Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ondernemersorganisatie TLN:

"Steeds meer problemen tolheffing België"

Sinds de invoering van de kilometerheffing in België in 2016 zijn er steeds meer signalen van problemen met de tolheffing en de handhaving ervan, meldt TLN. Het registratiesysteem in de vrachtwagens hapert regelmatig en ongemerkt, zodat de chauffeur niet weet dat hij geen tol betaalt en een boete riskeert. Wel handhaaft de Belgische inspectie zonder uitzondering en legt 1000 euro boete op aan de chauffeurs als er geen tol betaald is.
Daarbij komt dat de boetes in België direct geïnd worden. "Er zijn inmiddels zoveel boetes opgelegd, het gaat om honderden boetes, dat er een onacceptabele situatie is ontstaan", vindt TLN, dat al vanaf de invoering van de kilometerheffing in België ervoor pleit om echt eerst het systeem foutenvrij te maken en dan pas te gaan handhaven. 

Techniek
De registratiekastjes op het dashboard functioneren de ene dag wel in België en de andere dag niet. De chauffeur krijgt hier geen signaal van en rijdt dus, ongemerkt, zonder tol te betalen door België. Vervolgens wordt hij aangehouden, terwijl hij niet weet dat hij onbedoeld een overtreding begaan heeft en moet direct een boete van maar liefst 1000 euro betalen. De Belgische inspectie int direct ook overige openstaande boetes op kilometerheffing, terwijl tegen veel van deze boetes bezwaarschriften lopen omdat ze veroorzaakt zijn door niet werkende systemen. Zou de chauffeur bijvoorbeeld wel een signaal krijgen dat het kastje niet werkt, dan kan hij bij een servicepunt onderweg een goed werkend tolkastje aanschaffen. 

Overleg met Belgische overheid
Om het tolsysteem in België beter te laten functioneren, dringt ondernemersorganisatie TLN aan op de volgende punten:
Opschorting van de handhaving tot het systeem wel goed werkt.
Een reëel boetebeleid nadat het systeem wel werkt. Chauffeurs die duidelijk te goeder trouw zijn dienen geen of lage boetes te krijgen. Hoge boetes voor fraudeurs die opzettelijk zonder goed werkend tolkastje België inrijden. 
Introductie van een 'dagkaartje' voor ondernemers die niet dagelijks in België actief zijn. 
Afschaffing van het systeem in België waarbij chauffeurs meteen boetes moeten afrekenen, terwijl inning achteraf ook tussen België en Nederland prima te regelen is.
TLN roept de minister van Infrastructuur en Milieu op om met haar collega's in België in overleg te gaan om dit probleem snel op te lossen.

Bron: TLN
Publicatiedatum: