Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"China is een belangrijke exportmarkt voor onze blauwe bessen"

Chili sluit appelseizoen af

"Momenteel is het hartje winter wat betekent dat ons appelseizoen de komende maanden ten einde zal komen. We hebben nog wat volumes op voorraad en deze zullen tot oktober worden verkocht en hoofdzakelijk voor markten in Latijns-Amerika bestemd zijn. Op exportmarkten zoals Europa en de Verenigde Staten is de binnenlandse productie al van start gegaan. Uit prognoses blijkt dat er dit jaar in Europa 21% minder appelen geoogst zullen worden, wat mogelijk gunstige vooruitzichten biedt voor de Chileense appelexport volgend seizoen," legt Diego Romero van El Álamo Foods in Chili uit. 
 


El Álamo Foods is een jong bedrijf dat onderdeel uitmaakt van de Fósforos Group, die al 104 jaar bestaat. Het moederbedrijf is actief binnen de hout- en bosbouwsector maar heeft zich in het verleden ook wel bezig gehouden met de fruitteelt. De wijnsector bleek echter lucratiever te zijn vandaar dat het bedrijf pas in 2008 startte met de productie van blauwe bessen. In 2010 maakte het eveneens een begin met de appelteelt en inmiddels beschikt het bedrijf over een areaal van 100 hectare waarop verschillende rassen geproduceerd worden. "Het is onze bedrijfsfilosofie om milieubewust te produceren en verantwoorde producten te telen. Daarom zijn onze boomgaarden gecertificeerd door Rainforest Alliance, zowel voor de hout- als fruitproductie. Dit keurmerk is belangrijk voor ons omdat wij hiermee blijk kunnen geven van onze bedrijfsvisie."


 
Blauwe bessen
"We beschikken over een blauwebessenareaal van 55 hectare. Momenteel vervangen we de rassen op onze bestaande plantages," vervolgt Diego. "Daarnaast breiden we ons areaal ook uit en investeren we in regio's waar de blauwebessenproductie eerder aanvangt. We zitten nu midden in het seizoen wat betekent dat de oogst in week 51 en duurt tot week 1. Dankzij de aankoop van percelen dichter aan de kust kunnen we ons seizoen verlengen en al starten in week 39. Dit zal bijdragen aan het stabiliseren van prijzen gedurende het seizoen en er voor zorgen dat we langer kunnen leveren."
 


Het bedrijf is recent gestart met de kersenteelt en hoopt over enkele jaren de eerste commerciële volumes te kunnen oogsten. "Het kersenseizoen in Chili valt gunstig, aangezien we naar China kunnen exporteren gedurende het Chinese Nieuwjaar. In China is het namelijk de traditie om elkaar dan kersen cadeau te geven," licht Diego toe. 



China
Dit enorme Aziatische land is een belangrijke exportmarkt voor El Álamo Foods. "We zijn producenten, verpakkers en exporteurs en we werken uitsluitend met onze eigen producten. Kwaliteit staat voorop omdat we van mening zijn dat het leveren van een uniforme kwaliteit belangrijk is. Ons doel is om onze productie af te stemmen op de consumentenvoorkeuren."


 
Diego voegt er aan toe dat het bedrijf veel investeert om een hoge kwaliteit en uniformiteit te kunnen garanderen. "Om deze reden is China onze grootste markt. Op deze markt is de consument bereid meer te betalen voor hoogwaardige producten. Onze inspanningen zijn erop gericht om de beste markten te vinden waar men erkenning voor zijn producten krijgt en waar men bereid is een hogere prijs voor de beste kwaliteit te betalen. China is niet alleen interessant omdat het zo'n enorme markt is maar ook vanwege zijn cultuur. De consument betaald hier graag extra voor producten als kersen of blauwe bessen omdat men elkaar deze vaak als geschenk geeft."



Export
De Europese markt, onder meer Nederland en het Verenigd Koninkrijk, en de Verenigde Staten zijn eveneens exportbestemmingen. De blauwe bessen worden hier verkocht onder de merknaam Blue Gems. Voor de Aziatische markt werd het tweede merk, El Álamo, ontwikkeld. 

"We hebben een nauwkeurig voorspellingsmodel op basis waarvan wij kunnen zien hoe het seizoen vordert wat betreft de kwaliteit en volumes. Onze commerciële volumes worden aan de hand hiervan bepaald. Meestal proberen we zoveel mogelijk via importeurs in Azië af te zetten maar ook via service-providers. In Europa helpen service-providers ons met het beleveren van retailers. Het bedrijf groeit dus we moeten in alle regio's ter wereld actief zijn," concludeert Diego. 

Voor meer informatie:
Diego Romero
El Álamo Foods
Chile
T: +56227076200
Publicatiedatum: