we geloofden ook niet in de smartphone."

Iedereen wordt ouder
Volgens de trendwatcher wordt iedereen ouder door de verbeteringen in gezondheidszorg en allerlei andere voorzieningen die er zijn tegenwoordig. De chip die in ons lichaam zal geplaatst worden 'weet' als er iets mis is. In plaats van dat wij de dokter bellen, belt hij ons. Zo kunnen er veel ziektes voorkomen worden en worden we minimaal 200 jaar." Er zijn nog meer ontwikkelingen in de gezondheidszorg. "In de toekomst kunnen we veel voorkomen. Zo kunnen we DNA herschrijven en de perfecte mensen ontwikkelen. Door genetische modificatie is er al een appel ontwikkeld die niet bruin wordt. We kunnen smaken veranderen, maar ook een aardbei ontwikkelen die alle voedingswaarden bevat die we nodig hebben. We worden ook beter beschermd tegen natuurrampen." Richard liet een filmpje zien waarbij iemand in bed lag en er een aardbeving plaatsvond. Die persoon kwam in een soort 'box' terecht waar hij kon overleven met eten en drinken erin.

Meer voedsel
In 2050 hebben we drie keer zo veel voedsel nodig als nu. "Dan telen we onze groenten in de keuken en komt ons eten uit een foodprinter. Het ziet en smaakt zo echt dat niemand zal merken dat het kunstmatig is. Hierdoor zal er veel veranderen in de agrosector." Hij geeft aan dat de meeste auto's die er zijn stil staan. "We moeten daar veel effectiever mee om gaan. Er komt een dag dat we geen rijbewijs nodig hebben of een auto bezitten, maar wel gebruik maken van de service van zelfrijdende auto's."

Verandering constant
Richard noemde diverse services en bedrijven die toekomstgericht zijn zoals Spotify, Uber, Airbnb. "De ontwikkelingen gaan sneller dan we denken. Kodak had ook nooit verwacht dat de ontwikkeling van de digitale camera zo snel zou gaan. Die tijd van fotorolletjes ontwikkelen komt niet meer terug." De trendwatcher hoort regelmatig mensen zeggen dat het 'too much' is wat er allemaal verandert. "Toch moet men er mee leven. Mensen zijn niet gemaakt voor veranderingen, maar verandering is vandaag de dag de enige constante factor."

25-jarige manager
Wat gaat er nog meer gebeuren? "We gaan anders leren. Er komen nieuwe banen, nieuwe taken, we hebben andere mensen nodig met bijzondere vaardigheden. We zoeken naar mensen die gepassioneerd zijn, veerkracht hebben, nieuwsgierig zijn en met veel verbeeldingskracht en ideeën. Die vaardigheden zijn nodig om met veranderingen om te gaan. De ontwikkelingen gaan snel en de enige groep die er alles over weet is de jonge Omega generatie. Om dus bij te blijven als bedrijf is het belangrijk die mensen serieus te nemen en in ze te investeren. Ieder bedrijf zou een 25-jarige manager moeten hebben. Natuurlijk is de wijsheid van de ouderen ook nog nodig, maar we hebben die jonge generatie nodig voor hun ideeën en passie. Belangrijk om te weten is dat ze vrijheid willen. Maar als bedrijf zal je er zeker wat voor terugkrijgen. Zorg voor een groep in het bedrijf die nieuwsgierig is en wil veranderen. Dat is cruciaal voor de toekomst!"

Publicatiedatum: 12-9-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: