Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Dominiek Noppe, Vergro

"In deze branche moet je constant wakker zijn"

Tholen - Met een vijftigjarig bestaan in het vooruitzicht en de constante groei van import- en exportbedrijf Vergro gaat het goed met het bedrijf uit Sint-Truiden en Meulebeke. In maart nog nam Vergro het Belgische exportbedrijf DVL bvba uit Sint-Katelijne-Waver over. Daarnaast beschikt het bedrijf met 42 mensen nog over het eigen merk Äureka Fresh.


Dominiek Noppe met tomaten van Äureka Fresh.

"Volgend jaar bestaan wij 50 jaar", zegt eigenaar Dominiek Noppe. "Het groenten en fruit vervoeren wij voornamelijk vanaf onze vestiging in Meulebeke, de appelen en peren doen wij vanaf Sint-Truiden. Daarnaast hebben wij sinds kort ook een vestiging in Mechelen door de overname van DVL." Het Belgische bedrijf heeft ook plannen voor de bouw van een nieuwe loods van 5000m2 in Sint-Katelijne-Waver, die Dominiek binnenkort hoopt te realiseren. Ook in Sint-Truiden zijn er plannen om volgend jaar met 3000m2 uit te breiden met loodsen en kantoren.

Heel Europa
De vader van Dominiek begon 50 jaar geleden met het bedrijf in Meulebeke. Hoewel Vergro zich destijds al bezig hield met export, was dat op een veel kleinere schaal. "Mijn vader bevoorraadde in het begin alleen Noord-Frankrijk", vertelt de huidige eigenaar van Vergro. "In de tijd van de Douane was dat vanuit BelgiŽ nog een hele prestatie. Twintig jaar lang heeft hij zich alleen op Frankrijk gericht. Doordat de Europese markt toegankelijker werd, was het voor hem lastig om zich alleen op Frankrijk te blijven richten. Op dit moment importeren en exporteren wij naar 26 landen in heel Europa, waarvan 80 procent van ons eigen merk is. Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Duitsland zijn nu onze toplanden."


Het pand van Vergro in Meulebeke.

Brexit
Dominiek verwacht niet dat er extreme zaken zullen veranderen door de Brexit. Wel is hij van mening dat er in ieder geval wel iets gaat veranderen. Producten die de Britten zelf veel telen, worden voor ons moeilijker om te verkopen, zoals prei en aardbeien. Producten die ze toch moeten invoeren, zoals tomaten paprika en peren, zullen ze blijven invoeren, ook al worden die producten waarschijnlijk 20 procent duurder voor hen. We hopen dat de Brexit een beetje zal meevallen."


Tomaten van Vergro.

Groei
Vergro is de laatste 10 jaar flink gegroeid. In de hele groep haalt Dominiek nu een omzet van 120 miljoen euro. "Meerdere firma's werden overgenomen en die groei was ook een noodzaak om aanwezig te blijven op alle markten die onze producten kopen", vertelt hij. "Ik ben al bezig met de zaak sinds ik nog op school zat. Ik heb het vak geleerd van mijn vader, die nog steeds actief is in het bedrijf. Hij gaat nog vaak naar de veiling om inkopen te doen."


Een magazijn met tomaten onder het merk van Äureka Fresh.

Inkoop
Het gevoel dat nodig is om de producten in te kopen, heeft Dominiek in de loop der jaren opgedaan. "Dit komt doordat ik op alle markten aanwezig ben en rechtstreeks in contact sta met de telers", zegt de ondernemer. "80 procent van onze tomaten komen van telers die 1 op 1 werken met ons. Iedere dag hebben wij contact met de telers en sturen we de telers om voor de juiste hoeveelheid verpakking te oogsten." Met het eigen merk Äureka Fresh brengt Vergro ook eigen producten op de markt. Voornamelijk de hoofdproducten verhandelen zij onder een eigen naam. "Dit doen wij met onze tomaten, prei en peren", zegt de man achter het Belgische handelsbedrijf. "Wij selecteren zelf de betere telers en ik kan garanderen dat onze producten van super kwaliteit zijn. Wat klanten van ons krijgen, is altijd vers en correct."

Wagenpark
Ondertussen telt het bedrijf 10 eigen vrachtwagens, waarmee zij 30 procent van de totale hoeveelheid groenten en fruit vervoeren. Naast de 10 vrachtwagens huurt Dominiek ook externe partijen in voor de import en export van zijn producten. Klanten van verre bestemmingen komen meestal zelf hun producten laden. "Zowel in Meulebeke als in Sint-Truiden worden er geen groenten- en fruitsoorten verpakt", zegt hij. "Dat doen de telers zelf bij hun bedrijf. In een correcte verpakking komen de producten hier aan, wat goedkoper en beter voor de kwaliteit is."


Een van de acht opleggers van Vergro.


De vrachtwagen staat klaar om geladen te worden.

Handel is moeilijker
Op de vraag of de handel nu moeilijker is dan vroeger, is de eigenaar van Vergro duidelijk. "Dat is inderdaad zo", zegt Dominiek. "Vijf minuten na de verkoop weet iedereen in heel Europa wat de prijzen zijn en iedereen weet perfect wat de kosten zijn, die zijn transparant. Vroeger kon je vertellen dat een product een bepaalde prijs had en dan moest je dat maar geloven. De marges zijn tegenwoordig kleiner. Stel dat je al een paar cent meer vraagt dan de marktprijs, dan is de concurrent met de klant weg. In deze branche moet je constant wakker zijn. Je moet blijven verkopen om altijd vers te blijven. Onze aankopers zijn ook de verkopers van hun producten, wat hen een beter marktgevoel geeft.



Een koelruimte bij Vergro in Meulebeke.

Toekomst
En hoe de toekomst eruit ziet? "Wij verwachten alleen maar verder te kunnen groeien", zegt de eigenaar van Vergro. "Bedrijven die zich met de import en export maar op ťťn land richten, krijgen het in de toekomst wel zwaar, denk ik. Wij spreiden ons op verschillende landen en sluiten niet uit dat we nog mee moeten groeien met de markt. Net zoals bij de teeltbedrijven, moeten wij blijven investeren in de toekomst." 

Voor meer informatie:
Vergro
Kleine Roeselarestraat 5
8760 Meulebeke (BelgiŽ)
T +32 (051) 48 90 76

Publicatiedatum: 4-9-2017
Auteur: Joost Verdult
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: