Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Nooit meer geld overmaken naar de verkeerde persoon

Rabobank komt met naamcheck bij overmaken van geld

Als eerste Nederlandse bank heeft de Rabobank sinds vandaag de IBAN-Naam Check ingevoerd in internet- en mobielbankieren. Andere Nederlandse banken volgen later dit jaar. De IBAN-Naam Check is ontwikkeld door de Rabobank en ons land loopt met dit initiatief voorop in Europa. Bart Leurs, Directeur Innovatie: "Mensen willen graag betalen aan de juiste persoon of het juiste bedrijf. Met de IBAN-Naam Check maken we online betalen makkelijker en nog veiliger. De check controleert bij online overboekingen naar Nederlandse rekeningnummers de ingetoetste naam van de ontvanger."


De melding die de Rabobank geeft wanneer een verkeerde naam bij de IBAN-rekening is ingevoerd. Bron: Rabobank.

Fraude en verkeerde overboekingen
Uit onderzoek van de Nederlandse banken blijkt dat iedere maand ongeveer 1300 klanten verkeerde overboekingen melden bij hun bank. Driekwart daarvan komt door het gebruik van oude rekeningnummers en vergissingen bij het gebruik van het adresboek uit internetbankieren of bankieren apps. Bij ongeveer 200 meldingen per maand geven klanten aan dat er sprake is van fraude. Een groot deel van deze fraude en vergissingen kunnen we voorkomen met de IBAN-Naam Check.

Zo werkt de IBAN-Naam Check
Als mensen geld willen overmaken via Rabo Internet- of Mobielbankieren en de naam die zij invullen bij een IBAN is anders dan de naam die bij de bank bekend is, dan geeft de IBAN-Naam Check een melding op het beeldscherm. De IBAN-Naam Check werkt alleen bij Nederlandse betaal- en spaarrekeningnummers. Als de ingetikte naam niet afwijkt, komt er geen melding. Als een rekening nog maar pas is geopend en nog niet in het systeem staat, of het is een buitenlands IBAN, dan komt er ook een melding. De Rabobank geeft aan dat klanten zelf nog steeds verantwoordelijk blijven voor betalingen die zij doen. Het IBAN is leidend, niet de naam die u invult. Klanten kunnen ook zelf bepalen of zij na een melding de betaling uitvoert of afbreekt.

Bron: Rabobank

Publicatiedatum: 6-9-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: