Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Asda saneert bijna 300 banen op hoofdkantoor

Carrefour gaat AGF in kratten verkopen

Aldi sterker in de markt dankzij vers
De miljardeninvestering van Aldi in versproducten werpt zijn vruchten af. De keten krijgt in de Australische sector steeds meer marktaandeel ten koste van de concurrenten Coles en Woolworths. Volgens analisten van Morgan Stanley is het nieuwe winkelformat van Aldi een zogeheten "game changer" geweest. Aldi begon in 2016 met dit format, dat gebruik maakt van 15% tot 25% meer winkelruimte voor de versafdeling. "De winstmarges zijn doorgaans hoger bij versproducten. Door het succes van de renovaties heeft Aldi nu meer kapitaal om te investeren in prijzen," aldus analist Thomas Kierath. (smh.com.au

VK: Asda saneert bijna 300 banen op hoofdkantoor
Asda heeft bijna 300 banen gesaneerd bij het hoofdkantoor van de keten. De ontslagen zijn onderdeel van kostenbesparende maatregelen van het bedrijf, dat een Britse tak van Walmart vormt. In totaal kregen 288 stafleden te horen dat ze per direct werden ontslagen. Bij nog eens 800 werknemers is wegens de reorganisatie het takenpakket aangepast. (theguardian.com

Shoprite krijgt boete voor roekeloze leningen
Het Zuid-Afrikaanse Shoprite is de eerste grote retailer die een boete krijgt voor het mogelijk maken van roekeloze leningen. Het bedrijf werd hieraan schuldig bevonden door het nationaal consumententribunaal van Zuid-Afrika. Shoprite verstrekte kredieten aan consumenten zonder dat er eerst een objectief onderzoek werd uitgevoerd naar of deze consumenten wel in staat waren om de lening terug te betalen. Shoprite krijgt hiervoor een boete van 1 miljoen rand (€65.000). (businesslive.co.za

JTB begint site voor luxe producten in Japan
JTB Western Japan Corp. is onlangs een webwinkel voor consumenten in Hong Kong begonnen. Het assortiment van de webwinkel bestaat uit luxe voedingsmiddelen voor het hogere marktsegment. Het in Osaka gevestigde bedrijf begon met 16 verschillende producten, waaronder Shine Muscat-druiven uit de prefectuur Okayama en Crown-meloenen die afkomstig zijn uit de prefectuur Shizuoka. JTB Corp. is van huis uit een reisbureau, maar is van plan om in november een vergelijkbare webwinkel te openen voor consumenten in Singapore en Maleisië. (the-japan-news.com

Australië: Coles doet proef met thuisbezorging per fiets
Coles gaat in Australië samenwerken met de fietskoerier Deliveroo om online thuisbezorging binnen 30 minuten mogelijk te maken. Het partnerschap is vorige maand van start gegaan en biedt nu een assortiment van onder andere groenten en fruit. (brisbanetimes.com.au)

Italië: Carrefour gaat vers in kratten verkopen
Carrefour versproducten aanbieden in "Marketplace"-kratten van het bedrijf Polymer Logistics. De kratten worden gebruikt bij de twee nieuwste formats van Carrefour in Italië, Market Attrazione 2.0 and Express 3 Minuti. De Marketplace-krat heeft een houten uiterlijk en roept daarmee een agrarische sfeer op. Die indruk benadrukt de versheid van het product, wat zichzelf bewezen heeft om te helpen bij het verkrijgen van meer omzet. De kratten helpen ook bij het verminderen van uitval en logistieke kosten waardoor Carrefour beter kan concurreren in zowel het buurtwinkel- als het discountsegment. (kamcity.com)

Singapore: NTUC FairPrice breidt lokale ondersteuning uit
NTUC FairPrice gaat S$1 miljoen (€620.000) investeren in een vernieuwd programma voor kleine en middelgrote leveranciers. Het programma werd voor het eerst gelanceerd in 2009 en is gericht op lokale leveranciers met een omzet van minder dan S5 miljoen (€3,1 miljoen) per jaar. Via het programma kunnen bedrijven in aanmerking komen voor zaken zoals kortingen op verwerkingstarieven en een gegarandeerde uitbetaling binnen 30 dagen in plaats van 60 dagen. (channelnewsasia.com)

Ahold Delhaize is leider op gebied van duurzaamheid
Ahold Delhaize heeft een hoge notering behaald in de 2017 Dow Jones Sustainability World Index (DJSI World). Daarmee wordt het bedrijf onder de leiders geschaard van de categorie Food and Staples Retailing sector. Ahold Delhaize behaalde een totale score van 73, waarbij de maximale mogelijke score 100 is. De gemiddelde score van bedrijven in dezelfde categorie komt neer op 45. De DJSI World geldt als een belangrijk kenmerk voor investeerders. (globenewswire.com)

LuLu breidt uit in Indonesië
De in de Verenigde Arabische Emiraten gevestigde hypermarktketen LuLu gaat zijn tweede vestiging in Indonesië openen. De winkel wordt geopend in de stad Serping in het district Tangerang Selatan in de provincie Banten. De keten is van plan om met 2019 in totaal 10 winkels in Indonesië in bedrijf te hebben. De volgende twee locaties worden voor medio 2018 geopend in Sentul en Cikarang in het westen van Java. (thejakartapost.com

Meer consumenten voor Whole Foods sinds overname door Amazon
Klik hier om het artikel te lezen


VS: UrthMarket lanceert ethisch verantwoorde bezorgdienst
De online snackbezorger UrthBox is lanceert een webwinkel inder de naam UrthMarket. UrthMarket wordt een platform dat consumenten in staat stelt om gezonde en ethisch verantwoorde producten te kopen. Het model van UrthMarket lijkt op dat van de online supermarkt Thrive Market. Omdat UrthMarket echter geen lidmaatschap hanteert, zullen consumenten bij deze online winkel goedkoper uit zijn. (fooddive.com

Walmart breidt click-and-collect uit naar 1.000 winkels
Wal-Mart Stores opent bij vestigingen in de stad Seattle zijn 995ste tot duizendste locaties voor de afhaalservice van de keten. Ter promotie van deze gelegenheid gaat de keten Google Home-apparaten weggeven aan de eerste 250 klanten die zich voor de afhaalservice inschrijven. Bij andere locaties in de VS viert Walmart de opening van het duizendste afhaalpunt door middel van kortingscodes. (supermarketnews.com

Canada: resultaten Couche-Tard hoger dan verwacht
Couche-Tard heeft in het afgelopen kwartaal een hogere winst behaald dan werd verwacht. De tweede grootste buurtwinkelketen had met name zulke sterke resultaten door de toegenomen omzet van motorolie. De netto winst in het eerste kwartaal kwam neer op US$364,7 miljoen (€304,6 miljoen) ten opzichte van de US$322,8 miljoen (€269,7 miljoen) van het jaar ervoor. (bnn.ca


Publicatiedatum: 11-9-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: