Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Haven Duinkerke wil Peruaans fruit van Rotterdam afpakken

Zeventig jaar na de Tweede Wereldoorlog was de film 'Dunkirk' van regisseur Christopher Nolan onlangs in de bioscop te zien. Vandaag de dag is de haven van deze stad volledig herbouwd en vormt zij samen met de nabij gelegen haven van Calais het grootste havengebied van Frankrijk met als missie de haven van Rotterdam naar de kroon te steken als voorkeurshaven voor de Peruaanse AGF-export naar Europa. 

Deze week bracht een speciale afvaardiging van de haven van Duinkerke een bezoek aan Peru om de sector in dit land te informeren over de vele voordelen en faciliteiten die hun haven te bieden heeft. Stťphane Raison, van het havenbestuur, vertelt dat het eerste doel is ervoor zorgen dat de enorme stroom avocado's (146.000 ton) die Europa vanuit Peru bereikt met Frankrijk als eindbestemming niet langer meer via Nederland vervoerd wordt maar via de haven van Duinkerke. 

"Duinkerke is de eerste Franse haven voor het containervervoer van AGF en is in staat om producten uit Afrika, AziŽ en Latijns-Amerika voor het gehele Europese vasteland, inclusief Rusland, te verwerken," vervolgt Raison. 

Hij benadrukt dat Peru naast avocado's ook mango's aan de Europese markt levert. In 2016 bedroeg het exportvolume mango's 85.000 ton. Ook druiven zijn een belangrijk exportproduct voor Peru, met een exportvolume dat in 2016 74.000 ton bereikte. "Als we via de haven van Duinkerke vervoeren, hebben we meer tijd voor de distributie," legt Raison uit.

Vanuit Noord-Frankrijk is het Europese vasteland goed te bereiken, met name de Duitse, Britse en Russische markt. Het bereik bedraagt ongveer 80 miljoen consumenten binnen een straal van 350 kilometer. 

Momenteel neemt de reis vanuit Peru 21 dagen in beslag, en worden er voornamelijk visserijproducten vervoerd. De vrachtschepen vertrekken vanuit de havens van Callao en Paita en drie internationale containerbedrijven bieden een wekelijkse dienst naar Duinkerke aan. Het is echter het doel van het havenbestuur dat overige consumptiegoederen zullen volgen, en dan met name agrarische producten

Goed voorbeeld
Stťphane Raison legt uit dat hij hoopt in Peru hetzelfde te bereiken als in Colombia. Een land dat hij vorig jaar bezocht en waar tot die tijd nog geen handel mee gedreven werd. Tegenwoordige komen er echter 100.000 ton bananen uit Colombia de haven binnen. "Exporteurs zien eindelijk in dat het transport via Duinkerke winst oplevert," vervolgt Raison. "Uit een vergelijkend onderzoek tussen de havens van Rotterdam en Duinkerke is gebleken dat de kosten per container Ä500 lager liggen in de Franse haven.

Raison laat daarnaast weten dat er voor de fytosanitaire controle van de goederen specialisten in dienst zijn zodat exporteurs er van verzekerd dat hun producten veilig aankomen. 

Gegevens
Duinkerke ligt slechts 40 kilometer van de Britse kust en 10 kilometer van de Belgische grens. 
 
Tezamen verwerken de havens van Duinkerke, Calais en Boulogne ruim 90 miljoen ton vracht en zijn zij gespecialiseerd in het verwerken van containers. De haven van Duinkerke is op zichzelf al goed voor 47 miljoen ton goederen. 

Dagelijks passeren meer dan 1.000 vrachtwagens Duinkerke en Calais, waarvan 35% koelwagens. De transportkosten zijn zeer concurrerend. 

De haven strekt zich uit over 17 kilometer en beschikt over een pier van 1.280 meter en kan de modernste containers verwerken. Tegen 2018 zal de haven bovendien in staat zijn om ook de grootste schepen te kunnen ontvangen. Verder biedt het complex nog 40.000 vierkante meter aan opslagfaciliteiten, en 100.000 kubieke meter opslagruimte voor diepgevroren poducten. 

Bron: agrara.pe

Publicatiedatum: 12-9-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: