Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hannes de Waal, Sundays River Citrus Company

"Wereldwijde citroensector zal consumptie moeten stimuleren"

In de Oostkaap is er deze week wat neerslag gevallen en deze was meer dan welkom. "De regen komt precies op tijd," vertelt Hannes de Waal van Sundays River Citrus Company. "We hebben voor het einde van oktober nog minstens 100 ml meer nodig want anders zullen volgend seizoen met dezelfde problemen te maken krijgen als dit seizoen."

In Zuid-Afrika kampen de meeste regio's nog met ernstige droogte en dit heeft zijn weerslag gehad op de citrusproductie. "We hebben dit seizoen problemen gehad met het splijten van Navels en de citroenen hadden bescheiden kalibers," vervolgt Hannes. "De droogte heeft ons een moeilijk jaar bezorgd. Hoewel we geen Valencia's kunnen plukken zolang het regent, zijn we toch blij met de neerslag. Bovendien hebben we nog voldoende tijd."



Citroenen
De citroenmarkt is erg vol op dit moment maar Hannes vertelt dat de handel niet slecht was. "Men moet het in het juiste perspectief zien. Zowel Zuid-Afrika als Argentinië en Spanje hadden een grotere productie. Er was dus volop product op de markt. Ik denk dat de citroensector de consumptie zal moeten stimuleren. Momenteel vinden er eigenlijk geen grote promotionele activiteiten op dit gebied plaats."

Hannes legt uit dat de citroen meer als een voedingsproduct dan een fruitsoort beschouwd moet worden. In de voedingssector moet men concurreren met levensmiddelenproducenten die miljoenenbudgetten tot hun beschikking hebben om hun product te promoten. De aanvoer van citroenen is gefragmenteerd en omdat er veel kleinschalige telers zijn, is het moeilijk om een sterke, consistente promotiecampagne op te zetten. 

"Hier in Zuid-Afrika hebben we geprobeerd om er één op touw te zetten en ik heb gehoord dat men in Amerika en Argentinië aan soortgelijke plannen werkt." Dit seizoen zal Zuid-Afrika ruim 18 miljoen dozen citroenen exporteren, wat meer is dan Argentinië. De exportvolumes in deze twee landen en Spanje zullen de komende jaren echter blijven groeien. 

"De laatste jaren zijn uitstekend geweest voor Zuid-Afrikaanse citroenen. De markt in het Midden-Oosten is de laatste tien jaar steeds groter geworden evenals de Russische. Ook in Zuidoost-Azië hebben we goede zaken gedaan."

"Vroeger bood je citroenen op de markt aan en werden ze verkocht. Nu moeten ze gepromoot worden en als we dit niet doen dan zullen alleen de volumes toenemen en niet de prijzen. We zien ook nog steeds kansen voor de sapindustrie en blijven hier in investeren voor onze telers in de vallei."

Sinaasappelen
Hannes vertelt dat het een zwaar jaar voor Navels is vanwege de vele kwaliteitsproblemen maar dat de situatie minder ernstig is dan hij had verwacht. "We zijn blij met de volumes en de kwaliteit van een deel van het fruit is goed. 50% van het volume haalt het pakstation echter niet en is aan sapverwerkers verkocht. Navels brengen hier echter nooit goede prijzen op. Naveltelers zien hun inkomsten momenteel dan ook dalen maar de prijzen voor Valencia sinaasappelen zijn daarentegen redelijk stabiel op dit moment. De sapautomaten die in opkomst zijn op de Europese markt hebben de afzet van Valencia's een enorme boost gegeven en we raden onze telers dan ook aan er meer van aan te planten. Niet alleen op de Europese markt zien we de afzet groeien maar ook in het Midden-Oosten en Rusland."

Ondanks het feit dat Zuid-Afrika maar 20 miljoen dozen Navels in plaats van de geraamde 26 miljoen heeft geëxporteerd, zijn de prijzen niet gestegen zoals men zou verwachten bij een tekort. Hannes denkt dat dit komt omdat er zoveel concurrentie van overige fruitcategorieën is. "Ik verwacht dat sommige telers van de Navelteelt om zullen schakelen naar de teelt van Valencia's die gemakkelijker te telen zijn en bovendien hogere prijzen opleveren."

"Het seizoen zal een maand eerder dan gebruikelijk eindigen. We zullen dan 6,5 miljoen in plaats van de verwachte 9,5 miljoen dozen geëxporteerd hebben, wat een flinke daling van onze groeiverwachting betekent. Dit is voornamelijk te wijten aan problemen met Navels maar ook aan de verzengende wind in de vallei die de bomen heeft beschadigd wat nadelige gevolgen voor Valencia sinaasappelen heeft gehad."



Voor meer informatie:
Hannes De Waal
Sundays River Citrus Company
Tel: +27 42 23303320
Email: hdewaal@srcc.co.za
www.srcc.co


Publicatiedatum: