Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Carrefour op lokale tour, niet op lokale inkoop

Tholen - Carrefour is op de lokale tour. Deze vakantieperiode rijdt een foodtruck rond om consumenten kennis te laten maken met authentieke lokale en biologische producten. Ze parkeert de truck nabij de hypermarkten van Carrefour waar die producten te verkrijgen zijn. Lokaal is echter een rekbaar begrip. Het betekent voor iedere consument weer iets anders, legt Baptiste van Outryve, directeur communicatie bij Carrefour uit. Voor de een kan het slaan op producten van Belgische oorsprong, Vlaams, Waals regionaal zijn. Voor velen is lokaal iets dat uit de eigen omgeving komt of qua herkomst herkenbaar is. De focus op lokaal bij Carrefour is daarop ingericht. Ze hebben producten van Belgische afkomst die worden uitgelicht (Belgetariër), producten die een teler of producent voor Carrefour produceert (Kwaliteitsketen Carrefour) en producenten of telers die hun producten in de winkels van Carrefour zelf mogen vermarkten.


Foodtruck met lokale en biologische producten van Carrefour

Inkoopbeleid - België
"De focus op lokaal heeft echter geen invloed op het algemene inkoopbeleid van Carrefour", zegt Baptiste. "Al tientallen jaren kopen we, bij vergelijkbare producten, bij voorkeur Belgische producten in. We leggen er nu alleen meer de nadruk op. We hebben ons inkoop beleid wel aangepast om lokale producten uit een straal van 40 km rondom onze hypermarkten aan te kunnen aanbieden. De aankoopcentrale en het logistieke platform zijn daarbij uit het proces geknipt. De winkeldirecteur doet direct zaken met de producten of teler die zelf de volumes en prijs bepaalt. Dat is dus een hele korte keten." Het streven naar korte ketens komt ook tot uiting in de Kwaliteitsketen Carrefour waarbij de producent een product levert volgens het lastenboek van Carrefour.

In de korte ketens is de duurzame relatie het uitgangspunt. "We eisen in de relaties met onze producenten en telers geen exclusiviteit. Ze mogen, behalve producten van Kwaliteitsketen Carrefour, aan ieder ander ook verkopen. Bij voorkeur maken we voor 10% deel uit van hun bedrijfsvoering", legt Baptiste uit. "De samenwerkingsvoorwaarden zijn vooral gericht op de belangen van de lokale producenten voor een rendabele en duurzame relatie."



Inkoopbeleid - niet België
Binnen Carrefour België is 85% van de seizoensgroente en -fruit van Belgische oorsprong. Buiten het seizoen wordt uit derde landen geïmporteerd en dat geldt ook voor producten van niet Belgische oorsprong als ananassen. "Ons inkoopbeleid is niet halsstarrig, we kijken goed naar wat de consument wil. Zo hebben we bijvoorbeeld 21 referenties tomaten, 19 zijn Belgisch en 2 zijn Nederlands. Hiermee bieden we de consument alle keuzevrijheid. We willen hen niet in een bepaalde hoek dwingen. Er zijn ook consumenten die minder hoge kwaliteitseisen stellen en niets om land van herkomst of duurzaamheid geven. We vinden wel dat je herkomst niet weg moet moffelen. Herkomst staat op alle verpakkingen duidelijk vermeld. Wanneer iets van Belgische oorsprong is benadrukken we dat extra. Jonagold appelen uit België krijgen van ons een sticker met Word Belgetariër."



Belgetariër
Belgetariër is een taalvondst die Carrefour gebruikt, maar niet exclusief wil munten. "Het is een algemene term, analoog aan flexetariër of vegetariër. We zetten het af ten toe in als marketingsinstrument, bijvoorbeeld om seizoensproducten te promoten. De term Belgetariër staat voor de consument die voor producten van Belgische origine kiest. Iemand die bij een lokale producent inkoopt kan zich dus ook prima Belgetariër noemen, legt Baptiste uit. "Door de term Belgetariër willen we de aankoop van Belgische producten maar ook van typisch Belgische recepten stimuleren. Dat is zowel goed voor de economie als voor Belgische producenten. Met de oproep Word Belgetariër zijn er twee jaar geleden gestart, tijdens de crisis die voor appelen- en perentelers die ontstond door de Ruslandboycot. Het is een campagne die blijft lopen, op bepaalde momenten roepen we het alleen een beetje luider dan op andere momenten."



Lokaal
Lokale producten, producten die telers en producenten vermarkten in Carrefourwinkels en dus niet worden ingekocht door Carrefour, zijn zo'n 4 jaar te vinden in Carrefourwinkels. Omdat de zomer zich leent voor het bezinnen op de eigen voedingsgewoonten, besloot Carrefour deze en zijn bioproducten een rijdende etalage te geven. Ze bouwden een Carrefour vrachtwagen om tot foodtruck. "De bedoeling is om iedereen toegang te geven tot deze producten", legt Baptiste uit. "De vakantie is de ideale periode om beter en lichter te eten, om goede gewoonten aan te nemen. De foodtruck zet ons aanbod van bio- en lokale producten op een unieke manier in de kijker doordat alle producten symbolisch samengebracht zijn. In de winkels zijn ze namelijk vaak verspreid over verschillende afdelingen."



Kwaliteitslabel Carrefour
Voor een aantal producten laat Carrefour deze volgens een lastenboek produceren door geselecteerde bedrijven. Ze zijn in de winkel herkenbaar aan het label met daarop Kwaliteitsketen Carrefour, en een Belgische vlag die onder het label uitpiept. "Er wordt meer voor betaald dan voor een klassiek product", vertelt Baptiste, "maar het is ook beter. Daarbij kijken we naar smaak, authenticiteit en kwaliteit, maar ook naar de impact van productiemethoden op het milieu. Het is echt 'ons' product." Voor groenten en fruit zijn deze korte ketens opgezet voor aardappelen, wortelen, witlof, trostomaten en kersen. Bij de Kwaliteitsketen Carrefour wil Carrefour consumenten vooral inzicht geven in herkomst van het product en de wijze waarop het is geproduceerd. Voor groente en fruit ligt de Belgische oorsprong voor de hand, voor een product als gerookte zalm, dat onlangs aan de Kwaliteitsketen Carrefour werd toegevoegd is dat anders. Het is een samenwerking tussen een Nederlandse rokerij en een Noorse zalmkwekerij.