Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Meer vraag naar Sumo Citrus-mandarijnen

De opbrengst van Sumo Citrus-mandarijnen is in 2017 significant toegenomen. Dit is gepaard gegaan met een sterke vraag vanuit de consument, aldus het bedrijf Freshmax Australia. Freshmax is officieel aangesteld voor de distributie en marketing van Sumo Citrus-mandarijnen in Australië en Azië.

Sumo Citrus is een clubras dat wordt geteeld door een groep van ongeveer 20 telers. Deze telers zijn verspreid over drie grote teeltgebieden in Australië, namelijk Riverina, Sunraysia en de Rivierlanden. Het ras is een kruising tussen een mandarijn en een sinaasappel en is ieder jaar beschikbaar tussen juli en september.

"We hebben dit jaar een aanzienlijke toename in productievolumes gezien, samen met verbeteringen in het aantal verpakkingen," aldus Will Snel, die als salesmanager aan Freshmax Australia verbonden is. "De toegenomen productie wordt echter met gemak bijgehouden door de aanhoudende positieve reacties die we van consumenten zien."



Volgens supply manager Dale Ind hadden telers de laatste jaren pech met de weersomstandigheden vlak voor de oogst. Zo was er sprake van zware neerslag in teeltgebieden als Leeton. Dit jaar hebben zich echter geen nadelige weersomstandigheden voorgedaan, wat heeft geleid tot een recordoogst met uitstekende kwaliteit.

"Een groot deel van de aangeplante bomen gaan nu in productie. Daardoor zien we een aanzienlijk toegenomen opbrengst in alle teeltgebieden. We verwachten dat we dit jaar in vergelijking met het vorige seizoen grofweg het dubbele gaan verpakken," aldus Dale Ind.

De Sumo Citrus-mandarijn kwam 40 jaar geleden oorspronkelijk uit Japan. Het ras heeft van nature een groot formaat en heeft bovenop een knoop. Het fruit is fel oranje, bobbelig en heeft een losse schil die makkelijk kan worden gepeld. Freshmax Australia denkt dat met behulp van een grote supermarktketen en goede marketing de vraag naar deze fruitsoort ieder jaar verder kan worden gestimuleerd.

"We krijgen veel steun van onze Australische retailpartner Woolworths. Hierdoor hebben we veel hulp bij het promoten van Sumo Citrus onder consumenten en kunnen we voorlichting over de sterke punten van dit ras geven," zegt accountmanager Rattana Pin. "Als gevolg hiervan zien we hoe ons product via de distributiecentra van Woolworths de markt opkomt met een volume waar we nog steeds zwaar van onder de indruk zijn. 

Volgens het bedrijf zorgen de afspraken die zijn gemaakt met telers en verpakkers ervoor dat alleen fruit van de beste kwaliteit op de markt terecht komt.

"We hebben zowel in Zuid-Australië als in New South Wales een verpakkingsbedrijf aangesteld, waardoor we in staat zijn om tijdens de verpakking uitvoerige kwaliteitscontroles uit te voeren," zegt Andrew Maughan, de General Manager IP & Commercial van Freshmax Australia. "Freshmax is betrokken bij de gehele leveringsketen. Bij de teelt werken we met landbouwkundigen die hun ondersteuning aan telers verlenen, zodat ze hun opbrengst kunnen verbeteren en de beste kwaliteit kunnen verkrijgen."



Omdat de Sumo Citrus een kruising is, is deze volgens Freshmax veelzijdiger in het gebruik dan bij conventionele citrusrassen.

"Over het algemeen hebben mandarijnen een zoeter smaakprofiel dan traditionele citrussoorten, zoals Navels," aldus Group Marketing-manager Matthew Crouch. "Sumo Citrus zit aan het hoge eind van het spectrum van de mogelijke brixwaardes. Daardoor leent dit fruit zich bij uitstek voor zoetere recepten, terwijl zuurdere citrussmaken daar niet geschikt voor zijn. Veel bloggers en voedingsdeskundigen waar we mee hebben samengewerkt geven aan dat de schil van de Sumo Citrus veel unieke kenmerken hebben qua structuur, oliën en smaak. Volgens hen waren deze kenmerken anders dan enige andere citrussoort waar ze mee hebben gewerkt."

Matthew Crouch werd voor zijn campagne in 2015 voor Sumo Citrus onderscheiden met de Marketer of the Year Award. Hij geeft aan dat Freshmax Australia een aantal stuks Sumo Citrus meeneemt naar de aankomende editie van Asiafruit Expo in Hong Kong. Bij de editie van vorig jaar waren er veel positieve reacties op de Sumo Citrus.

"We delen een stand met onze dochteronderneming Valleyfresh op stand G15. Als je de Asia Fruit Expo bezoekt, kom dan vooral langs en probeer wat Sumo Citrus!," zegt hij tot slot.


Voor meer informatie:
Matthew Crouch
Freshmax Australia
Phone: +61 3 9688 5500
Publicatiedatum: