Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Finland: Kesko realiseert 2,7% omzetgroei

Postbedrijf in Estland bezorgt boodschappen

Finland: Kesko Group heeft 2,7% omzetgroei in juli
De Finse Kesko Group had in juli een totale omzet van €856,3 miljoen. Dit kwam overeen met een vergelijkende winkelomzet van 2,7%. De omzet binnen het supermarktsegment kwam neer op €423,1 miljoen, waarbij de vergelijkende winkelomzet toenam met 1,5%. Bij alle ketens was er sprake van omzetgroei. (esmmagazine.com)

Australië: jaarwinst van Coles met 13,5% omlaag

De Australische supermarktketen Coles ondervindt hevige concurrentie van Woolworths en Aldi. Als gevolg hiervan had Coles een daling in jaarwinst van 13,5% tot AU$1,61 miljard (€1,01 miljard). De vergelijkende winkelomzet voor voedingsmiddelen en drank nam met 1% af, terwijl de totale omzet grotendeels gelijk bleef. In een persverklaring zei Wesfarmers-CEO Richard Goyder dat Coles van plan is om de kwaliteit van de versproducten te verbeteren, de beschikbaarheid van het assortiment te optimaliseren en te zorgen voor meer efficiëntie in de bedrijfsvoering. (powerretail.com.au)

Bulgarije: T-Market streeft naar jaarlijkse groei van 28%
De Bulgaarse supermarktketen T-Market verwacht dat de jaaromzet van 2017 toe gaat nemen met 26% tot 28%. CEO Edvinas Volkas zegt dat Bulgaarse consumenten in vergelijking met andere Europese landen vaker naar supermarkten gaan. De Bulgaarse consument bezoekt zo'n 2,7 keer per week een supermarkt. In vergelijking met bijvoorbeeld de Baltische staten consumeren Bulgaren ook meer versproducten zoals fruit, groente, vlees en zuivel. (esmmagazine.com)

Postbedrijf in Estland bezorgt boodschappen
Het Estse Omniva is van plan om in een pilot van meer dan een jaar lang boodschappen te bezorgen in de omgeving van de stad Tallinn. Omniva is een merk van het logistieke staatsbedrijf Eesti Post AS. Het plan voor thuisbezorging is nodig, omdat de huidige service van het bedrijf niet voldoende is om rendabel te zijn. Estse supermarkten kijken nu ook zelf naar eigen alternatieven voor thuisbezorging. (news.err.ee)

Zweden: Coop benoemt Magnus Johansson tot CEO
De raad van bestuur van Coop in Zweden heeft Magnus Johansson als nieuwe CEO aangesteld. Hij volgt daarmee Sonat Burman-Olsson op, die sinds mei 2014 CEO van Coop was. "We zijn er blij met de aanstelling van Magnus, die vanuit zijn achtergrond veel ervaring heeft met alle aspecten van retail," aldus raadsvoorzitter Tommy Ohlström. (esmmagazine.com)

Turkije: Omzet bij BIM neemt toe met meer dan 20%
De omzet van het eerste halfjaar van 2017 van de Turkse retailgroep BIM is jaar op jaar met 22% toegenomen. De omzet kwam daarmee op TRY 11 miljard (€3,3 miljard). Net als bij Migros Ticaret kan bijna de helft van de omzetgroei verklaard worden door de inflatie. Ook was er sprake van 2% toename in winkelverkeer, nam de inhoud van de gemiddelde winkelwagen iets toe en was er een groei van 9% in het winkelnetwerk. Als gevolg hiervan is de like-for-like-omzet in deze periode met 12,7% toegenomen. BIM investeert momenteel in de uitbreiding van de supermarktketen File. Met het einde van dit jaar moet het aantal File-vestigingen zijn uitgebreid van 33 naar 46 winkels. (igd.com)

Turkije: Migros heeft sterkere halfjaaromzet dan verwacht
Migros Ticaret had in de eerste helft van het jaar met 23% een omzetgroei die beter uitpakte dan verwacht. De omzet kwam met uitsluiting van de Kipa-keten neer op TRY 6,2 miljard (€1,9 miljard). Met inbegrip van Kipa nam de omzet toe met 38,5% tot TRY 7 miljard (€2,1 miljard). Het resultaat zonder de omzet van Kipa is jaar op jaar een forse verbetering in vergelijking met de 18,6% aan omzetgroei die in dezelfde periode van 2016 werd gemeld. Er wordt verwacht dat het aantal nieuwe winkels van Migros Ticaret lager uitvalt dan vorig jaar, terwijl men in het jaar tot nu toe ook uitgaat van meer inflatie. De omzettoename kan daarom voor een deel worden verklaard door de sterke resultaten van het huidige winkelnetwerk in Turkije. De omzet nam met name sterk toe in het tweede kwartaal, toen er sprake was van een groei van 25%. Migros Ticaret werkt op dit moment samen met Petrol Ofisi om het buurtwinkelnetwerk uit te breiden via locaties bij pompstations. Ook wordt er een online supermarkt ontwikkeld met Tazedirekt.com. (igd.com)

Trump twittert kritiek over Amazon
President Trump heeft onlangs via Twitter kritiek geuit op Amazon.com. Trump beschuldigt Amazon van het berokkenen van schade aan Amerikaanse dorpsgemeenschappen en het verloren laten gaan van banen. De president heeft zijn beschuldigingen niet hard kunnen maken met bewijsmateriaal. Desondanks daalden aandelen van Amazon met 0,3% tot $980 (€836,89). Vertegenwoordigers van Amazon waren niet direct beschikbaar voor commentaar. (Reuters)

VS: Aldi werkt met Instacart aan thuisbezorging
Aldi werkt met Instacart aan online thuisbezorging in Atlanta, Dallas en Los Angeles. De dienstverlening moet later deze maand van start gaan. Het marktonderzoeksbureau Euromonitor International waarschuwt Aldi echter voor een moeilijke strijd om consumenten te motiveren om online boodschappen te doen. "Online boodschappen doen, en dan met name met betrekking tot voedingsmiddelen en drankproducten, ligt moeilijk in de VS," aldus Michelle Grant van Euromonitor International. "Consumenten hebben de voorkeur voor een echte winkelervaring, ook omdat ze zo versproducten te plekke kunnen inspecteren."
Klik hier om meer te lezen op esmmagazine.com

VS: Wisselvallige kwartaalomzet voor SpartanNash
Het supermarktsegment blijft een belangrijk speerpunt voor SpartanNash Co. In het tweede kwartaal van dit jaar daalde de omzet van SpartanNash met betrekking tot retail en zijn militaire afdeling. De totale netto omzet nam in deze periode met $67,1 miljoen (€57,3 miljoen) toe van $1,83 miljard in 2016 tot $1,89 miljard in dit jaar (van €1,56 miljard tot €1,61 miljard). Naast de toename in omzet vanuit het supermarktsegment had ook de overname van Caito Foods Service een positief effect. De netto omzet in het totale retailsegment daalde echter tot $482 miljoen (€411,6 miljoen), terwijl dit vorig jaar nog $501,8 miljoen (€428,5 miljoen) was. (progressivegrocer.com)

VS: Publix werkt aan online promotie

In navolging van de trend binnen de supermarktsector voor online retail heeft Publix Super Markets Inc. Erik Katenkamp aangesteld als nieuwe onderdirecteur voor multikanalen en applicatie-ontwikkeling. In een verklaring zei Publix-CEO Todd Jones dat Katenkamp een sleutelrol heeft vervuld bij de ontwikkelingen van Publix op het gebied van e-commerce. (theledger.com)

VS: Target haalt meer omzet uit versproducten
De omzet van Target in het tweede kwartaal is met 1,6% toegenomen tot $16,4 miljard (€14,0 miljard). De vergelijkende winkelomzet steeg met 1,3%, voor een groot deel kwam door de omzettoename van 32% via de digitale kanalen van Target. De vergelijkende winkelomzet voor voedingsmiddelen en dranken bleef in het kwartaal nagenoeg gelijk. Omdat dit voor een deel door prijsdeflatie kwam, is Target desondanks toch tevreden over het resultaat. Er was duidelijk verbetering te zien bij de omzet van versproducten en alcohol-houdende dranken, wat categorieën zijn waar Target zich de laatste tijd meer op heeft gefocust. (igd.com)

Publicatiedatum: