Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse supermarktomzet lager door koeler weer

Nieuw-Zeeland: Lagere jaarwinst voor Countdown
De Nieuw-Zeelandse Countdown-keten van Woolworths had ondanks toenemende winstmarges een afname in jaarwinst van 1,4%. Hoewel de prijzen voor zuivel en verproducten waren toegenomen, werd de winst gedempt door verliezen die werden geleden door de aardbeving die in 2016 plaatsvond. De bruto winst daalde van NZ$313,9 miljoen (€192,2 miljoen) in 2016 tot NZ$309 miljoen (€189,2) miljoen in dit jaar. De jaaromzet nam met 2,1% toe van NZ$6,1 miljard tot NZ$6,23 miljard (van €3,73 miljard tot €3,81 miljard). (sharechat.co.nz)

Australië: Meer jaarwinst voor Woolworths 

Woolworths Ltd, heeft in Australië zijn jaarwinst weten te verbeteren. Vorig jaar behaalde de grootste keten van Australië in verband met een mislukt experiment met het doe-het-zelf-segment nog een verlies van AU$1,2 miljard (€800 miljoen), maar dankzij kostenbesparende maatregelen is nu een netto winst verkregen van AU$1,53 miljard (€1,0 miljard). Het supermarktsegment van Woolworths speelde hierbij een grote rol. De supermarkten van de retailer waren goed voor twee derde van de totale omzet. De vergelijkende winkelomzet van voedingsmiddelen steeg met 3,6%, terwijl die van concurrent Wesfarmer toenam met 1%. De bruto winst van voedingsmiddelen nam bij Woolworths met 2,4% af, omdat een deel van de winst in het eerste halfjaar werd gebruikt om stafleden te trainen. In het tweede halfjaar nam deze echter toe met 13%. (Reuters)

Google werkt samen met Walmart
Wal-Mart Stores Inc gaat samenwerken met Google aan het zogeheten "voice-shopping". Google gaat vanaf eind september een groot aantal producten van Walmart aanbieden via het platform Google Assistant, dat met de stem wordt gestuurd. Daardoor gaat Walmart op een nieuw front in e-commerce concurreren met Amazon, dat met de app Alexa al langer een soortgelijk systeem heeft ingesteld. Op het gebied van voice-shopping is Amazon momenteel marktleider. In dit e-commerce-segment had Amazon in 2016 een marktaandeel van 72,2%, terwijl Google met zijn applicatie op 22% stond. (Reuters)

Tesco-Lotus begint marketingcampagne in Thailand
Volgens Sompong Rungnirattisai van Ek-Chai Distribution System Co, dat in Thailand de keten Tesco-Lotus beheert, was de Thaise markt voor de eerste helft van het jaar vrij traag. Deze maand begint Tesco-Lotus echter een marketingcampagne die daar verandering in moet brengen. De keten gaat bij al zijn formats een aantal dagelijkse producten tegen verlaagde prijs in de schappen plaatsen. Ook worden de versafdelingen verbeterd om meer consumenten aan te trekken. De renovatie bij de Sukhumvit 50-afdeling is al bijna afgerond. (igd.com)

Britse supermarktomzet lager door koeler weer
De Britse supermarktomzet werd aan het begin van deze maand beïnvloed door het koelere weer. Ook had het begin van de zomervakantie een negatief effect, aldus statistieken van Nielsen over de periode van vier weken tot 12 augustus. De supermarktomzet nam in deze periode toe met 2,5%, wat de helft is van de mate van groei in de maand daarvoor (5,1%). De vorige maand werd juist beïnvloed door een hittegolf die over het Verenigd Koninkrijk trok. (esmmagazine.com)

Shoprite Nigeria heeft omzettoename van 48,2%

Shoprite Holdings Ltd had in de 12 maanden voor juli 2017 een totale omzet behaald van 141 miljard rand (€9 miljard). De markten van Nigeria en Angola waren voor een groot deel verantwoordelijk voor de omzettoename, waarbij de omzet in Nigeria toe nam met 48,2%. (businessdayonline.com)

Ahold USA: Giant Food werkt aan meer duurzaamheid

De Amerikaanse keten Giant Food of Landover van Ahold Delhaize gaat zijn samenwerking met de organisatie HowGood uitbreiden. HowGood is een onderzoeksbureau dat zich richt op duurzaamheid. Samen wordt gewerkt aan een pilot in Giant-vestigingen in de regio van Baltimore-Washington, dat in de toekomst naar alle Giant-winkels moet worden uitgebreid. (igd.com)

Consumenten in Nebraska kopen weinig lokaal
Bijna de helft van alle consumenten op het platteland van Nebraska doen hun boodschappen bij grote supermarkten, in plaats van bij lokale winkels. Dit blijkt uit de 2017 Nebraska Rural Poll. "Bijna de helft van alle consumenten van het platteland kiest ervoor om verder te reizen en minder lokaal hun boodschappen te doen," aldus Vanessa Wielenga, die voorlichting geeft over de toegang tot en beschikbaarheid van voeding. (nebraska.tv)

VS: Target renoveert winkels
Target heeft zijn winkels gerenoveerd om meer aandacht te leggen op versheid en om de winkelervaring te verbeteren aldus de Minnesota's Star Tribune. Een Target-vestiging in een winkelcentrum in Minneapolis bevat nu LED-verlichting een betonnen vloer, opgewekte muziek, gekromde gangpaden in de winkels en meer versproducten bij het begin van de winkel. (fooddive.com)

Canada: Vakbond raadt bij supermarkten loonsverhoging aan

Canadese ketens als Metro en Loblaw denken dat een verhoging van het minimumloon in Ontario een negatief effect op hun respectievelijke ondernemingen zou hebben. Unifor, de grootste vakbond van Canada, is echter van mening dat de loonsverhoging juist tot een positief resultaat voor de ketens zou kunnen leiden. Unifor-voorzitter Jerry Dias zegt zeer teleurgesteld te zijn in de houding van Metro en Loblaw. Volgens Dias hebben Loblaw-CEO Galen Weston en Metro-CEO Eric La Flèche ervoor gekozen zich uitsluitend te focussen op de toenemende arbeidskosten, als volgend jaar de minimumlonen worden verhoogd door de provinciale overheid. (canadiangrocer.com

Amazon komt met Whole Foods in overbevolkte supermarktsector terecht

Klik hier om het artikel te lezen.

Kroger praat over Amazon en lelijke tomaten
Klik hier om het artikel te lezen.

Publicatiedatum: