Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Wilco van den Berg, GroentenFruit Huis:

Kleine opkomende afzetmarkten voor Nederlandse tomaat

Om de verkoop van Nederlandse glasgroenten te vergroten, is het belangrijk om te zoeken naar nieuwe markten. Zo worden er vanaf juni Nederlandse paprika's toegelaten in China. Bij tomaat zijn er enkele opkomende landen te zien, zoals blijkt uit een analyse van GroentenFruit Huis. Daarnaast is het uiteraard van belang om de export naar Duitsland en Engeland op peil te houden of te vergroten.

In de eerste zes maanden zijn evenveel tomaten uitgevoerd als een jaar terug. Zo ging het volgens KCB om 351 miljoen kilo. Binnen de categorie kleine afzetmarkten zijn een paar positieve ontwikkelingen te zien. Als opkomende afzetlanden zijn Portugal, Slovenië, Oostenrijk, Hongarije , Roemenië en Japan te noemen. Bij deze landen is voor het tweede jaar op rij een flinke groei te zien. Naar Portugal gingen in de eerste helft van 2015 nog nauwelijks tomaten terwijl na groei in 2016 de teller nu al op 1,2 miljoen kilo staat. Ook Slovenen tonen meer interesse in Nederlandse tomaten: 1 miljoen kilo dit jaar tegen 0,5 miljoen kilo vorig jaar.


 
Grotere Engelse inkoop tomaten
Naar de twee belangrijkste afzetlanden, Duitsland (+1%) en Engeland (+7%), kon de export worden verruimd. Duitse afnemers tonen steeds meer interesse in snoeptomaten. De export van tomaten naar Engeland bestaat nog altijd voor meer dan de helft uit ronde tomaten waarvan de export in de eerste helft van 2017 steeg. Ook de verkoop van trostomaten in Engeland was groter dan een jaar terug. De export naar de Scandinavische landen Zweden, Denemarken en Finland viel wat terug, terwijl de Noren juist meer hun oog lieten vallen op Nederlandse tomaten.
 
Paprika wat lager
De export van paprika blijft tot en met juni een paar procent achter op vorig jaar met vooral een kleinere verkoop in Duitsland en de Verenigde Staten. Nederlandse handelsbedrijven wisten in de eerste helft van dit jaar totaal 142 miljoen kilo te exporteren. Polen (+4%) ontpopt zich als steeds belangrijkere afzetmarkt voor Nederlandse paprika. Na Duitsland en Engeland is Polen het derde afzetland. De export naar landen als Estland, Italië, Roemenië en Moldavië ontwikkelt zich in positieve zin. Daarentegen viel de export naar Japan in de eerste helft van 2017 een stuk terug. Zo was er zelfs sprake van een halvering naar 500 ton.

Polen gek op komkommer
Nederlandse komkommers moeten het vooral hebben van verkoop bij onze oosterburen. Ook dit jaar ging in de eerste helft van 2017 maar liefst 62 procent van de komkommerexport naar Duitsland. Wel viel de export iets lager uit. Als klapper in het komkommerlijstje is Polen te noemen. Zo steeg de export van 5 miljoen kilo vorig jaar naar 9 miljoen kilo dit jaar. Ook afnemers in Frankrijk namen meer Nederlandse komkommers af.

Binnen het assortiment vruchtgroenten is aubergine de vierde groente. De export naar Duitsland nam met enkele procenten toe tot bijna 9 miljoen kilo. Engeland volgt als tweede afzetland en Zweden maakt de top-3 compleet.

Bron: GroentenFruit Huis - Wilco van den Berg


Publicatiedatum: