Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Camille Herouard over het Plumtastic project

Metis, een uniek label binnen een categorie die vaak teleurstelt

"De steenfruitmarkt is aan grote schommelingen onderhevig wat mede te danken is aan de beperkte houdbaarheid van deze fruitcategorie," vertelt Camille Herouard, hoofd marketing bij Star Fruits Frankrijk dat onderdeel uitmaakt van het Plumtastic project van het label Metis. 


Metis Oxy

"De vraag naar zomerfruit wordt gekenmerkt door pieken en dalen en hangt grotendeels af van het weer. Daarnaast moet steenfruit het opnemen tegen een keur aan ander fruit dat in deze periode beschikbaar is. Het is een moeilijke markt en het is niet altijd eenvoudig om vooruit te plannen. Om deze reden wordt er binnen de sector doorgaans maar weinig geïnvesteerd in marketingprojecten en labels," voegt Camille er aan toe. 

Het label Metis werd in 2014 gelanceerd. "We waren overtuigd van het potentieel van de rassen van het Glen's Bradford programma in Californië. Op het eerste gezicht ziet het ras eruit als een pruim maar het heeft ook iets van abrikoos in zich wat een heerlijke smaak en goede textuur garandeert met een sappige en toch stevige 'bite'. 


Metis Tonic



Metis Aroma

Volgens Camille Herouard werd al snel duidelijk dat men hier iets compleet nieuws in handen had, een nieuwe smaakbeleving met een scala aan verschillende smaken, schil- en vruchtvleeskleuren. Men besloot deze premium rassen onder de merknaam Metis op de markt te brengen, een naam die refereert aan de kruising tussen de pruim en abrikoos. De belangrijkste gedachte achter Metis is echter om de consument een consistente premium smaakbeleving te kunnen garanderen in een fruitcategorie die vaak teleurstelt. Het komt helaas maar al te vaak voor dat men pruimen koopt die zuur, smakeloos of van matige kwaliteit zijn," vervolgt Camille. 


Metis Safari

Toen het project van start ging, werkte het bedrijf samen met het Californische bedrijf BQ Genetics dat zich bezighoudt met de ontwikkeling van nieuwe rassen. Hierbij wordt uitsluitend gebruik gemaakt van natuurlijke methodes zoals met de hand bestuiven en het gebruik van bijen voor de bestuiving. Het Franse Star Fruits en het Spaanse Rústicas del Guadalquivir zijn mede-eigenaren van het label Metis en hebben in Europa een licentiesysteem opgezet om deze rassen verder te ontwikkelen en een constante aanvoer van dit kwaliteitsfruit te kunnen garanderen. Er zijn vier productiebedrijven en distributeurs bij deze organisatie betrokken: Royal in Spanje, Blue Whale in Frankrijke en Zani en Minguzzi in Italië. 

Binnen het Metis label zijn er vier families te onderscheiden: Metis Oxy, een roodvlezige pruim met een donkere schil; Metis Safari, een pruim met een ongebruikelijk groen-rood gevlekte schil en roze vruchtvlees; Metis Tonic, een roodschillige pruim met fris geel vruchtvlees en Metios Aroma, met verschillende schilkleuren en een unieke en intens aromatische smaak. 


Metis Tonic

Op de vraag waarin Metis zich onderscheidt van andere steenfruitlabels antwoordt Camille dat het wereldberoemde Bradford Variety veredelingsprogramma jaarlijks 15.000 nieuwe rassen voortbrengt waaruit de beste worden geselecteerd. "Op deze manier wordt voortdurende innovatie en verbetering op zowel het gebied van kwaliteit als agronomie gewaarborgd."

"We bieden vele soorten aan. Met onze vier verschillende pruimenfamilies kunnen we aan de voorkeuren van iedere consument tegemoet komen. We kunnen van de vroege zomer, in juni, tot het late najaar, in november, een volledig aanbod aan pruimen leveren. Op de middellange termijn hopen we ook jaarrond te kunnen leveren door te importeren uit landen op het zuidelijk halfrond." 

Metis Oxy

Volgens Camille zal dit alleen mogelijk zijn door de grootste bedrijven onder één label samen te brengen binnen een grensoverstijgend project, zodat de betrokken partijen kunnen streven naar het realiseren van een consistente aanvoer van eersteklas steenfruit om zo de klanttevredenheid te kunnen waarborgen."

Momenteel zijn het Verenigd Koninkrijk en Duitsland de belangrijkste markten voor Metis, omdat hier doorgaans jaarrond pruimen gegeten worden en het aanbod aan inheemse rassen er sterk afwijkt van dat van Metis. Camille is van mening dat de markten in Azië, waar met name pruimen de laatste tijd volop in de belangstelling staan, veel potentie bieden maar zich op te grote afstand bevinden. Bovendien is de concurrentie er zeer fel. "We zijn begonnen met het verkennen van deze derde markten maar voorlopig hebben we onze handen nog vol aan Europa."

Voor meer informatie:
Camille Herouard
Plumtastic Europe
84130 Le Pontet. France.
camille.herouard@star-fruits.com
http://www.metis-fruits.com/es/inicio/
Publicatiedatum: