Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Onderzoek GfK

Online aankopen eerste half jaar 2017 met 13% gestegen

In het eerste half jaar van 2017 hebben Nederlandse consumenten met 10,7 miljard euro aan online bestedingen, 13 procent meer uitgegeven aan het online aankopen van producten en diensten ten opzichte van dezelfde periode in het voorgaande jaar. Het totaal aantal online aankopen komt in deze periode uit op 92,6 miljoen. In heel 2017 worden naar verwachting 200 miljoen online aankopen (+13%) gedaan, voor een totaalbedrag van meer dan 22,6 miljard euro (+12%). Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.


Een overzicht van de Nederlandse online aankopen. Bron: Thuiswinkel Waarborg.

Groei
Van alle bestedingen aan producten en diensten binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor wordt 23 procent online gedaan in het eerste half jaar van 2017, tegenover 21 procent in 2016. Van de 10,7 miljard euro aan online consumentenbestedingen is 5,9 miljard euro uitgegeven aan de aankoop van producten, zoals elektronica, kleding en speelgoed. Deze bestedingen zijn met 16 procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De overige 4,8 miljard euro is besteed aan de online aankoop van diensten, zoals pakketreizen, vliegtickets en verzekeringen. Dit is een stijging van 9 procent ten opzichte van het eerste half jaar van 2016. De productcategorieƫn Speelgoed en Health & Beauty laten voor HY1 2017 de grootste groei in online bestedingen zien (respectievelijk 43% en 41%).

Marktsegmenten 
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: "Het gaat weer beter met de Nederlandse detailhandel en dat is goed nieuws: het CBS meldt een groei van 3,3 procent in het eerste half jaar van 2017", vertelt hij. "Als we de bestedingen aan online gekochte producten afzetten tegen de totale consumptieve bestedingen aan detailhandelsgoederen van 48,9 miljard euro in de eerste zes maanden van 2017 (bron: CBS), dan bedraagt het online aandeel van 5,9 miljard euro inmiddels 12 procent, tegen 10,6 procent in 2016."

Prognose voor heel 2017
De verwachting is dat de online bestedingen voor heel 2017 uitkomen op iets meer dan 22,6 miljard euro, wat een stijging zou betekenen van 12 procent ten opzichte van vorig jaar. Qua aantal aankopen wordt waarschijnlijk de grens van 200 miljoen bijna gehaald (+13%).

Bron: Thuiswinkel Waarborg
Publicatiedatum: