Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Bananensector Ecuador verkeert in zwaar weer

"De bananenmarkt in Ecuador maakt momenteel een moeilijke periode door. De vraag uit Europa, en dan met name Rusland, is ingestort. We merken ook dat de productie verschuift als gevolg van het weer. Dit resulteert in een groter beschikbaar volume tijdens het laagseizoen. Daarnaast hebben andere exportlanden hun export vergroot waardoor de er een overvloedige aanvoer van bananen op de wereldmarkt is met lage prijzen tot gevolg," legt Hugo Castro Alvear van GinaFruit uit. 



Normaal gesproken valt het laagseizoen voor Ecuadoraanse bananen in deze periode, wat inhoudt dat er dan minder product beschikbaar is. "Dit jaar verkeren we echter in de vervelende situatie dat we een laagseizoen met een grote productie hebben. Dankzij het weer oogsten we nu volumes die we normaal gezien pas aan het begin van het jaar beschikbaar hebben. Ook de aanvoer uit Colombia, Costa Rica, Guatemala en de Filipijnen is groter. Het grote aanbod en de afnemende vraag hebben erin geresulteerd dat de prijzen tot ver onder het gemiddelde niveau gedaald zijn. We hebben zodoende nieuwe mogelijkheden moeten zoeken om onze bananen af te kunnen zetten."

"De lagere prijzen hebben volgens Hugo echter nog meer gevolgen. "Producenten verdienen minder wat betekent dat ze niet in staat zijn om de noodzakelijke investeringen in hun productie te doen. We vrezen dan ook dat dit zal leiden tot een lagere aanvoer eind dit jaar of begin volgend jaar. Terwijl deze periode eigenlijk ons hoogseizoen zou moeten zijn, waarin we een zo groot mogelijk volume zouden moeten kunnen leveren."

"De markt in Ecuador is in zekere mate afhankelijk van de productie in Midden-Amerika. "Wanneer deze landen een grote aanvoer hebben, kan de Ecuadoraanse markt volledig instorten. Dit komt omdat Midden-Amerika kan profiteren van lagere logistieke kosten bij de bananenexport naar Europa en de Verenigde Staten. Dit dwingt ons uit te kijken naar concurrentievoordelen, zoals verpakkingen op maat en de export naar nichemarkten," legt Hugo uit. 



Asia Fruit Logistica
De Aziatische markt is erg belangrijk voor GinaFruit, evenals de vakbeurs Asia Fruit Logistica in Hong Kong. Volgens Hugo neemt de vraag naar bananen uit Ecuador toe op markten in Azië. "De Filipijnen kampen nog altijd met productieproblemen en markten zoals Japan, Singapore en Zuid-Korea eisen een product van de hoogste kwaliteit. Hoewel er wel bananen in de Filipijnen geproduceerd worden, kan het land vaak niet de gewenste kwaliteit leveren of slechts enkele maanden per jaar."

Hugo vervolgt door te vertellen dat dit soort landen vaak op zoek gaat naar andere mogelijkheden. "Ecuador kan jaarrond een stabiel en duurzaam product leveren en dat is absoluut in ons voordeel. Hetzelfde zien we op nieuwe exportmarkten zoals Iran, Irak, Dubai en Kazachstan gebeuren. Normaliter worden deze landen beleverd door India en de Filipijnen maar nu importeren ze bananen uit Ecuador. Ondanks de langere transittijd kunnen wij een consistent kwaliteitsproduct leveren. Dit zijn enorme markten, dus we rekenen op een sterke vraag."



Bedrijfsuitbreiding
GinaFruit is een groeiend bedrijf dat al vier generaties lang ervaring heeft met de productie. Sinds zes jaar exporteert het bedrijf ook. De export ging van start met slechts één container per week maar tegenwoordig exporteert GinaFruit er wekelijks ruim honderd. "We zijn van plan om meer plantages aan te kopen en onze productiecapaciteit met ten minste 1.000 hectare extra te vergroten. Op dit moment hebben hier 20% van gerealiseerd maar eind dit jaar zal dit naar verwachting al 50% zijn. We hopen ons doel eind 2018 bereikt te hebben," vertelt Hugo met enige trots. 

Aangezien ieder land zo zijn specifieke beperkingen en voorkeuren heeft, probeert het bedrijf zijn plantages aan te passen aan de wensen van de klanten. "Dit vereist flinke investeringen en veel inzet maar het geeft ons wel de mogelijkheid om onze leidende positie op de markt te behouden. Momenteel bekleden we de veertiende positie op de ranglijst van alle exportondernemingen in Ecuador (volume) maar we hopen binnenkort tot de top tien te behoren. 

GinaFruit zal aanwezig zijn op de vakbeurs Asia Fruit Logistica in Hong Kong, Hal 5b E-15.

Voor meer informatie:
Hugo Alfredo Castro
GinaFruit
T: + 593 999423369
E: gerencia@ginafruit.com.ec
www.ginafruit.com.ec
Publicatiedatum: