Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi versnelt betalingen aan kleine leveranciers

Duitsland: meer omzet voor Metro in derde kwartaal
De Duitse Metro-groep had in het derde kwartaal een toename in omzet van 2,6% tot €9,34 miljard. De omzet in Duitsland steeg met 0,8% tot €2,97 miljard. Internationaal gezien nam de omzet toe met 7,0% tot €6,37 miljard. De online omzet van de Duitse hypermarktketen Real steeg met 70%. Real valt onder beheer van Metro en heeft lange tijd moeite met de huidige markt gehad. In het eerste halfjaar daalde de like-for-like-omzet van Real nog met 3,4%, terwijl in het derde kwartaal de like-for-like-omzet met 2,5% toenam.
Klik hier om meer te lezen op esmmagazine.com.

Carrefour heeft meer omzet in Franse thuismarkt
Carrefour heeft in het tweede kwartaal in zijn Franse thuismarkt een toename in like-for-like-omzet gezien van 1,9%. Andere Europese landen waar Carrefour actief is gaven ook goede resultaten voor de retailgroep. De omzet nam in totaal met 8,6% toe en met 3,4% op like-for-like-basis. In Latijns-Amerika nam de omzet dankzij gunstige effecten van de wisselkoers in het tweede kwartaal toe met 6,9% op like-for-like-basis en met 20% in totale omzet. In Azië nam de totale omzet af met 2,3% en met 4,7% op like-for-like-basis. In het eerste halfjaar nam de totale omzet bij gelijke wisselkoers toe met 3,3% tot €43,05 miljard. Als de veranderingen in de wisselkoers worden inbegrepen, kwam de toename in het eerste halfjaar neer op 6,2%, waarbij de koerswisselingen zorgden voor een voordeel van 2,8%. Woordvoerders van Carrefour gaven aan dat de resultaten van het eerste halfjaar invloed zullen hebben op de totale resultaten over heel 2017 en dat in het tweede halfjaar sommige markten in de wereld nog steeds lastig voor Carrefour zullen zijn. (esmmagazine.com

Coviran opent vier nieuwe supermarkten in Portugal

De Spaanse coöperatie Coviran heeft in juli en augustus in Portugal vier nieuwe supermarkten geopend. De winkels bevinden zich in Lissabon, Setúbal en Santarém. De vier winkels bevatten ieder een eigen slagershoek, een bakkerij en een versafdeling. Coviran is de derde grootste retailer in Portugal geworden qua winkelnetwerk en heeft nu een marktaandeel van 2,15% in de Portugese supermarktsector. (esmmagazine.com)

VK: Aldi versnelt betalingen aan kleine leveranciers
Aldi gaat in het Verenigd Koninkrijk kleine leveranciers binnen 14 dagen uitbetalen. Het nieuwe beleid van Aldi gaat per 11 september van start en zal gelden voor zo'n 100 bedrijven, die per jaar tot €300.000 aan omzet via Aldi genereren. De betalingstermijn binnen 14 dagen is relatief gezien erg snel. Volgens statistieken van de Small Firms Association duurt het gemiddeld 62 dagen voor een klein bedrijf krijgt uitbetaald, hoewel op facturering vaak een termijn van uiterlijk 30 dagen wordt vermeld. (irishtimes.com)

Spar heropent Billa-winkels in Kroatië
Spar heeft in Kroatië de renovatie van een aantal voormalige Billa-winkels voltooid. Spar kreeg de winkels in december 2016 in handen, nadat Spar de gehele Billa-keten overnam. De 40 nieuwe Spar-vestigingen zijn verspreid over heel Kroatië en variëren in grootte van 500 tot 1.500 vierkante meter. Ongeveer 1.900 stafleden van Billa hebben de overstap naar Spar gemaakt. (esmmagazine.com) 

Polen: Meer omzet in 2017 voor Dino
De Poolse retailer Dino, dat eerder dit jaar zijn beursgang in Warschau maakte, verwacht dit jaar maar omzet en meer investeringen, waarmee Dino zijn winkelnetwerk uit wil breiden. De keten meldde een toename in netto winst van 23% en een toename van 34% in omzet. Hierdoor steeg de waarde van de aandelen van Dino met 4%. (Reuters)

Spanje als voorbeeld voor Amazon's plannen in de VS
Klik hier om het artikel te lezen.

Costco heeft sterke omzet in augustus
Costco behaalde in augustus een sterke omzet, me de dankzij significante groei in het e-commerce-segment, dat voor Costco nog relatief klein is. De totale vergelijkende winkelomzet van de groothandelaar nam in augustus met 7,3% toe. In de VS steeg de vergelijkende winkelomzet met 7,4% en in Canada met 8,2%. (seattletimes.com)

SpartanNash breidt campagne voor gezonde voeding uit
SpartanNash breidt zijn deelname aan het Double Up Food Bucks-initiatief uit. De campagne voor gezonde voeding wordt naar 29 extra vestigingen uitgebreid. Hierdoor verdriedubbelt dit jaar het aantal SpartanNash-locaties dat aan het Double Up-programma meedoet. In Michigan zijn nu 46 vestigingen bij het initiatief aangesloten. Double Up Food Bucks is een aanvulling op het Supplemental Nutrition Assistance Program (SNAP, wat eerder ook wel bekend stond als het systeem voor voedselbonnen). Dankzij het Double Up-programma krijgen lokale telers bij aanschaf van producten die onder het initiatief vallen meer subsidie. (theshelbyreport.com)

VS: supermarktsector is kracht achter e-commerce van Walmart

Uit nieuw onderzoek van Slice Intelligence blijkt dat de supermarktsector met 26% een belangrijk onderdeel vormt van de totale online omzet van Walmart in de VS, aldus Business Insider. De statistieken van Slice laten zien dat Walmart.com, Walmart Grocery en Sam's Club samen in het tweede kwartaal een groei in omzet van jaar op jaar 73%. Walmart.com was goed voor 50% van de totale online omzet van de retailgroep, terwijl dat een jaar terug nog 70% was. Hoewel twee jaar geleden er nauwelijks sprake was van online omzet voor Walmart, laat het onderzoek van Slice zien hoe de online omzet van het supermarktsegment van Walmart in juni jaar op jaar is verdubbeld. (fooddive.com)

VS: Startup voor maaltijdpakketten werk samen met retailer
Chef'd, dat een online marktplaats is voor maaltijdpakketten, gaat samen werken met Gelson's Markets om zich meer te profileren in de retailsector. Het in Californië gevestigde Gelson's neemt de maaltijdkits van Chef'd op in het assortiment van een Gelson's-vestiging in Hollywood. Gelson's heeft plannen om de pakketten ook in andere vestigingen in Zuid-Californië aan te bieden. (retailleader.com)
Publicatiedatum: