Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Robin Vercammen, Carrier Transicold in Wommelgem

"Regen en wegennet grote boosdoener koeltransport"

Tholen - Wanneer gekoelde AGF-producten via de weg van plaats A naar B vervoerd worden, is niet alleen de auto of vrachtwagen van belang. De koelingen waarin de producten op temperatuur worden gehouden, zijn net zo belangrijk, al dan niet belangrijker. Bij Carrier Transicold in het Belgische Wommelgem zorgen ze er in vier Belgische vestigingen voor dat de auto's die zonder koeling binnenkomen met een grote koelruimte achterop wegrijden. "Wij voorzien zowel de kleinere bestelbussen als vrachtwagens van koelsystemen", zegt assistent workshop manager Robin Vercammen van Carrier Transicold in Wommelgem. "Vrachtwagens komen met een aanhanggedeelte, maar zonder lading bij ons aan. Als het waren schuiven wij daar het koelgedeelte overheen en bevestigen dit aan de vrachtwagen. De kleine bedrijfswagen zetten wij als een Lego-achtig stappenplan in elkaar."


De binnenkant van een groot koeltransport van Carrier Transicold. Deze koeling kan tegelijkertijd koelen ťn vriezen.

Verschillende soorten
De transportkoelingen kunnen bij Carrier Transicold op verschillende manieren en verschillende wagens gemonteerd worden. "Neem het koelingsmodel Vector", gaat de assistent workshop manager verder. "Dit model monteren wij op trailers, die bedoeld zijn voor de langeafstandstransport. Voor de vrachtwagens met meerder deuropeningen kan het type Supra weer meer een oplossing zijn. De kleine en middelgrote bestelwagens die verse- en diepvriesproducten vervoeren, kunnen kiezen uit verschillende modellen zoals onder andere Pulsor, Xarios en Viento, met ieder weer zijn eigen kwaliteit. Per jaar monteren we ongeveer 200 koelingen in onze vestiging in Wommelgem."

Koelen en vriezen
De verschillende type koelsystemen, hebben zo ieder hun eigen kwaliteit. Klanten kunnen volgens Robin zelf kiezen op welke manier hun producten gekoeld moeten worden. "Er zijn koeltransporten die zowel kunnen koelen als vriezen", gaat hij verder. "Er kunnen zelfs drie verschillende temperaturen in een ruimte gehandhaafd worden. Door middel van een schuif in het plafond naar beneden te doen, kan er een gedeelte als vriezer worden gebruikt en een gedeelte als koeling. Zo kan de ruimte optimaal gebruikt worden."

Een ander belangrijk punt waar ze bij het bedrijf in Wommelgem rekening mee moeten houden, is temperatuur. Niet alleen in het koelingssysteem, maar ook de buitentemperatuur is van invloed op het koelproces. "Wanneer het in de koeling -30 graden is en de buitentemperatuur 20 bedraagt, is er een temperatuurverschil van 50 graden", zegt Robin. "Wanneer de temperatuur na een gedeelte van de lading naar 20 graden boven nul moet, heb je te maken met grote temperatuursverschillen. Een probleem waar mensen in de AGF-sector mee te maken kunnen krijgen, is dat een koelsysteem eigenlijk een groot ontvochtigingssysteem is. Sla is juist heel vochtig. Wanneer een koeling op 6 graden moet staan, moet de thermometer altijd lager worden gezet om het gewenste aantal graden te krijgen. In dit geval zou dat rond het vriespunt zijn, wat weer betekent dat het vocht kan bevriezen. Daarom zorgen wij voor antivriessystemen die ervoor zorgen dat de koelelementen en deuren van de koeling niet dichtvriezen."


Een kleinere bestelbus met een nog niet bevestigd koelsysteem dat later aan het plafond van de wagen komt te hangen.
 
Concurrentie
Een grote klant van Carrier Transicold is European Food Transport, die onder andere AGF-producten vervoeren. Ook partijen als de horecagroothandel Hanos en transportbedrijf Peter Appel zijn klanten van het bedrijf. Hoewel Carrier Transicold een grote speler is, hebben zij ťťn grote concurrent in hun vakgebied: Thermo King. "De meeste afnemers nemen 50 procent bij ons af en 50 procent bij Thermo King", zegt Robin. "Bedrijven kijken of zij het bij ons of bij Thermo King het goedkoopst kunnen krijgen. Wat zij dan vaak doen, is een gedeelte bij ons afnemen en een gedeelte bij onze concurrent. De ene keer zijn wij goedkoper, dan andere keer zijn zij dat."
 
En wat het het grootste probleem voor het bedrijf is volgens Robin? "De wegen en weersomstandigheden", gaat hij verder. "De vibraties van de vrachtwagen op het wegdek kan problemen aan de koeling veroorzaken, maar ook wind en strooizout. Niet alleen het weer is een probleem voor de koeling. Wanneer de chauffeur plots de vluchtheuvel oprijdt en de vracht tegen de kant van de koeling aankomt, kunnen er beschadigingen ontstaan. Regelmatig onderhoud aan de koeling zal al veel problemen kunnen wegnemen. Naar mijn mening komen mensen vaak met stukken als het al te laat is."


Een koelelement van Carrier op een vrachtwagen.
 
Gps
Samen met het bedrijf Euroscan verzorgt Carrier Transicold het track and trace-systeem in de koeling. Door middel van de Euroscan MX2 is de temperatuur op afstand te volgen. "Doordat er steeds vaker buitenlandse chauffeurs op vrachtwagens zitten, kan een track and trace systeem een uitkomst bieden", zegt Robin. "Doordat ze niet altijd kennis hebben van zaken hebben en de taal niet altijd spreken, kan het handig zijn om te kijken wat er gaande is in de koeling. Wanneer ze dan problemen krijgen, willen wij er in de toekomst voor zorgen dat aan de hand van gps de locatie van de chauffeur te achterhalen is, waardoor de dichtstbijzijnde hulp op maat geboden kan worden. Of dat nu in BelgiŽ is of in Spanje. Daar werken wij momenteel hard aan."
 
Voor meer informatie:
Carrier Transicold Belgium
Koralenhoeve 8A-B
B-2160 Wommelgem Ė Belgie
T :+32 (0)3 354 23 00
F :+32 (0)3 354 23 33

Publicatiedatum: 22-8-2017
Auteur: Joost Verdult
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: