Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Karina Diago, inkoper Naturelle, over de uitdagingen in de sector:

"Over tien jaar is bio het nieuwe conventioneel"

Tholen - Er is de afgelopen tien jaar veel veranderd in de AGF-sector. "Je bent bijna nergens meer zeker van. Het klimaat lijkt elk jaar wel te wijzigen en hierdoor ook de producties van verschillende fruitsoorten. Vroeger kon je in grote lijnen nog een jaarprogramma afspreken en was je vrij zeker dat de productie er zou zijn. Nu zijn de seizoenen niet meer te peilen. De zekerheid dat je bijvoorbeeld citroenen uit Chili gaat krijgen in de zelfde weken als de jaren ervoor, is er niet. Er zijn veel verschuivingen en daardoor ontstaan er gaten in de markt. We moeten steeds vaker op zoek naar alternatieven om deze gaten te dichten", vertelt Karina Diago, inkoper bij Naturelle.



Zo'n tien jaar geleden maakte de Colombiaanse kennis met de AGF-sector. "De eerste jaren heb ik in de conventionele handel gewerkt bij The Greenery, maar ondertussen werk ik al drie jaar als inkoopmanager bij Naturelle voor biologisch fruit", vertelt Karina. "Het grootste verschil met conventioneel is de mentaliteit. De mensen in de biologische handel zijn bewuster en meer bezig met gezondheid, puurheid en natuur."

Steeds meer bio

Karina ziet een groei in bio. "Er is een algemene groeitrend in de biologische sector en bij fruit is dat bijvoorbeeld duidelijk zichtbaar bij avocado's, blauwe bessen en citrus. In de conventionele handel kun je in de meeste landen wel voldoende volume vinden, maar bij bio is dat een stuk moeilijker. Gelukkig zijn er wel steeds meer telers die overschakelen naar bio. Een gevolg van de groei in bio is de afnemende prijs. Doordat de volumes toenemen in de bioproductie, en die ook professioneler wordt, zien we de prijs ook naar een acceptabel niveau zakken. Daarmee wordt bio voor de consument beter bereikbaar. Er is nog steeds een verschil van gemiddeld 20-25% schat ik. Doordat voor de consument de drempel om bio te kopen lager wordt, kan bio in de toekomst steeds beter concurreren met conventioneel. Het is met name bij het fruit met een snelgroeiende productie het geval. In een enkel geval komt het zelfs voor dat bio goedkoper is. Zo waren bijvoorbeeld onlangs bij een klant de biologische blauwe bessen tijdens een actie in de winkel goedkoper dan de conventionele. Op zulke momenten is de consument toch sneller geneigd bio te kopen."



Onzekerheid

Er is veel onzekerheid in de AGF-sector. "Onzekerheid in volumes, prijzen, productie en kwaliteit. Je krijgt de afgesproken volumes niet altijd, of niet op de afgesproken tijd of niet in de afgeleverde volumes. Daarnaast hebben we op inkoopgebied steeds meer concurrentie, want op dit moment sturen Zuid-Amerikaanse landen heel veel naar Noord-Amerikaanse of Aziatische afnemers. Toch is er gelukkig het besef bij onze leveranciers dat zij bij meerdere afnemers gebaat zijn. Ze willen zich dan ook niet volledig op deze twee markten richten. Europa is, en blijft, een hele goede optie voor afzet vanuit Zuid-Amerikaanse landen. Ook zij kijken naar de toekomst van de VS en wat voor mogelijkheden er dan (nog) zijn."
 
Niet 100%

Om alles in de gaten te houden en te plannen, schakelt Karina heel ver van tevoren. "Ik contacteer leveranciers al maanden van tevoren en vraag hun hoe ze denken hoe groot de productie zal zijn en de diverse mogelijkheden. We informeren in verschillende productiegebieden. Op die manier kun je al wat plannen en eventueel overgaan op plan B of zelfs C. Er is nooit 100% een garantie dat je de producten en het aantal krijgt dat je wilt hebben." Hierbij geeft ze echter aan dat een goede relatie met de producenten veel betekent: "Gelukkig blijft gunning, naast geld, ook een aspect in de handel".
 
Bio

Voorspellen hoe het er over tien jaar in de biologische markt uit gaat zien is volgens haar moeilijk te zeggen. "Ik denk wel dat bio meer standaard wordt. Nu wordt het nog gezien als trend en kent, herkent en koopt niet iedereen het. Over tien jaar zal bio worden gezien als het nieuwe conventioneel."

Trots op Colombia
Karina vindt de AGF-handel een interessante en mooie wereld. "Ik zie wel verschillende ontwikkelingen in de laatste tien jaar. De supermarkt stelt meer eisen, de consument wil steeds meer weten van de herkomst van een product, telers zijn steeds professioneler en supermarkten geven het plaats in hun schap. Steeds meer consumenten herkennen en waarderen bio en verplichten op die manier de winkels en supermarkten om volop aandacht aan bio te geven. Colombia is haar geboorteland en ze geeft aan dat ze vroeger nooit had kunnen denken dat 'haar' land zo'n grote speler zou worden in de AGF-sector. "Het is enorm als je ziet hoeveel avocado, ananas, gember en andere fruitsoorten in Colombia worden geteeld. Ze zijn echt goed bezig! Daarnaast hebben ze het klimaat mee. Heel veel fruitsoorten kunnen jaarrond worden geteeld."

Voor meer informatie:
Karina Diago
Product Manager Naturelle
Koopliedenweg 2
2991 LN Barendrecht
T +31 (0)180 657 213
M +31 (0)610 305 982
F +31 (0)180 657 220
Skype: karina.diago
K.Diago@thegreenery.com
www.naturallynaturelle.com
twitter.com/naturelletweets