Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ocado doet proef met automatische bestelbus

Ocado doet proef met automatische bestelbus
De Britse online supermarkt Ocado heeft met succes een proeftijd afgesloten met automatische bestelbussen in de Londense wijk Greenwich. De bestelbussen hebben geen bestuurder nodig. Ocado hoopt dat de zichzelf besturende bussen zorgen voor meer veiligheid en het tempo op kunnen voeren waarmee bestellingen worden verwerkt. Volgens Ocado kan het systeem voor de automatische bussen met 2019 in heel het Verenigd Koninkrijk gereed zijn voor commercieel gebruik. (gearsofbiz.com)

VS: Aldi werkt samen met Instacart

Aldi gaat samenwerken met Instacart om in drie Amerikaanse steden thuisbezorging aan te bieden. Aldi begint met een pilot aan het einde van augustus in Los Angeles, Atlanta en Dallas, waarna mogelijk wordt uitgebreid naar andere steden. Vooralsnog hebben Amerikaanse consumenten geen mogelijkheid via de eigen site van Aldi boodschappen te bestellen. Het partnerschap met Instacart is volgens Scott Patton van Aldi een manier om de vraag naar thuisbezorging te verkennen. (Reuters)

Sainsbury's begint click & collect-pilot
Sainsbury's doet een proef met een click & collect-service, die binnen 30 minuten de producten bij de klant brengt. Sainsbury's is de eerste supermarkt die met zo'n snelle service experimenteert. De service wordt geïntroduceerd bij een vestiging in Londen, waar op dit moment de Chop Chop-service al in werking is. Deze service maakt gebruik van een app, die echter voorheen maximaal 60 minuten aan tijd nodig had. (theretailbulletin.com)

Carrefour streeft naar meer marktaandeel in Brazilië
Grupo Carrefour Brasil SA, de Braziliaanse tak van Carrefour SA, is van plan om meer balans te houden tussen gezonde winstmarges en meer concurrerend vermogen qua prijs. Op deze manier wil de retailgroep een groter marktaandeel behalen in de Braziliaanse sector, die zich nu langzaamaan herstelt. Carrefour bleef in Brazilië in het eerste halfjaar actief in de segmenten voor cash & carry, hypermarkten en buurtwinkels, aldus CEO Charles Desmartis. (Reuters)

Kroatië: Agrokor stabiliseert zich
Volgens de tijdelijke directie van de in problemen verkerende Kroatische retailgroep Agrokor is het bedrijf bezig zichzelf te stabiliseren. Dit blijkt uit het laatste maandverslag dat de directie heeft vrijgegeven. Het aantal consumenten neemt weer toe tot het niveau van voorgaande jaren. Daarnaast wordt er gereorganiseerd en worden kostenbesparende maatregelen doorgevoerd. Als gevolg hiervan hebben de afdelingen voor landbouwproducten en voedingsmiddelen van Agrokor verbeterde resultaten. (esmmagazine.com)

Rusland: X5 opent meer winkels dan gepland
De CEO van X5 Retail Group, Igor Shekhterman, heeft aangekondigd dat het aantal nieuwe winkels voor 2017 wordt verhoogd van 2.000 tot 2.500. Met het einde van juni waren er 1.319 nieuwe winkels in bedrijf gegaan, waarmee het netwerk van X5 neerkomt op 10.506 vestigingen. Veruit de meeste winkels werden geopend onder het label van Pyaterochka en ook met de aangepaste plannen voor de rest van 2017 zal het merendeel van de nieuwe vestigingen onder deze keten vallen. Net als X5 heeft ook Magnit zijn plannen voor 2017 aangepast. Ondanks een zwakkere like-for-like-omzet in de eerste helft van 2017 wil Magnit eveneens meer winkels openen dan aanvankelijk was gepland. (igd.com)

Rusland: Magnit lanceert nieuw groothandelsformat
Magnit heeft bij wijze van test onder de naam Magnit-Opt drie winkels geopend aan de hand van een nieuw cash & carry-format. Het format komt neer op een soort kleinschalige variant op groothandel. Magnit-Opt heeft een assortiment van 1.500 verschillende producten, wat ongeveer de helft is van een normale Magnit-supermarkt. Magnit-Opt zorgt zodoende ervoor dat consumenten en kleine ondernemingen in bulk bepaalde producten kunnen kopen en zo kosten kunnen besparen. (igd.com)

Rusland: Lenta leaset hypermarkten
Lenta heeft een lease-contract getekend, waarmee de retailgroep voor 15 jaar lang 14 Nash-hypermarkten overneemt van Sedmoi Continent. Lenta gaat investeren om de totale winkelruimte van ongeveer 78.400 vierkante meter te renoveren, waarna de vestigingen met het einde van september 2017 onder het merk van Lenta worden heropend. Dankzij de lease-overeenkomst blijft Lenta op streek om de eigen doelstelling te behalen van het openen van ongeveer 30 nieuwe hypermarkten in 2017. (igd.com)

VS: Harris Teeter legt focus op lokale producten
De Amerikaanse supermarktketen Harris Teeter is begonnen met de marketingcampagne HT Home Town. De campagne is gericht op het zorgen voor meer bewustzijn onder consumenten over de lokale producten van Harris Teeter. De merken die hiermee onder de aandacht worden gebracht zijn allemaal afkomstig uit de omgeving van Matthews in North Carolina, wat de regio is waar Harris Teeter is gevestigd. (progressivegrocer.com)

VS: Wal-Mart maakt meer werk van online advertenties

Wal-Mart heeft stil aan steeds meer werk gemaakt van online marketing, waardoor de retailgroep een nieuw omzetkanaal heeft weten op te richten. Volgens de analist Ed Yruma van KeyBanc heeft de site van Wal-Mart steeds meer banners laten zien van externe leveranciers, waarbij er wordt gelinkt naar pagina's van die leveranciers. Traditioneel gezien hebben de online advertenties van Wal-Mart altijd uitsluitend te maken gehad met Wal-Mart zelf. Ook heeft Wal-Mart meer vergelijkend onderzoek gedaan naar statistieken van zowel online als offline koopgedrag, waardoor adverteerders over meer informatie beschikken voor efficiëntere marketing, aldus Yruma. (cnbc.com)

Publicatiedatum: