Veel mogelijkheden voor extra voedingsomzet in pretparken en dierentuinen
Nederlandse attractieparken en dierentuinen profiteren van de gunstige economische situatie en het positieve sentiment. Zij zien hun bezoekersaantallen dit en volgend jaar stijgen. Dat is mede het gevolg van de groei van het toerisme én investeringen in nieuwe attracties, slaapplaatsen en bezienswaardigheden.
Culinaire extra's
Op culinair gebied zijn er veel mogelijkheden voor het realiseren van extra omzet. Nederlanders geven nu zo'n 7,70 euro per bezoek uit aan eten en drinken. Voor een aantal dagattracties is de jaarlijkse voedingsomzet bekend: De Efteling 52 miljoen, Burgers' Zoo 10,5 miljoen, Diergaarde Blijdorp 10 miljoen, Slagharen 6,5 miljoen en Duinrell 6,5 miljoen euro. In 2015 stelde Abn Amro vast dat bezoekers van attractieparken en dierentuinen voor 145 miljoen euro aan eigen consumpties meenemen. Inmiddels is het assortiment eten en drinken veelzijdiger en experimenteert de sector volop met gezondere en kleinere porties, meerdere uitgiftepunten en packagedeals die ticket en lunch combineren.
Internationaal
In internationaal perspectief worden veel van de premium ervaringen georganiseerd rond de eettafel. Zo biedt Universal Studio's in Singapore de mogelijkheid van een speciaal ontbijt, geserveerd door Bert, Ernie en andere figuren uit Sesamstraat. In aanvulling op zijn Lion King-events organiseerde Disney de Harambe Nights waarbij personages uit de film bezoekers trakteerden op exotische gerechten. Voor zijn zeer kapitaalkrachtige bezoekers organiseerde Disney begin dit jaar een Private Dining Experience. 21 Royal vond plaats in het Dream Suite-appartement van het Grand Californian Hotel & Spa, de voormalige privésuite van Walt en Lilian Disney. Daar kregen de 15.000 dollar betalende gasten een 'epicurian dinner' voorgeschoteld met zowel culinaire- als showelementen.
Klik hier voor het rapport Sector update attractieparken en dierentuinen van Abn Amro.
Bron: ABNAMRO