Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tegen eind 2018

Middelbare scholen leggen suikerhoudende dranken aan banden

Verschillende Nederlandse frisdrankproducenten stoppen met de verkoop van de traditionele, suikerhoudende frisdranken en sappen op middelbare scholen. De implementatie is uiterlijk eind 2018 afgerond en vanaf dan zijn er op middelbare scholen, naast water, alleen nog laagcalorische en calorievrije frisdranken beschikbaar. Hiermee loopt de industrie vooruit op de reeds bestaande afspraken gemaakt in het Akkoord 'Gezonde Voeding op Scholen' (2016-2020), laat de Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) weten.

Calorie
Het nieuwe Nederlandse commitment is onderdeel van een commitment van de gehele Europese frisdrankindustrie, waarbij is afgesproken dat in 2019 in heel Europa alleen nog maar laagcalorische en calorievrije frisdranken op middelbare scholen worden aangeboden. Raymond Gianotten, directeur Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS) is verheugd met het nieuwe commitment: "De frisdrankproducenten willen graag bijdragen aan oplossingen om obesitas onder jongeren verder te laten dalen. We ondersteunen het Akkoord 'Gezonde Voeding op Scholen' en kunnen hier door het aanbieden van laagcalorische en calorievrije frisdranken en water op middelbare scholen op een concrete wijze invulling aan geven. We zullen ook andere toeleveranciers en cateraars vragen hierin hun verantwoordelijkheid te nemen en ons beleid te volgen."

Maatregelen
Het is een nieuwe stap in een reeks aan maatregelen die de Nederlandse frisdrankindustrie reeds heeft genomen. Zo zijn er geen marketingactiviteiten gericht op kinderen tot 13 jaar, is de frisdrankindustrie niet actief op lagere scholen, zijn frisdrankautomaten op middelbare scholen non-branded en is de huidige ambitie om 60 procent van de automaten te vullen met water en/of laagcalorische frisdranken. "Dit alles sluit naadloos aan op de aangescherpte ambitie die de sector begin dit jaar aankondigde om in 2020 een caloriereductie van 15 procent via frisdranken te realiseren" vervolgt Gianotten. "Hierin spelen onder andere productherformulering, de introductie van nieuwe frisdranken met weinig tot geen calorieën en het aanbod van kleinere verpakkingen een belangrijke rol. Ook dit nieuwe committment op middelbare scholen draagt bij aan onze doelstelling."

Bron: Nederlandse vereniging Frisdranken, Waters, Sappen (FWS)
Publicatiedatum: