Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Matthijs Jasperse:

"Traditionele marktbenadering op lange termijn niet houdbaar"

Tholen - De markttoegang van Nederlandse paprika's naar China is op de Asia Fruit Logistica duidelijk zichtbaar. Meerdere exporteurs tonen de paprika's onder het Dutch Valley-brand aan het Chinese publiek. In juni en juli bereikten de eerste sample-zendingen via de distributeurs Global Green Team, Levarht, The Greenery en Staay Food Group de Chinese retail. Sinds enkele weken worden er commerciële orders geplaatst. "We wisten dat het een weg van lange adem zou worden en hebben ons voor dit seizoen geen kwantitatieve doelstelling opgelegd", vertelt Matthijs Jasperse van FVO China BV.

Dit bedrijf is gericht op de verkoop van alle voor China gecertificeerde paprika's. Belangrijkste elementen hierbij zijn nauwe samenwerking (tussen telers en met een selecte groep exporteurs), ontwikkeling van een onderscheidend merk en een gezamenlijke aanpak in distributie en marketing. "Alle partijen zijn erg tevreden met deze gezamenlijke marketing- en exportstrategie", concludeert Matthijs. "Met deze centrale aanpak kiezen we voor de lange termijn ontwikkeling, voorkomen we wildgroei en creëren we rust in de keten. De distributeurs voorzien hun vaste retailklanten waar ze mee samenwerken en als zich 'potentials' (retailers) melden, starten we op basis van onderbouwde plannen de export op. Alles draait om focus."

Matthijs Jasperse met natuurlijk de Nederlandse paprika's op de Asia Fruit Logistica

Nadruk op kwaliteit
"Het klinkt cliché, maar alle nadruk bij de export van paprika's naar China ligt op kwaliteit. Ook de Chinese hightech groententeelt is in opkomst, veelal gestimuleerd vanuit Nederlandse kennis. Daarom zullen de Chinezen de toegevoegde waarde van het Nederlandse importproduct moeten blijven zien", benadrukt Matthijs. "Bovendien verwacht de Chinese retailer niet alleen dat wij een product leveren, maar ook een verkoopconcept op maat dat hem overtuigt zijn kostbare M2s beschikbaar te stellen voor Nederlandse (zoete) paprika." Met ons merk Dutch Valley richten we ons op Chinese consumenten, die bereid zijn extra te betalen voor geïmporteerde producten van hoge kwaliteit met uitzonderlijk niveau qua versheid en veiligheid. Onze focus ligt op de middenklasse, sterk vertegenwoordigd in de first tier city's, van consumenten met een inkomen tussen de 60.000 en 116.000 dollar die nieuwe dingen willen proberen."

Marktpotentieel
Nederland levert totaalpakket van oranje, gele, rode en groene paprika's, de Enjoya-paprika (voor China "striped pepper" genoemd) en de zoete puntpaprika en snackpaprika in drie kleuren. "In China is er geen partij die zo'n breed pakket levert. De reacties van de retailers waar we mee samenwerken zijn heel goed. Het marktpotentieel is gigantisch, maar we moeten niet vergeten dat de paprika in China nog een bijproduct is. Zo is het rauw consumeren van de paprika als snack of in de salade in China nog niet ingeburgerd. We hebben daarom nog een lange weg te gaan, maar zijn hoopvol gestemd. En ik ben er trots op dat we hier zo de handen voor op elkaar hebben gekregen. Dat zie je hier op de beurs, waar de aanwezige distributeurs allemaal het Dutch Valley-merk promoten. Voor deze werkwijze was toch een andere manier van denken nodig. De partijen die hieraan werken, hebben een enorme wilskracht om hier wat van te maken. Dat geeft energie om er hard voor te werken!"


Voor meer informatie:
Matthijs Jasperse
Dutch Valley
Mob: +316 224 338 99
info@dutch-valley.eu
www.dutch-valley.eu
 


Publicatiedatum: 7-9-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: