Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Fotoreportage Asia Fruit Logistica 2017

Tholen - De groei, die de Asia Fruit Logistica in Hong Kong doormaakt, is indrukwekkend (+25%). De ontwikkeling van de Chinese markt is een van de aanjagers van deze groei naast de groei van de export uit Zuid-Amerika, Australië, Nieuw-Zeeland en Zuid-Afrika die de markt in Zuidoost Azië maar al te graag willen betreden. Verbetering van, en investeringen in de koelketeninfrastructuur, retail en dienstverlening zijn andere belangrijke drijvende krachten achter deze groei. Het is duidelijk dat China vraagt om premium fruit met dito uitstraling en verpakking. Biologische producten zijn maar in heel beperkte mate op de beurs te vinden.



Klik hier voor de fotoreportage van de Nederlandse en Belgische standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van de internationale standhouders

Nederland / België
Nederland en België hebben een stabiele afvaardiging naar de beurs. De export naar China staat dan ook nog in de kinderschoenen. België exporteert al een flink volume Conference-peren. De Nederlanders verwachten dat de doorbraak er aan zit te komen. In juni ging na de proef in 2016 de export van paprika's naar China van start. De export bleef lang in de sample-fase hangen, maar sinds een aantal weken worden er ook commerciële orders geplaatst.

Andere Aziatische markten als Taiwan, Vietnam, Zuid-Korea en Singapore zijn eveneens interessante markten voor bijvoorbeeld vollegrondsgroenten. Toeleveranciers vertellen dat de hightech kasgroententeelt in China eindelijk aan een doorbraak bezig is. Wel is het de grote vraag hoe men deze areaaluitbreiding weet te managen. Verschillende Nederlandse bedrijven zoeken het in joint ventures.

Nederlandse machinefabrikanten zijn veelal al lang op deze beurs actief. Sommigen bezoeken de beurs puur voor hun Nieuw-Zeelandse en Australische contacten. In China zelf is het lastig te concurreren tegen de lokale machinefabrikanten die veel goedkoper zijn.

Klik hier voor de fotoreportage van de Nederlandse en Belgische standhouders
Klik hier voor de fotoreportage van de internationale standhouders


China
China's im- en export en dienstensector groeien met het jaar en dit was goed te merken in Hong Kong. Vorig jaar namen er nog zo'n 75 Chinese bedrijven deel aan het evenement maar dit jaar was het aantal deelnemers al opgelopen naar ruim 180.
De grote stuwende kracht achter deze ontwikkeling is de florerende importmarkt en de voortschrijdende ontwikkeling van de dienstensector en koelketen. China is een belangrijke exporteur van knoflook, gember, uien, aardappelen, wortelen, appelen, peren en pomelo's. Vanwege het feit dat appelen sinds kort geen toegang tot de Indiase markt meer hebben, zijn bedrijven noodgedwongen op zoek naar alternatieve afzetmarkten in Azië. Daarnaast neemt het productaanbod van het land toe. Zo is er een aantal bedrijven dat gespecialiseerd is in de teelt en export van citroenen en kiwi's. Dit jaar zullen daarnaast de eerste Chinese muskaatdruiven op de internationale markt verschijnen. De import naar China groeit jaarlijks. Populaire importproducten zijn kersen uit de VS en Canada, avocado's uit Midden- en Zuid-Amerika, kersen uit Peru en citrus uit Australië en Zuid-Afrika. Het groeiend exportvolume premiumfruit dat op de Chinese markt afgezet wordt, is één van de belangrijkste succesfactoren voor Asia Fruit Logistica. Steeds meer bedrijven betreden de Chinese markt en er lijkt een verschuiving plaats te vinden van export-georiënteerde handelsondernemingen naar import-georiënteerde en dienstverlenende bedrijven.

Australië en Nieuw-Zeeland
Er waren meer bedrijven uit Australië aanwezig dan tijdens voorgaande edities. Er werden onder meer nieuwe appel- en sinaasappelrassen gepresenteerd. Australië exporteert steeds meer premium producten naar de Chinese en overige Aziatische markten.

Zuid-Afrika
De laatste tijd is de vraag naar Zuid-Afrikaanse producten in Europa gegroeid. Toch komen producenten niet altijd aan deze toenemende vraag tegemoet omdat zij in Europa niet zulke goede prijzen ontvangen als op markten in het Midden-Oosten en Azië, met name China. Er wordt zelfs beweerd dat de export de Aziatische vraag naar premiumfruit niet bij kan houden.
 
Zuid- en Midden-Amerika

Dit jaar was er op Asia Fruit Logistica voor het eerst een Costa Ricaans paviljoen aanwezig. Aangezien dit land markttoegang gekregen heeft voor de export van ananas naar de Chinese markt, waren er ruim tien exportbedrijven op de vakbeurs aanwezig. Daarnaast was er ook een groter aantal bedrijven uit Argentinië, Ecuador en Mexico vertegenwoordigd. Onlangs heeft een aantal producten uit Midden- en Zuid-Amerika toegang tot de Chinese markt gekregen en hier willen exporteurs uiteraard ten volle van profiteren. Mexico hoopt in november te mogen starten met de export van bananen naar China en Ecuador heeft onderhandeld over lagere importheffingen voor de export van bananen naar Zuid-Korea.
De aanwezigheid van handelaren uit Noord-Amerika, Europa, Australië en Nieuw-Zeeland is eveneens waardevol voor exporteurs omdat producten uit de regio een wereldwijk bereik hebben.

Peruaanse exporteurs hebben hinder ondervonden van El Niño, die tijdens de tweede helft van het seizoen zorgde voor een sterke daling van de druivenproductie. Naar verluidt, zal Peru minder blauwe bessen naar de Noord-Amerikaanse markt exporteren en zijn export naar China verder uit breiden.

Japan en Korea
Er waren meer exposanten uit Japan en Korea op de beurs aanwezig. Voorheen lag de aandacht voornamelijk op de export van premium fruit uit beide landen. Dit jaar werden er echter ook een aantal nieuwe groenteNrassen op de beurs gepresenteerd. Japanse en Koreaanse bedrijven versterken hun aanwezigheid op markten in Zuidoost Azië. Een voorbeeld hiervan is de investeringen van een Koreaans bedrijf in bananen in Vietnam om de Zuid-Koreaanse binnenlandse markt te kunnen beleveren.

Turkije, Egypte en Griekenland

Turkse exposanten konden zich verheugen in een grote belangstelling van Indiase importeurs voor hun verse appelen. Het feit dat India deze zomer en herfst geen Chinese appelen op de markt toe laat, is hier waarschijnlijk de reden van. China is namelijk van oudsher de grootste appelleverancier aan de Indiase markt.

De Chinese belangstelling voor Egyptisch citrus is groot, met name voor sinaasappelen. Na een aantal seizoenen geëxporteerd te hebben, merken Egyptische producenten dat de vraag uit China ofwel zeer sterk is, of juist helemaal uitblijft. Chinese consumenten hebben een voorkeur voor zoet en glanzend citrus, zonder beschadigingen. Zodra het fruit tekenen van kneuzing of beschadiging vertoont, wordt het nagenoeg onverhandelbaar.

Griekse exposanten waren enigszins teleurgesteld in het aantal bezoekers. Het land wil meerdere producten gaan exporteren, maar de meeste internationale kopers kennen het land alleen als kiwi-exporteur.

Verenigde Staten en Canada
Noord-Amerika is een belangrijke leverancier van appelen, blauwe bessen, aardbeien, kersen, citrus en druiven aan markten in Zuidoost-Azië en dan met name de Chinese markt. Op de vakbeurs was een aantal telers en exportondernemingen aanwezig. De Chinese markt is groot maar de inkomsten zijn er vaak hoger en stabieler dan in andere landen in de regio. Het Canadese kersenseizoen ging dit jaar vroeg van start dankzij het warme weer.

Exporteurs wilden hun zendingen afstemmen op het Midherfst Feest, één van de belangrijkste Chinese feestdagen die doorgaans half september gevierd wordt. Dit jaar valt het Midherfst Feest echter pas begin oktober. Nu de export ten einde loopt, vrezen telers dan ook dat zij deze marktkans aan hun neus voorbij zien gaan. Het Californian Strawberry Committee is er in geslaagd om vier exporteurs geregistreerd te krijgen voor de export van verse aardbeien naar China. Dit jaar zullen er nog eens vier tot zes exportbedrijven toegang tot de Chinese markt krijgen.

Italië en Spanje
Italië exporteert premium kiwi's naar China en Zuidoost-Azië. Het land hoopt eveneens markttoegang voor zijn verse appelen te krijgen. Italiaanse druivenexporteurs laten weten dat er specifiek vraag is naar de zoetere rassen.

Spanje exporteert vers citrus en pruimen naar China evenals een aantal andere producten naar Hong Kong en overige markten in Azië. Het land was zeer goed vertegenwoordigd in Hong Kong. Vorig jaar exporteerde Spanje de eerste volumes pruimen naar deze markt. Aanvankelijk waren er wat problemen met betrekking tot de kwaliteit, importregelgeving en gekoelde opslag. Exporteurs zijn zich er echter van bewust dat alle begin moeilijk is maar hebben desondanks goede vooruitzichten voor het aankomende exportseizoen. Dit geldt eveneens voor de citrusexport. Ondanks het extreem koude weer dat Spanje laat in het seizoen trof en de talrijke havenstakingen in het land zijn exporteurs optimistisch over het nieuwe seizoen.
Publicatiedatum: