Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Pieter de Jong, KakiFresh Nature:

"Kaki's zijn een echte omzetmaker voor retailers"



Tholen - HillFresh International richt zich al jaren op het beleveren van groenten en fruit richting de internationale retail maar richt zich met dochtermaatschappij KakiFresh Nature op eigen teelt. "We zien zoveel potentie in de kaki's dat we graag de hele keten willen beheersen", vertelde directeur Pieter de Jong tijdens de Asia Fruit Logistica. "Ons doel is om altijd voorop te blijven lopen in de ontwikkelingen met betrekking tot dit soort fruit. Of het nu is op het gebied van rassen, oogstmethodes, teeltgebieden of innovaties op het gebied van verpakkingen of promoties."



"Binnen Spanje hebben we zowel eigen teelt in Huelva als Valencia, waarmee de klimatologische risico's spreiden. In totaliteit vindt zo'n 90% van de kakiteelt in Valencia plaats, maar voor ons is Huelva het grootste teeltgebied. "We starten eind september in Valencia met de oogst, maar eind november willen we die regio geoogst hebben vanwege de toenemende kans op hagel en vorst. Vervolgens schakelen we over op de productie in Huelva, waar we tot en met januari vers kakifruit oogsten. We hebben onze eigen teelt(methodes) ontwikkeld met lage bomen en plaatsen de oogst direct in het krat, in plaats van te gooien in het fust. Vanaf komend jaar hebben we ook biologische kaki's in het assortiment."


Pieter de Jong tijdens de Asia Fruit Logistica

Europese markt richting beperkingen
"De afgelopen jaren hebben de kaki's in Europa een flinke opmars gemaakt. Voor het seizoen 2017/18 wordt in Spanje een productie van zo'n 400.000 ton verwacht en als gevolg van de nieuwe aanplant zal de productie in het seizoen 2020/21 naar verwachting richting de 650.000 ton gaan. Het gevolg is dat Europa richting zijn beperkingen aan gaat lopen qua consumptie. De deelname aan de Asia Fruit Logistica onderstreept daarom onze globale ambities", vertelt Pieter. "Overigens is er nog veel te doen om die consumptie omhoog te krijgen. Daarom bieden we onze klanten tal van verkoopondersteunende promoties aan. Zo hebben we zelf een kakisnijder ontwikkeld onder eigen brand, die de kaki's eenvoudig in partjes snijdt."



Omzetmaker
"Retailers werken graag met kaki's, want het is echt een omzetmaker. Hij komt ook op de markt als er niet te veel aanbod van concurrerend zomerfruit is, is veelzijdig in gebruik en gemakkelijk te consumeren. Het product leent zich ook werkelijk overal voor: in de sla, op de boterham, in de grill en ook als jam. Ook leveren wij de kaki's wel aan snijderijen, hoewel nog niet op al te grote schaal. In de Baltische staten is de consumptie van kaki's nu het hoogst, maar voor de boycot was Rusland goed voor 20% van het volume. Verder zie je dat het Verenigd Koninkrijk nu de grootste groeispurt heeft gehad, terwijl Duitsland er nog middenin zit. Ook de Nederlandse markt voor kaki's wordt steeds groter", vertelt Pieter.



Ook de Aziatische markt biedt volgens de exporteur veel perspectief. "Van oorsprong komt de kaki ook uit die regio. De consumptie ligt in Azië zelfs op een niveau rond de 1,7 kg per hoofd van de bevolking, tegenover 350 gram in Europa. Wel zijn de mensen in Azië de kleinere sharon-types gewend en moeten ze de Rojo Brillante-variëteit nog echt ontdekken. Maar bij klanten in het Midden- en Verre Oosten vinden ze gretig aftrek. Helaas is er nog geen protocol met China, dat zou de druk op de Europese markt nog verder kunnen verlichten, maar daar wordt vanuit Spanje hard aan gewerkt. De reacties tijdens de Asia Fruit Logistica waren in elk geval veelbelovend", besluit Pieter.



Voor meer informatie:
Pieter de Jong
KakiFresh Nature
Tel: +31(0)180-898052
pieter@hillfresh.eu
www.kakifresh.com