Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"David Franco, van Grupo Paloma: "We gokken op de rode rassen"

Grotere diversificatie om granaatappelmarkt te veroveren

In minder dan drie weken zal het in Murcia gevestigde bedrijf Grupo Paloma starten met de granaatappeloogst. Het seizoen vangt zo'n tien dagen eerder aan dan vorig jaar en gezien de gunstige weersomstandigheden is de productie uitstekend met goede kalibers en een hoge kwaliteit. Het familiebedrijf zet flink in op de granaatappelteelt en het rassendiversificatieprogramma dat het geïntroduceerd heeft, begint zijn eerste vruchten af te werpen. 



"In tegenstelling tot veel andere Spaanse telers hebben wij gekozen voor het lokale ras Mollar. We richten ons op rode rassen, zoals Wonderful, die bestemd zijn voor de exportmarkt. We zijn eveneens betrokken bij de ontwikkeling van nieuwe rassen, waarbij we proberen dezelfde kleur te behouden en de smaakeigenschappen die kenmerkend zijn voor rassen zoals Mollar te verbeteren, en niet zonder succes," licht David Franco van Grupo Paloma toe.

Hoewel het bedrijf al jarenlang granaatappelen teelt en vermarkt, heeft het onlangs een grote omschakeling naar andere rassen ondergaan, waardoor nu zo'n 70% tot 80% van de plantages bestaat uit jonge aanplant. 

"Dankzij deze omschakeling is onze productie de afgelopen jaren vanzelfsprekend terug gelopen maar dit jaar zullen onze granaatappelvolumes echter met zo'n 25% groeien. De komende seizoenen verwachten wij een vergelijkbare groei aangezien granaatappelen na 4 jaar hun productiepiek bereiken. Onze productietoename kan rekenen op positieve reacties van onze klanten die vaststellen dat de vraag naar deze categorie steeds verder toeneemt."


Volgens Franco is de groeiende vraag te danken aan het feit dat de populariteit van de categorie de laatste jaren enorm is toegenomen. Dit is zowel te danken aan de vele gezonde eigenschappen van het fruit, dat rijk is aan antioxidanten, als aan zijn veelzijdigheid.

Grupo Paloma heeft zijn productie volledig in eigen beheer en maakt geen gebruik van contracten met derde partijen. 90% van de productie en afzet bestaat uit retailprogramma's maar het bedrijf staat ook open om hun premium granaatappelen aan kleine nichemarkten te leveren. "Ik denk dat we waarde aan ons product hebben toegevoegd door nieuwe premium rassen te gaan produceren," vervolgt de exporteur. 

Hoewel het bedrijf naar veel landen in Noord- en Midden-Europa exporteert, blijven het Verenigd Koninkrijk en Duitsland de grootste markten als het aankomt op volume. "We hebben hoge verwachtingen van dit product en dankzij de grote investeringen die wij gedaan hebben, hopen we met ons Paloma label een goede reputatie op de granaatappelmarkt op te bouwen."

In juni beëindigde Grupo Paloma het steenfruitseizoen en nu is het bedrijf volop in de weer met de druivenoogst. Dankzij het goede weer zijn de volumes prima. Medio september wordt begonnen met de pluk van tomaten, één van de belangrijkste categorieën van het bedrijf. 



 

Voor meer informatie:
David Franco
Grupo Paloma
T: +34 968590001
davidF@gpaloma.com
www.gpaloma.com

 
 
Publicatiedatum: