Misleiding bij Capri-Sun en Fruity Water
In het verleden stelden we meermaals vast dat de industrie er niet voor terugdeinst om allerhande marketingtrucs te gebruiken om dranken gezonder te doen lijken dan ze zijn. Onlangs botsten we weer op twee voorbeelden die dit illustreren. Deze keer zijn het supermarktketen Lidl en drankenfabrikant Capri-Sun (van Coca-Cola) die zich schuldig maken aan misleidende praktijken!
Vruchtendrank klinkt gezonder dan limonade
In de reclamefolder van Lidl zagen we onlangs dit:
Wat is hier verkeerd mee? Het drankje Capri-Sun wordt voorgesteld als een "vruchtendrank", terwijl het dat niet is. In werkelijkheid is dit drankje een vruchtenlimonade.
Want deze drankjes bevatten maar 12 % vruchtensap. Dat is veel te weinig om de naam vruchtendrank te mogen dragen. Wettelijk gezien moet er dan minstens 50 % vruchten in zitten (voor sommige fruitsoorten, zoals zwarte bessen, is dat maar 25 %). M.a.w. Lidl houdt zich niet aan de wet!
Vruchtendrank klinkt natuurlijk "gezonder" dan limonade. Door dit drankje zo te noemen, wekt Lidl de indruk dat het gezonder is dan het is. Een illusie die nog eens wordt versterkt door de stukken fruit die op de verpakking pronken. Fruit afbeelden op een product dat amper fruit bevat … Een marketingtechniek die wij in het verleden al meermaals aanklaagden.
Fruity Water is géén water!
Naast Lidl, draait ook Capri-Sun zijn hand niet om voor een marketingtruc. Getuige de naam van het nieuwe product van de fabrikant: "Fruity Water". Door de term "water" te gebruiken, wekt de fabrikant de indruk dat het een alternatief is voor water. Klopt niet! Dit is een doodgewone limonade, gezoet met zoetstof. Er is geen suiker aan toegevoegd, maar door het citroenzuur dat erin zit, is deze drank slechter voor de tanden dan water.
Wederom staan op de verpakking van dit product verschillende stukken fruit afgebeeld. Nochtans zit er slechts 3% vruchtensap in …
Bron: Test Aankoop