Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
beurs verstevigt positie

Drukke start voor Asia Fruit Logistica

Tholen - Er worden dit jaar meer meters gemaakt op de Asia Fruit Logistica. De beurs, die dinsdag in Hongkong van start ging, is met 25 procent gegroeid. De tweede hal zit helemaal vol en dat is ook goed te merken aan het hogere aantal bezoekers.

Dat de beurs belangrijker, is onlosmakelijk verbonden met de groeiende interesse in de Aziatische markt: op de beursvloer wordt er naarstig gezocht naar mogelijkheden hier en een stand op de beurs dient ook als een meetingsplaats met klanten van deze kant van de wereld.


Philip Fontaine van Belorta spot een aantal BelOrta-producten bij Claas van Os van Levarht.

Van paprika naar peren
Deze editie zijn er 665 stands vanuit 37 verschillende landen present. De drukte kwam deze morgen opmerkelijk vroeg op gang , zeker in vergelijking met vorig jaren. Nederlandse en Belgische perenexporteurs verwachten dat de doorbraak op de Aziatische markt nu echt in het verschiet ligt en dat stemt hoopvol. De paprika-export naar China kende een lange aanloop, maar kent na een sample-fase sinds een paar weken ook commerciële orders.

China
Ook vanuit China is er halsreikend uitgekeken naar de beurs. Het land heeft niet alleen een grote interesse in importproducten, maar zoekt ook naar manieren om hun eigen product in binnen- en buitenland aan bestaande en nieuwe partners te tonen. Dit jaar staan er 180 Chinese stands, ten opzichte van 75 vorig jaar. Opvallend is de toename van bedrijven met een breed dienstenaanbod: van import en logistiek tot verkoop, maar ook online stores en grotere merken als Miss Fresh en Joy Wing Mau. Dankzij steun van de lokale overheid staan er bovendien meer kleinere exportbedrijven.

Opvallend is de strategie waarmee Amerikaanse bedrijven zich op de Aziatische markt begeven. Zij zoeken nadrukkelijk de samenwerking met supermarkten en willen graag online aan hun merk bouwen in Azië.


Het team van Rijk Zwaan kan als winnaar van de Fruit Logistica Innovation Award natuurlijk niet ontbreken. Ze introduceren deze week bovendien een nieuw sla-type aan de Aziatische markt. Crystal kan ook in warme gerechten gebruikt worden en blijft dan knapperig.

Aziatische seizoensproducten
Ook het aantal Aziatische paviljoens is groter dan vorig jaar. Met name uit Korea zijn er flink wat afgevaardigden die seizoensproducten als peren en perziken promoten. Ook de toename van Egyptische bedrijven is te merken. Verder staan grote rederijen als APL en Maersk op de beurs - grote spelers in Azië. Opvallend verder is de aanwezigheid van een Jordaans bedrijf om de Medjool dadels in Azië bekend te maken en African Blue, de enige Marokkaanse vertegenwoordiging, brengt blauwe bessen mee.



Latijns Amerika
Kijkend naar de standhouders en bezoekers heeft ook Latijns Amerika de weg gevonden. Mexicaanse en Chinese afvaardigingen maken verder van de gelegenheid gebruik om de banden aan te halen - belangrijk, gezien ze hopen dat de markt dit jaar open gaat. De Costa Ricaanse bedrijven hebben de Chinese markt al open zien gaan voor ananas en daarom is een groep exporteurs paraat.

De Costa Ricaanse ananas wordt vrolijk in de Chinese markt gezet.

Noviteiten
De groei van de beurs komt ook terug in het groeiende aantal noviteiten dat gepresenteerd wordt. Een ronde op de beurs doet koudgeperst appelsap van Jazz en Envy appelen in het oog springen, een product van het Nieuw-Zeelandse bedrijf The Apple Press. Ook een smakelijke: de kersen van Styx River, bedekt met chocola en in een fraaie geschenkverpakking. In de convenience doet Love Beets een duit in het zakje. Het bedrijf presenteert ready-to-eat aardappelen met natuurlijke marinades.


Koudgeperst appelsap van Jazz en Envy appelen van het Nieuw-Zeelandse bedrijf The Apple Press


Kersen met chocolade bedekt van het Tasmaanse bedrijf Styx River



Aardappelen en convenience - ready-to-eat aardappelen met natuurlijke marinades.


Prijzen uitgedeeld
De Asia Fruit Logistica zou geen Fruit Logistica zijn zonder awards. Die zijn gisteren dan ook uitgedeeld. De Belgische Fruitveiling (BFV) ging er vandoor met de award voor marketing campagne van het jaar voor hun inzet voor de Conference-peer in Azië. Freshmart Singapore heeft de prijs voor importeur van het jaar gewonnen. De Hema krijgt de prijs voor AGF-retailer van het jaar omdat ze veel succes hebben behaald met hun concept om on- en offline een sterke speler te worden. Dat doen ze door samen te werken met Alibaba.

Beursverslag
Samen met onze Chinese en internationale redacteuren zijn we deze week ook in Hong Kong en doen we dagelijks verslag van de beurs. Morgen volgt de fotoreportage van de receptie van de Consul en maandag de fotoreportage van alle standhouders. Heb je zelf wat te melden op de beurs? Stuur dan even een mailtje