Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
column Peter & Marit Klapwijk

Wat fipronileieren en EHEC met elkaar gemeen hebben

Deze zomer werden wij opgeschrikt door het eierschandaal. Commotie alom. De kranten stonden er vol mee en supermarkten en politici buitelden over elkaar heen met maatregelen, stoere taal en het tonen van goed gedrag. Heel gemakkelijk goede sier maken op kosten van zwoegende en zwetende eierboeren.

door Peter & Marit Klapwijk

De krant moet vol
Net als destijds de EHEC-crisis ontstond dit tumult weer midden in de zomer. Komkommertijd. Regeerders in Nederland en daarbuiten vieren vakantie, er is dus te weinig nieuws. Voedselschandalen scoren geweldig en zijn goed voor oplages van kranten en kijkcijfers.

Het exacte risico kunnen wij niet inschatten, maar naar ons idee zul je toch zeker een ei of 50 per dag moeten consumeren om enig risico te lopen.

Een ander betaalt de rekening
Dat er een complete bedrijfstak op de rand van de afgrond gebracht wordt, vindt iedereen volstrekt normaal. Het gevaar voor de volksgezondheid is kennelijk zo ontzettend groot dat dit slechts onbelangrijke bijzaken zijn.

Wel verbazingwekkend is dat op de achterpagina van dezelfde krant een grote advertentie staat van een retailer die met veel tamtam en misbaar zijn schappen eiervrij gemaakt heeft. In deze advertentie worden merkwaardig genoeg diverse alcoholische versnaperingen tegen stuntprijzen aangeboden. Dit soort acties 'meer volume voor minder geld' zijn volgens mensen die het kunnen weten bedoeld om consumptie van betreffend product te vergroten.

Dus na drie flessen rode wijn in één keer nuttigen, die voor slechts een tientje aangeboden worden, loopt het waarschijnlijk minder goed met ons af dan wanneer wij in één keer een doos eieren verorberen.

Laten we even eerlijk en reëel zijn: De kans op het nuttigen van een wat al te royale hoeveelheid rode wijn achten wij groter dan het nuttigen van een doos eieren.

Kijkcijfers regeren
Als afhankelijke agrarische sector moeten wij hopen op het aanblijven van de hoge amusementswaarde van de huidige (inter)nationale politieke top. Als onze leiders van het huidige niveau blijven en voldoende capriolen en dommigheden ten tonele voeren dan kan de media dit smeuïg voor het voetlicht brengen en worden weeffoutjes in de voedselketen minder buitenproportioneel uitvergroot. Grote sportevenementen helpen natuurlijk ook heel erg om de aandacht af te leiden.

De geschiedenis herhaalt zich
Net als bij onze EHEC-crisis zal ook bij deze eierklucht achteraf blijken dat de risico's heel erg meevielen en dat het vooral politiek, media en retailers zijn die hun garen gesponnen hebben ten koste van de producenten.

Beter een half ei dan een lege krantenkop.

Voor meer informatie:
Peter Klapwijk
2Harvest
Galjoen 15
2401 NB Alphen aan den Rijn
peter@2harvest.nl
Tel : +316 50 20 26 52
Publicatiedatum: