Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Adrie van den Einden, Green Specialties:

"Vraag naar verse spinazie stijgt ten opzichte van diepvries"

Tholen - Verse spinazie lijkt deze week ongekend populair bij consumenten, zelfs spinazie die niet aan de norm voldoet. Er was veel te doen om de 900 kilo afgekeurde spinazie van bioboer Krispijn van den Dries die door consumenten gretig, binnen 2 uur, werd afgenomen (gratis). Maar of de vraag naar spinazie onder consumenten structureel groeiende is? Adrie van den Einden van Green Specialties ziet dat de consumptie van verse spinazie ten opzichte van diepvries spinazie elk jaar een stijgende lijn vertoont: "Maar qua volume daalt de voedselconsumptie. Omdat mensen minder fysiek zwaar werk doen, hebben ze minder voedsel nodig", legt hij uit. Dat maakt het moeilijk om te voorspellen of er meer of minder vraag zal zijn in de toekomst.



Ervaring
Green Specialties werkt dan ook vraaggestuurd en zet in op kwaliteit. Adrie: "Het gaat erom dat klanten een positieve ervaring hebben. We bieden ze een mooi product aan en hopelijk leidt dat tot herhaalaankopen." Verse spinazie biedt meer mogelijkheden dan diepvriesspinazie, bijvoorbeeld in salades of smoothies. "Daarbij is het belangrijk dat consumenten succes hebben met de nieuwe receptuur, dan komen ze er op terug." 



Specificaties
Spinazie met te grote bladeren of een te lange steel, redenen waarop de spinazie van boer Krispijn werd afgekeurd, kan toch van goede kwaliteit zijn. Adrie: "Maar als je een deal maakt, heb je met specificaties te maken. Wanneer je daar niet aan voldoet, is dat reden om de partij af te keuren ook al is de kwaliteit prima." Afwijkingen zijn volgens Green Specialties vaak een reden van slechte communicatie. "Ik heb maar één belang, een tevreden klantenbestand", vertelt Adrie. Doordat ze de hele supply chain beheersen, van teelt tot verwerking en distributie, hebben ze de klanttevredenheid geheel in eigen hand. "We moeten het dus goed doen, dan hebben we een tevreden klant die graag bij ons blijft."

Bestemmingen
Het klantenbestand is verspreid over heel Europa. "De panklare spinazie gaat vooral naar Nederland, België en Duitsland. Bij verdere bestemmingen is de houdbaarheid zeer belangrijk", vertelt Adrie. Onbewerkte producten gaan wel op transport, zoals Italië. Overzeese bestemmingen zijn zelfs mogelijk. Adrie ging afgelopen jaar mee op handelsmissie naar Japan en ontdekte daar een nieuwe afzetmarkt. Export naar Japan is echter toekomstmuziek. "In Japan stellen ze hoge eisen aan de producten. Die kunnen we niet zomaar invullen. Het is en blijft een natuur product. Bovendien hebben we nog voldoende vraag aan de deur", besluit Adrie.

Adrie van den Einden, directeur Green Specialties


Voor meer informatie
Green Specialties
Adrie van den Einden
Achterbroek 26
5715 BM Lierop
T +31 (0)492 331999
info@greenspecialties.nl
www.greenspecialties.nl