Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Ondernemersorganisatie TLN:

"Steeds meer problemen tolheffing BelgiŽ"

Sinds de invoering van de kilometerheffing in BelgiŽ in 2016 zijn er steeds meer signalen van problemen met de tolheffing en de handhaving ervan, meldt TLN. Het registratiesysteem in de vrachtwagens hapert regelmatig en ongemerkt, zodat de chauffeur niet weet dat hij geen tol betaalt en een boete riskeert. Wel handhaaft de Belgische inspectie zonder uitzondering en legt 1000 euro boete op aan de chauffeurs als er geen tol betaald is.
Daarbij komt dat de boetes in BelgiŽ direct geÔnd worden. "Er zijn inmiddels zoveel boetes opgelegd, het gaat om honderden boetes, dat er een onacceptabele situatie is ontstaan", vindt TLN, dat al vanaf de invoering van de kilometerheffing in BelgiŽ ervoor pleit om echt eerst het systeem foutenvrij te maken en dan pas te gaan handhaven. 

Techniek
De registratiekastjes op het dashboard functioneren de ene dag wel in BelgiŽ en de andere dag niet. De chauffeur krijgt hier geen signaal van en rijdt dus, ongemerkt, zonder tol te betalen door BelgiŽ. Vervolgens wordt hij aangehouden, terwijl hij niet weet dat hij onbedoeld een overtreding begaan heeft en moet direct een boete van maar liefst 1000 euro betalen. De Belgische inspectie int direct ook overige openstaande boetes op kilometerheffing, terwijl tegen veel van deze boetes bezwaarschriften lopen omdat ze veroorzaakt zijn door niet werkende systemen. Zou de chauffeur bijvoorbeeld wel een signaal krijgen dat het kastje niet werkt, dan kan hij bij een servicepunt onderweg een goed werkend tolkastje aanschaffen. 

Overleg met Belgische overheid
Om het tolsysteem in BelgiŽ beter te laten functioneren, dringt ondernemersorganisatie TLN aan op de volgende punten:
ē Opschorting van de handhaving tot het systeem wel goed werkt.
ē Een reŽel boetebeleid nadat het systeem wel werkt. Chauffeurs die duidelijk te goeder trouw zijn dienen geen of lage boetes te krijgen. Hoge boetes voor fraudeurs die opzettelijk zonder goed werkend tolkastje BelgiŽ inrijden. 
ē Introductie van een 'dagkaartje' voor ondernemers die niet dagelijks in BelgiŽ actief zijn. 
ē Afschaffing van het systeem in BelgiŽ waarbij chauffeurs meteen boetes moeten afrekenen, terwijl inning achteraf ook tussen BelgiŽ en Nederland prima te regelen is.
ē TLN roept de minister van Infrastructuur en Milieu op om met haar collega's in BelgiŽ in overleg te gaan om dit probleem snel op te lossen.

Bron: TLN

Publicatiedatum: 22-8-2017

 



 

Reacties:


140 lbs.
Curtishex, Belgie (email) - 8-9-2017 2:22:31


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: