Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Robbert Leisink (Growers Packers Direct):

"Inkoop zachtfruit steeds meer op kwaliteit in plaats van prijs"

Tholen - "Wij hebben de afgelopen jaren de vraag naar hoogwaardig zachtfruit sterk toe zien nemen. De verwachting is dat die vraag het komende jaar alleen maar sterker zal worden", vertelt sales manager Robbert Leisink van Growers Packers Direct. In dit interview beschrijft hij de markt voor blauwe bessen, frambozen en bramen en gaat hij in op de marktintroductie van de skirt-verpakking van Body&Brains.

"We werken er hard aan om de kwaliteit voor onze klanten te kunnen waarborgen. Dat is de beslissende factor om samen met afnemers een langdurige samenwerking te kunnen aangaan, waarbij je uiteindelijk ziet dat de verkopen ieder jaar hoger worden. Je moet als service provider of teler zorgen dat jouw klant uiteindelijk een zo hoog mogelijk kwalitatief product in de schappen kan leggen om samen een hoger marktaandeel te kunnen halen."

"Gelukkig beginnen steeds meer inkopers in te zien dat er meer op kwaliteit ingekocht dient te worden als op prijs. Die  verschuiving zie je nu wel in de markt. Er zullen altijd bepaalde afzetgebieden blijven die de prijs laten regeren in plaats van het product, maar dat is ook nodig om afzetkanalen te houden voor een iets minder product .Het moet uiteindelijk wel verkoopbaar zijn, anders wordt het bij ons in de diepvries geplaatst", vervolgt Robbert.



Blauwe bessen
"Een duidelijk voorbeeld hiervan is de blauwebessenmarkt. Die kun je momenteel indelen in twee categorieën: inkopen op prijs of kwaliteit. Het Nederlandse bessenseizoen komt snel op zijn einde en de bewaarbessen zijn niet van de kwaliteit als het jaar ervoor, dus de bewaring zal sneller uitgeleverd zijn. Hiervan profiteren op dit moment zeer zeker de Poolse telers. De prijzen zijn in een week tijd hard gestegen. In Polen zijn nog goede kwaliteit exportbessen te vinden. Deze hebben natuurlijk een prijs, en niet iedereen is bereid om deze prijsstijging te accepteren.
Je ziet veel daghandelaren nu gaan kopen op prijs in plaats van kwaliteit. Hier kun je de klok op gelijk zetten dat dit mis gaat", constateert Robbert. "Zelf waarborgen wij de kwaliteit door middel van ons eigen kwaliteitsteam dat alle bessen controleert op plaats van verlading. Hierdoor weten we al van te voren welk product er binnen gaat komen, en hoe we hier mee om moeten gaan gedurende de productie voor de eindafnemers."

Frambozen
"Spanje is natuurlijk leeg met frambozen rond deze tijd van het jaar, Spaanse telers zijn naar het nieuwe seizoen toe aan het werken dat eraan zit te komen. Hierdoor komt er veel vraag naar Frambozen uit Nederland, België, Noord-Portugal. Noord Portugal is door de zeer hoge temperaturen ook niet op de top. Je zag dan ook de frambozenprijzen stijgen van €8 per kg naar €13 per kg. De vraag naar frambozen blijft desondanks enorm, al kunnen de telers het op dit moment niet bijbenen met de volumes die gevraagd worden. Nu zitten we in onze eigen productie van Adelita zowel uit de kas als van de volle grond. Hierbij krijgen we ook volumes aangeleverd van onze telers. Dit zorgt ervoor dat we stabiel zijn in de frambozenmarkt voor onze afnemers", vertelt Robbert.

Bramen
"Bramen vormen het stabielste product van het afgelopen jaar. De verkopen zijn iedere week zeer goed doorgelopen en gevrijwaard gebleven van problemen in kwaliteit. De lijn bramen die wij hebben opgezet met onze Spaanse, Nederlandse en Belgische telers heeft ervoor gezorgd dat we twaalf maanden per jaar een superbraam kunnen aanbieden in goede volumes", vervolgt Robbert. "De productie gaat aankomend jaar uitbreiden, wat betekent dat er nog ruimte vrij is voor nieuwe afnemers die twaalf maanden per jaar bevoorraad willen worden. Bramen bieden wij in programma aan op één prijs voor het gehele jaar. Hierdoor kun je, wat zeer belangrijk is, goed van te voren plannen in productie en rekening houden met het versturen naar verschillende landen. Bramen hebben nog altijd een geringe shelf life ten opzichte van de blauwe bes en framboos, al is het wel goed verbeterd. Hierdoor is planning en communicatie tussen afnemers en telers van groot belang.  Door in programma's van twaalf maanden te werken kun je risico's beter uitsluiten. Al ben je natuurlijk ook altijd afhankelijk van het weer, maar hier heeft iedereen mee te maken dus het is een bekend fenomeen."



Body&Brains
"Onze nieuwe Skirt-verpakking in combinatie met Body&Brains, wat een regelrechte eyecatcher is geworden voor de consument, begint ook zijn afzet te vinden in de markt. Retailers zijn onder de indruk van de verpakking en zien dit ook graag verschijnen in de schappen in zowel Europa als Azië. De eerste leveringen hebben in de winkels gestaan en we zien dat de verkopen hiervan toenemen. De bestellingen worden groter, dus het is mooi om te zien dat onze verwachtingen ook uitkomen", vertelt Robbert.
 
"Retailers zelf ontdekken nu ook dat niet alleen de verkoop van het merk Body&Brains hoger wordt. Ze zien ook de verkoop van het eigen merk omhoogschieten doordat de consument getriggerd wordt door de uitstraling van de verpakking en hierdoor meer in het koelvak van het zachtfruit terecht komen dan voorheen", besluit Robbert. "Met Body&Brains nemen we ook wederom deel aan de beurzen in zowel Asia Fruit Logistica in Hong Kong (Hal-5 stand T-11) als de Fruit Attraction Madrid (Hall 9 stand H01D) om onze afnemers en potentiële nieuwe afnemers te laten zien hoe sterk het merk is voor de consument!"

Voor meer informatie:
Robbert Leisink
The Grower Retail Connexion
Venrayseweg 106C
5928 RH Venlo
Tel: 088-8885788
Mob: 31-620337349
sales@growerspackers.com
www.growerspackers.com

Publicatiedatum: 23-8-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: